Help uw kind met het leren tellen


Publicatie datum:

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Gesponsorde koppelingen

Tellen is de basis van rekenen. Niet alleen school, maar ook de ouder kan hierin veel voor het kind betekenen. In het artikel wordt het verschil tussen tellen en de getallenrij uitgelegd. Daarna volgen tips en spelletjes hoe u uw kind kunt helpen.

Help uw kind met het leren tellen

School en thuis

Kinderen leren veel op school, maar ook thuis kunt u ze een handje helpen. Dit geeft uw kind een voorsprong of net dat beetje extra. Oefenen kan op een speelse wijze in huis of buiten. Als volwassenen nemen we het tellen als vanzelfsprekend aan. Toch moet elk kind dit leren en begrijpen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u kinderen kunt helpen met tellen en met de getallenrij onthouden. Goed tellen en de getallenlijn kennen, is een voorwaarde om goed te kunnen rekenen.

Het verschil tussen de getallenrij opzeggen en tellen

Op school wordt al vanaf groep 1 aandacht besteed aan tellen en de getallenrij.

“ Kijk mama, ik kan al tot tien tellen…”

Toch is dit het opnoemen van een getallenrij en niet tellen. Voor de kinderen is het belangrijk om te weten in welke volgorde de getallen elkaar opvolgen. Na 1 komt 2, na 2 komt 3. Terugtellen is moeilijker, maar net zo belangrijk. Vooral rondom tientallen: 20, 19, 18 etc.. Het is een kwestie van onthouden en vaak herhalen. Kinderen moeten ook het symbool voor de getallen herkennen. 10 is tien.

Tellen is het toekennen van een waarde aan iets. Als er 10 snoepjes op tafel liggen, dan telt elk snoepje voor 1 als je gaat tellen. Als je de snoepjes bij elkaar telt, kom je tot 10. Dit heet gestructureerd tellen. Dit moeten kinderen begrijpen voordat ze kunnen rekenen. In de kleutergroepen wordt veel geoefend met gestructureerd tellen. Daarnaast leren de kinderen ook begrippen als: meer, minder, evenveel, ervoor en erna. Dit zijn belangrijke begrippen die t/m groep 8 terugkomen in het rekenonderwijs. Tenslotte wordt de telrij geoefend. De kinderen leren hardop te tellen tot 20 en terugtellen van 10 tot 0. In groep 3 leren de kinderen de getallenrij tot 100 kennen. Ook leren ze daar voor het eerst getallen te splitsen. Na het splitsen is het tijd voor de sommetjes die we allemaal kennen, zoals 1+1=2. Aan het einde van groep 3 kunnen de kinderen sommen maken tot 20. Vanaf groep 3 leren de kinderen de honderdtallen en duizendtallen kennen. Dit gaat stap voor stap.

Splitsen

Het getal 5 gesplitst worden in:

  • 0 en 5
  • 1 en 4
  • 2 en 3

Voorbeelden van foutief tellen:

  • Het kind kent de getallenrij niet goed. Het telt bijvoorbeeld snoepjes die op een tafel liggen: “1, 2, 3, 8, 12, 7, 10. Tien snoepjes!”
  • Niet weten waar het begin of het einde is. Het kind telt dezelfde snoepjes telkens opnieuw, weet niet welk snoepje al geweest is of niet. Ook bij kralenkettingen is dit erg moeilijk.
  • Niet gestructureerd tellen. Er liggen tien snoepjes. Het kind telt sommige snoepjes niet, sommige dubbel. Het kind geeft niet de waarde van 1 aan elk snoepje.

Tips om samen te oefenen:

  • Samen tellen hoe lang iets nog duurt. “Over 10 tellen gaan we eten. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.” of terugtellen: “ Blaas de kaarsjes maar uit over 10, 9, 8 etc.”. Er kan steeds verder doorgeteld worden… tot aan 100 als het kind eraan toe is.
  • Bingo spelen. Dit is een goede manier van cijfers oefenen.
  • Laat uw kind meehelpen met tafel dekken of klussen. “Ik heb 20 schroeven nodig.”. Er komen vijf mensen eten. "Hoeveel borden hebben we nodig? En hoeveel vorken? En hoeveel messen?".
  • Zing samen telliedjes waarin tellen ook op speelse wijze wordt aangeboden. Denk maar aan 1,2,3, 4 hoedje van...10 kleine visjes,die zwommen naar zee...
  • Er liggen snoepjes op tafel. Maak er 2 groepjes van. “Waar liggen nu de meeste snoepjes? Waar liggen minder snoepjes? Maak er maar evenveel van.”
  • Snoepjes tellen: Schuif de snoepjes aan de kant, zodat duidelijk wordt dat elk snoepje voor 1 telt en dat bij elk snoepje dat opzij gaat, er verder geteld wordt.
  • Maak kaartjes met cijfers erop. Laat ze snel zien en het kind moet zeggen welk cijfer het is. Dit noemen we flitsen.
  • Gezelschapsspelletjes met dobbelstenen zijn een hele goede manier van tellen (ogen van de dobbelsteen en het verzetten van de pion).
  • Neem eens de trap in plaats van de lift. Hoeveel treden loopt u samen met uw kind?
  • Gooi met een dobbelsteen. Uw kind moet de ogen tellen en het cijfer opschrijven. Gaat het goed tot 5, kunnen er meerdere dobbelstenen gebruikt worden. Ook kunt u tegen elkaar spelen. Wie gooit hoger? Het klinkt een beetje saai, maar kinderen vinden het meestal erg leuk om de ogen te tellen. Bovendien leren ze er meteen de 5-structuur mee.
  • Er staan veel leuke telspelletjes op het internet. Even zoeken is de moeite waard.
  • Splitsen: Elk getal kan worden opgesplitst in 2 andere getallen. Dit kunt u samen oefenen. Goed kunnen splitsen helpt bij rekensommen.
  • Pak een stoepkrijtje en teken een hinkelblok. Speel daarna samen het hinkelspel.
  • Schrijf verschillende getallen met stoepkrijt op de grond. U noemt een getal en uw kind moet er zo snel mogelijk op gaan staan. Dit is een leuk actief spel.

Tot slot

Alles wat met tellen de maken heeft, is goed. Maak er geen les van, maar een spel. Veel plezier samen!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 23
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

tips bij het leren voor een examen

waarom moeilijk leren als het ook makkelijk kan?

Wiskunde functies en grafieken (HAVO)

Dit artikel geeft een beknopte samenvatting van alle wiskunde examenstof op HAVO niveau wat betreft functies en grafieken

De werkwoorden in de Nederlandse taal

Uitleg van de werkwoorden in de Nederlandse taal

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Een onderwijsassistent

Een onderwijsassistent assisteert de docent in een groep.

10 minuten gesprekken

Informatie voor nieuwe ouders met kinderen die naar de basisschool gaan: Wat kun je van een 10 minuten gesprek verwachten?

Fotografie opleidingen HBO

Een goede opleiding kiezen is niet makkelijk, ook niet voor fotografie, en zeker niet op HBO-niveau. Hier alle opleidingen duidelijk onder elkaar.

Talenknobbel? Of... Toch gewoon hard studeren!

talen leren met taalgevoel, aanleg, talent en meertalig opvoeden

Langstudeerboete

Een betoog over de langstudeerboete in het onderwijs, wat de hbo en wo studenten moet overhalen, hun studie op tijd af te ronden.

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Waarom is voorlezen zo belangrijk voor uw kind?

Geef uw kind een voorsprong. Ontdek zelf de voordelen van lezen.

De rollen van spel en geslacht in ontwikkeling bij kinderen

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Der Besuch der alten Dame

Samenvatting van Duerrenmatts

Als je ADHD hebt

In het onderwijs krijg je met veel verschillende kinderen te maken. Maar hoe ga je dan om met kinderen die een stoornis als ADHD, PDD-NOS, ADD, NLD, autisme hebben

Het geven van een theaterles voor de onderbouw (basisschool)

Idee over hoe een theaterles in elkaar zit

Dualisme vs. Reductionisme in de filosofie

Uitleg van bepaalde filosofische stromingen

Bezuinig op de bezuinigingen!

Lage rendement van de Havo

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Droge voeten in de polder, maar hoe?

Het water vanuit de polder oppompen naar het boezemsysteem zal uiteindelijk zorgen voor droge voeten binnen de polder. Een fenomeen waar meer dan 50% van Nederland niet bij stil staat!

Eventmarketing

Bij het organiseren van een evenement speelt marketing een grote rol.

Een goede samenvatting maken

Leer om een goede samenvatting te maken.

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

Weegt het te weinig?!

Op een pak koffie staat 500 gram, wegen wijst uit dat het maar 486 gram weegt! Wat nu?

Studeren in deeltijd

Studeren in deeltijd kan op veel manieren

Werking van zeep

Uitleg werking van zeep