Help uw kind met het leren tellen


Publicatie datum:

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Gesponsorde koppelingen

Tellen is de basis van rekenen. Niet alleen school, maar ook de ouder kan hierin veel voor het kind betekenen. In het artikel wordt het verschil tussen tellen en de getallenrij uitgelegd. Daarna volgen tips en spelletjes hoe u uw kind kunt helpen.

Gesponsorde koppelingen

Help uw kind met het leren tellen

School en thuis

Kinderen leren veel op school, maar ook thuis kunt u ze een handje helpen. Dit geeft uw kind een voorsprong of net dat beetje extra. Oefenen kan op een speelse wijze in huis of buiten. Als volwassenen nemen we het tellen als vanzelfsprekend aan. Toch moet elk kind dit leren en begrijpen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u kinderen kunt helpen met tellen en met de getallenrij onthouden. Goed tellen en de getallenlijn kennen, is een voorwaarde om goed te kunnen rekenen.

Het verschil tussen de getallenrij opzeggen en tellen

Op school wordt al vanaf groep 1 aandacht besteed aan tellen en de getallenrij.

“ Kijk mama, ik kan al tot tien tellen…”

Toch is dit het opnoemen van een getallenrij en niet tellen. Voor de kinderen is het belangrijk om te weten in welke volgorde de getallen elkaar opvolgen. Na 1 komt 2, na 2 komt 3. Terugtellen is moeilijker, maar net zo belangrijk. Vooral rondom tientallen: 20, 19, 18 etc.. Het is een kwestie van onthouden en vaak herhalen. Kinderen moeten ook het symbool voor de getallen herkennen. 10 is tien.

Tellen is het toekennen van een waarde aan iets. Als er 10 snoepjes op tafel liggen, dan telt elk snoepje voor 1 als je gaat tellen. Als je de snoepjes bij elkaar telt, kom je tot 10. Dit heet gestructureerd tellen. Dit moeten kinderen begrijpen voordat ze kunnen rekenen. In de kleutergroepen wordt veel geoefend met gestructureerd tellen. Daarnaast leren de kinderen ook begrippen als: meer, minder, evenveel, ervoor en erna. Dit zijn belangrijke begrippen die t/m groep 8 terugkomen in het rekenonderwijs. Tenslotte wordt de telrij geoefend. De kinderen leren hardop te tellen tot 20 en terugtellen van 10 tot 0. In groep 3 leren de kinderen de getallenrij tot 100 kennen. Ook leren ze daar voor het eerst getallen te splitsen. Na het splitsen is het tijd voor de sommetjes die we allemaal kennen, zoals 1+1=2. Aan het einde van groep 3 kunnen de kinderen sommen maken tot 20. Vanaf groep 3 leren de kinderen de honderdtallen en duizendtallen kennen. Dit gaat stap voor stap.

Splitsen

Het getal 5 gesplitst worden in:

  • 0 en 5
  • 1 en 4
  • 2 en 3

Voorbeelden van foutief tellen:

  • Het kind kent de getallenrij niet goed. Het telt bijvoorbeeld snoepjes die op een tafel liggen: “1, 2, 3, 8, 12, 7, 10. Tien snoepjes!”
  • Niet weten waar het begin of het einde is. Het kind telt dezelfde snoepjes telkens opnieuw, weet niet welk snoepje al geweest is of niet. Ook bij kralenkettingen is dit erg moeilijk.
  • Niet gestructureerd tellen. Er liggen tien snoepjes. Het kind telt sommige snoepjes niet, sommige dubbel. Het kind geeft niet de waarde van 1 aan elk snoepje.

Tips om samen te oefenen:

  • Samen tellen hoe lang iets nog duurt. “Over 10 tellen gaan we eten. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.” of terugtellen: “ Blaas de kaarsjes maar uit over 10, 9, 8 etc.”. Er kan steeds verder doorgeteld worden… tot aan 100 als het kind eraan toe is.
  • Bingo spelen. Dit is een goede manier van cijfers oefenen.
  • Laat uw kind meehelpen met tafel dekken of klussen. “Ik heb 20 schroeven nodig.”. Er komen vijf mensen eten. "Hoeveel borden hebben we nodig? En hoeveel vorken? En hoeveel messen?".
  • Zing samen telliedjes waarin tellen ook op speelse wijze wordt aangeboden. Denk maar aan 1,2,3, 4 hoedje van...10 kleine visjes,die zwommen naar zee...
  • Er liggen snoepjes op tafel. Maak er 2 groepjes van. “Waar liggen nu de meeste snoepjes? Waar liggen minder snoepjes? Maak er maar evenveel van.”
  • Snoepjes tellen: Schuif de snoepjes aan de kant, zodat duidelijk wordt dat elk snoepje voor 1 telt en dat bij elk snoepje dat opzij gaat, er verder geteld wordt.
  • Maak kaartjes met cijfers erop. Laat ze snel zien en het kind moet zeggen welk cijfer het is. Dit noemen we flitsen.
  • Gezelschapsspelletjes met dobbelstenen zijn een hele goede manier van tellen (ogen van de dobbelsteen en het verzetten van de pion).
  • Neem eens de trap in plaats van de lift. Hoeveel treden loopt u samen met uw kind?
  • Gooi met een dobbelsteen. Uw kind moet de ogen tellen en het cijfer opschrijven. Gaat het goed tot 5, kunnen er meerdere dobbelstenen gebruikt worden. Ook kunt u tegen elkaar spelen. Wie gooit hoger? Het klinkt een beetje saai, maar kinderen vinden het meestal erg leuk om de ogen te tellen. Bovendien leren ze er meteen de 5-structuur mee.
  • Er staan veel leuke telspelletjes op het internet. Even zoeken is de moeite waard.
  • Splitsen: Elk getal kan worden opgesplitst in 2 andere getallen. Dit kunt u samen oefenen. Goed kunnen splitsen helpt bij rekensommen.
  • Pak een stoepkrijtje en teken een hinkelblok. Speel daarna samen het hinkelspel.
  • Schrijf verschillende getallen met stoepkrijt op de grond. U noemt een getal en uw kind moet er zo snel mogelijk op gaan staan. Dit is een leuk actief spel.

Tot slot

Alles wat met tellen de maken heeft, is goed. Maak er geen les van, maar een spel. Veel plezier samen!


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 23
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Basisbehoeften van kinderen

Kinderen hebben behoefte aan ontdekken, onderzoeken, experimenteren en spelen.

Meidenvenijn, de Queen Bee en haar Wannabees

Hoe meidenvenijn in zijn werk gaat en tips over wat je er aan kunt doen

10 tips om succesvol een schriftelijke studie/ cursus af te ronden

Een schriftelijke studie of cursus hangt af van je motivatie, planning en doorzettingsvermogen. 10 tips om je op weg te helpen.

Evolutie van marketing

De evolutie van marketing vanaf de jaren 1860 tot heden.

Studeren in deeltijd

Studeren in deeltijd kan op veel manieren