Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen


Publicatie datum:

Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen

Gesponsorde koppelingen

Heel de dag wordt er gebruik gemaakt van taal. In de klas praten kinderen met elkaar (kletsen, uitleg, vragen), de leerkracht praat met de kinderen (uitleg, instructie, vertellen, voorlezen) en de kinderen praten me de leerkracht (vragen, uitleg). Taalgroeimiddelen zijn middelen die je in de klas in kunt zetten om het taalniveau van de kinderen te verhogen. De taalgroeimiddelen zijn altijd op elk moment van de dag te gebruiken. In dit artikel worden de drie taalgroeimiddelen besproken.

Gesponsorde koppelingen

De drie taalgroeimiddelen

  • Taalaanbod
  • Taalruimte
  • Feedback

 

Taalaanbod

Taalaanbod geeft kinderen taal die zij op dat moment nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Voor een goed taalaanbod zijn de drie B's belangrijk:

  • Betrokkenheid - Het onderwerp moet boeiend zijn voor de kinderen, het moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Begrijpelijkheid - Kinderen moeten snappen (begrijpen) waar het over gaat, maak het niet té moeilijk!
  • Boven niveau - Het is belangrijk kinderen een stukje verder te laten komen op taalgebied, waardoor je als leerkracht dus moet aansluiten bij de naaste ontwikkeling van het kind (stapje hoger). Het kind moet de taal begrijpen, maar daarnaast is het belangrijk dat het kind er wat nieuws bijleert.

 

Taalruimte

Het is belangrijk dat de kinderen ook de kans krijgen om de taal te gebruiken.Voor een goede taalruimte zijn er twee ruimtes belangrijk:

  • Beurtruimte - De kinderen moeten de ruimte krijgen om aan het woord te komen en te blijven.
  • Onderwerpsruimte - Het is belangrijk dat de leerkracht samen met de kinderen het onderwerp diepgang geeft, inhoudelijk sterker maakt.

 

Feedback

Geef als leerkracht de kinderen feedback op wat zij doen.

Het is belangrijk dat je als leerkracht niet alleen luistert naar wat de kinderen vertellen, maar ook op welke manier ze dit doen. Op deze manier kun je goede feedback aan de kinderen geven.Tijdens de gesprekken geef je verbeterpunten aan, zodat het kind deze punten meteen kan toepassen. Naast het verbeteren is ook het helpen verhelderen een belangrijke vorm van feedback. Hierdoor leren de kinderen zichzelf beter verwoorden.Naast het verbeteren en helpen verhelderen is positief bevestigen essentieel.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

De criminologische theorie van moffit

In dit artikel wordt de theorie van Moffit besproken, met oog op criminaliteit

Verbeter je les met een goede evaluatie.

We kennen twee soorten evaluaties die je aan het eind van je les kan gebruiken. Dit doe je wanneer je wilt weten of je les wel bij de leerlingen is overgekomen of wanneer je je les wilt verbeteren!

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Hoogbegaafdheid - kenmerken

In dit artikel overlopen we de specifieke kenmerken van hoogbegaafdheid. Is alles te vatten in een IQ?

Educatieve rekenspelletjes, zelf maken!

Gemotiveerde kinderen leren beter en effectiever. Rekenspelletjes maken het rekenen leuk en zorgen voor de juiste motivatie!