Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen


Publicatie datum:

Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen

Gesponsorde koppelingen

Heel de dag wordt er gebruik gemaakt van taal. In de klas praten kinderen met elkaar (kletsen, uitleg, vragen), de leerkracht praat met de kinderen (uitleg, instructie, vertellen, voorlezen) en de kinderen praten me de leerkracht (vragen, uitleg). Taalgroeimiddelen zijn middelen die je in de klas in kunt zetten om het taalniveau van de kinderen te verhogen. De taalgroeimiddelen zijn altijd op elk moment van de dag te gebruiken. In dit artikel worden de drie taalgroeimiddelen besproken.

De drie taalgroeimiddelen

  • Taalaanbod
  • Taalruimte
  • Feedback

 

Taalaanbod

Taalaanbod geeft kinderen taal die zij op dat moment nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Voor een goed taalaanbod zijn de drie B's belangrijk:

  • Betrokkenheid - Het onderwerp moet boeiend zijn voor de kinderen, het moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Begrijpelijkheid - Kinderen moeten snappen (begrijpen) waar het over gaat, maak het niet té moeilijk!
  • Boven niveau - Het is belangrijk kinderen een stukje verder te laten komen op taalgebied, waardoor je als leerkracht dus moet aansluiten bij de naaste ontwikkeling van het kind (stapje hoger). Het kind moet de taal begrijpen, maar daarnaast is het belangrijk dat het kind er wat nieuws bijleert.

 

Taalruimte

Het is belangrijk dat de kinderen ook de kans krijgen om de taal te gebruiken.Voor een goede taalruimte zijn er twee ruimtes belangrijk:

  • Beurtruimte - De kinderen moeten de ruimte krijgen om aan het woord te komen en te blijven.
  • Onderwerpsruimte - Het is belangrijk dat de leerkracht samen met de kinderen het onderwerp diepgang geeft, inhoudelijk sterker maakt.

 

Feedback

Geef als leerkracht de kinderen feedback op wat zij doen.

Het is belangrijk dat je als leerkracht niet alleen luistert naar wat de kinderen vertellen, maar ook op welke manier ze dit doen. Op deze manier kun je goede feedback aan de kinderen geven.Tijdens de gesprekken geef je verbeterpunten aan, zodat het kind deze punten meteen kan toepassen. Naast het verbeteren is ook het helpen verhelderen een belangrijke vorm van feedback. Hierdoor leren de kinderen zichzelf beter verwoorden.Naast het verbeteren en helpen verhelderen is positief bevestigen essentieel.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

De mol

Het leven van de mol

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

Autisme in de klas

Autisme is een stoornis waarbij er een beschadiging in de hersenen heeft plaatsgevonden.

Voorlezen goed voor de ontwikkeling

voorlezen voor kinderen van alle leeftijden

SAT by Dictionary

SAT by Dictionairy

Hoe kan de taal verloedering worden teruggedraaid?

Steeds meer mensen gebruiken te pas en te onpas scheldwoorden als kut, fuck, shit, klote in hun dagelijkse taalgebruik, hoe kan deze taal verloedering worden teruggedraaid?

English tenses (Engelse werkwoordstijden)

Uitleg van de vervoeging en toepassing van de Engelse werkwoordstijden.

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Het gemiddelde

In dit artikel wordt het rekenkundige gemiddelde uitgelegd

Basisontwikkeling: brede ontwikkeling

Basisontwikkeling: brede ontwikkeling

Mens en machine

Mens machine ontwikkeling menszijn

Weegt het te weinig?!

Op een pak koffie staat 500 gram, wegen wijst uit dat het maar 486 gram weegt! Wat nu?

Leren is leuk!?

Superleren, een methode om in een korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.

Monogamie/polygamie

De neurobiologische basis van monogamie

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

Verbeter je les met een goede evaluatie.

We kennen twee soorten evaluaties die je aan het eind van je les kan gebruiken. Dit doe je wanneer je wilt weten of je les wel bij de leerlingen is overgekomen of wanneer je je les wilt verbeteren!

Wiskundige weetjes over Gulden Snede

Altijd al eens willen weten wat die Gulden Snede is? En waarom wiskundigen zo enthousiast zijn over deze verhouding? Kom daar zelf achter en ontdek zelf de mooie en magische verhoudingen in ons dagelijks leven.

Geschiedenis, dat moet levendig!

Gelukkig gaat het in geschiedenislessen niet alleen meer over jaartallen. Geschiedenisles moet actief en levendig zijn. Dat is niet alleen leuker, maar je onthoudt het ook veel beter.

Hoe creëer je wat rust in het leven van een brugklasser?

Vaak is het moeilijk voor een brugklasser om overzicht te bewaren in het begin van zijn tijd op de middelbare schooltijd.

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Waarom is voorlezen zo belangrijk voor uw kind?

Geef uw kind een voorsprong. Ontdek zelf de voordelen van lezen.

Hoogbegaafdheid - kenmerken

In dit artikel overlopen we de specifieke kenmerken van hoogbegaafdheid. Is alles te vatten in een IQ?

Roosevelt Academy in Middelburg

Roosevelt Academy, een Liberal Arts & Sciences college in Middelburg

Hoe je het beste kunt leren voor een tentamen of examen!

Dit artikel geeft een aantal tips over hoe je je het beste kunt voorbereiden op een tentamen of examen.

Hoekse en Kabeljauwse twisten

De Hoekse en Kabeljauwse twisten rond 1350-1400