Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen


Publicatie datum:

Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen

Gesponsorde koppelingen

Heel de dag wordt er gebruik gemaakt van taal. In de klas praten kinderen met elkaar (kletsen, uitleg, vragen), de leerkracht praat met de kinderen (uitleg, instructie, vertellen, voorlezen) en de kinderen praten me de leerkracht (vragen, uitleg). Taalgroeimiddelen zijn middelen die je in de klas in kunt zetten om het taalniveau van de kinderen te verhogen. De taalgroeimiddelen zijn altijd op elk moment van de dag te gebruiken. In dit artikel worden de drie taalgroeimiddelen besproken.

De drie taalgroeimiddelen

  • Taalaanbod
  • Taalruimte
  • Feedback

 

Taalaanbod

Taalaanbod geeft kinderen taal die zij op dat moment nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Voor een goed taalaanbod zijn de drie B's belangrijk:

  • Betrokkenheid - Het onderwerp moet boeiend zijn voor de kinderen, het moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Begrijpelijkheid - Kinderen moeten snappen (begrijpen) waar het over gaat, maak het niet té moeilijk!
  • Boven niveau - Het is belangrijk kinderen een stukje verder te laten komen op taalgebied, waardoor je als leerkracht dus moet aansluiten bij de naaste ontwikkeling van het kind (stapje hoger). Het kind moet de taal begrijpen, maar daarnaast is het belangrijk dat het kind er wat nieuws bijleert.

 

Taalruimte

Het is belangrijk dat de kinderen ook de kans krijgen om de taal te gebruiken.Voor een goede taalruimte zijn er twee ruimtes belangrijk:

  • Beurtruimte - De kinderen moeten de ruimte krijgen om aan het woord te komen en te blijven.
  • Onderwerpsruimte - Het is belangrijk dat de leerkracht samen met de kinderen het onderwerp diepgang geeft, inhoudelijk sterker maakt.

 

Feedback

Geef als leerkracht de kinderen feedback op wat zij doen.

Het is belangrijk dat je als leerkracht niet alleen luistert naar wat de kinderen vertellen, maar ook op welke manier ze dit doen. Op deze manier kun je goede feedback aan de kinderen geven.Tijdens de gesprekken geef je verbeterpunten aan, zodat het kind deze punten meteen kan toepassen. Naast het verbeteren is ook het helpen verhelderen een belangrijke vorm van feedback. Hierdoor leren de kinderen zichzelf beter verwoorden.Naast het verbeteren en helpen verhelderen is positief bevestigen essentieel.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Tips voor presenteren in het onderwijs

Problemen met presenteren? Vind hier wat tips over hoe je een goede presentatie neerzet!

Hoe schrijf je een practicum verslag?

Richtlijnen voor een practicum verslag

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Leren is leuk!?

Superleren, een methode om in een korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.

Droge voeten in de polder, maar hoe?

Het water vanuit de polder oppompen naar het boezemsysteem zal uiteindelijk zorgen voor droge voeten binnen de polder. Een fenomeen waar meer dan 50% van Nederland niet bij stil staat!

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Verbeter je les met een goede evaluatie.

We kennen twee soorten evaluaties die je aan het eind van je les kan gebruiken. Dit doe je wanneer je wilt weten of je les wel bij de leerlingen is overgekomen of wanneer je je les wilt verbeteren!

Examens zijn makkelijk!

Is de tijd daar gekomen dat er eindelijk examens gedaan moeten worden? Laat je dan goed inlichten hoe je het beste en snelste kan leren, want examens zijn makkelijk!

Voorbeeld van een impressionistische tekst

Deze tekst kan gebruikt worden als hulpmiddel voor het schrijven van een impressionistische tekst

Der Besuch der alten Dame

Samenvatting van Duerrenmatts

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.

Kleuterleidster weer in opleiding?

Zijn afgestudeerde pabo-studenten bevoegd om kleuters op de juiste manier te leiden? Of moeten we weer terugtreden naar de Klossers?

Criteria voor goede communicatie

Bij het aanleren van communicatieve vaardigheden speelt op de achtergrond altijd de vraag: wat is nu eigenlijk goede communicatie?

Hoe komen wij aan onze achternaam?

Vanaf 1811 moeten Nederlanders een achternaam voeren

De goedkoopste keuken ontwerp je zelf met deze gratis 3D ontwerpsoftware

Op internet vind je allerlei kleurplaten op onderwerp gesorteerd. O.a. Disney, Pokemon, Cars, Dora, K3, Dieren, Bumba, Nijntje en nog veel meer!

hoe werkt molrekenen, Mol en mmol

Leer op een makkelijke manier molrekenen, de basis van scheikunde!

Veranderende sociaal-economische omstandigheden in het Romeinse Rijk - 2e/3e voor Christus ; Opkomst van populisme en Caesar

Rome, Romeinse Rijk, Caesar, Populisme, Republiek, Keizerrijk

De geschiedenis van de opleiding Bouwkunde door Rob Mankor

Dit is een artikel over de geschiedenis van de opleiding bouwkunde door Rob Mankor.

Mens en machine

Mens machine ontwikkeling menszijn

Operationaliseren bij vragenlijst

In dit artikel wordt uitgelegd wat het operationaliseren van vragenlijsten inhoudt

Hoekse en Kabeljauwse twisten

De Hoekse en Kabeljauwse twisten rond 1350-1400

Voorlezen goed voor de ontwikkeling

voorlezen voor kinderen van alle leeftijden