Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?


Publicatie datum:

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar.

Gesponsorde koppelingen

Elk mens heeft sterke en minder sterke intelligenties. Om alle kinderen in je klas te bereiken en om de verschillende vormen van intelligentie te ontwikkelen, moet je op verschillende manieren lesgeven. Maar...hoe herken je nu de verschillende intelligenties in je klas?

Gesponsorde koppelingen

Kenmerken van kinderen die woordknap zijn

  • Ze houden van verhalen, versjes en rijmpjes
  • Ze kunnen gemakkelijk ideeën onder woorden brengen
  • Ze houden van lezen en hebben al vroeg interesse in boeken
  • Ze houden van woordgrapjes en zien vaak de dubbele betekenis van een woord in een context
  • Ze kunnen goed argumenteren
  • Ze houden van verhalen en opstellen schrijven

Kenmerken van kinderen die denkknap zijn

  • Ze houden van het werken met bouwmateriaal
  • Ze houden van puzzels en opdrachten waarbij ze logisch moeten denken
  • Ze houden van knutselen
  • Ze kunnen geordend en systematisch werken
  • Ze willen graag details van dingen weten
  • Ze kunnen vaak goed en snel rekenen

Kenmerken van kinderen die beweegknap zijn

  • Ze beheersen de grove en de fijne motoriek snel
  • Ze zijn graag handelend bezig
  • Ze zijn goed in sport/drama
  • Ze maken graag dingen en kunnen goed met gereedschappen overweg

Kenmerken van kinderen die natuurknap zijn

  • Ze kunnen goed waarnemen/observeren
  • Ze kunnen goed vertellen wat ze zien, horen, proeven, ruiken
  • Ze houden van de natuur en zijn verschijnselen (weer, klimaat, stenen, etc.)
  • Ze hebben vaak een verzameling van voorwerpen
  • Ze houden van (huis)dieren, tuinieren of experimenteren

Kenmerken van kinderen die beeldknap zijn

  • Ze houden van puzzels en lotto's
  • Ze bouwen graag met constructiemateriaal
  • Ze houden van tekenen of iets maken
  • Ze kunnen goed de weg ergens naar toe onthouden
  • Ze kunnen goed hoofdrekenen
  • Ze begrijpen dingen makkelijker als je het met beelden uitlegt

Kenmerken van kinderen die muziekknap zijn

  • Ze houden van muziek luisteren en muziek maken
  • Ze maken vaak ezelbruggetjes of rijmpjes om dingen beter te onthouden
  • Ze hebben een goed gevoel voor ritme
  • Ze reageren op muziek en geluiden

Kenmerken van kinderen die mensenknap zijn

  • Ze hebben interesse in de ander
  • Ze werken graag samen met anderen
  • Ze zeggen waar ze behoefte aan hebben
  • Ze kunnen zich gemakkelijk aan een groep aanpassen
  • Ze maken gemakkelijk contact
  • Ze zijn bereid anderen te helpen

Kenmerken van kinderen die zelfknap zijn

  • Ze weten hun sterke en zwakke kanten te benoemen
  • Ze weten wat ze willen
  • Ze denken vaak goed na voor ze wat doen
  • Ze werken graag alleen
  • Ze kunnen goed reflecteren
  • Ze houden zich al met levensvragen bezig

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Hoe komen wij aan onze achternaam?

Vanaf 1811 moeten Nederlanders een achternaam voeren

De rollen van spel en geslacht in ontwikkeling bij kinderen

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

Een goed persbericht schrijven

Communicatief schrijven is het besef dat je weet voor wie je schrijft, dus wie je doelgroep is! Hoe schrijf je een goed persbericht?

Bezuinig op de bezuinigingen!

Lage rendement van de Havo