Huiswerk


Publicatie datum:

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

Gesponsorde koppelingen

Het hele jaar door gaan leerlingen naar school. En als ze weer naar huis gaan, hebben ze vaak werk mee dat thuis moet worden gedaan. Huiswerk. Juist. En nogal wat leerlingen hebben daar moeite mee. Want hoe moet dat allemaal en wat heeft het voor zin? Er zijn zoveel andere leuker dingen te doen! Toch: morgen wordt het misschien gecontroleerd  en uiteindelijk is het toch ook leuker wanneer de dingen gewoon goed gaan.

De vraag is dus eigenlijk hoe je als leerling op een zo effectief mogelijke wijze huiswerk kunt maken. Met effectief wordt dan bedoeld dat wat je doet zin heeft, dat het resultaat voldoende is en dat je er ook niet meer tijd aan kwijt bent dan nodig (er zijn immers meer leuke dingen te doen!).

Een aantal dingen die je zou kunnen doen:

·         Laat je begeleiden. Als puber heb je het grote nadeel dat je hersenen in ieder geval een ding (nog) niet goed kunnen en dat is plannen. En als je toevallig goed met je ouders kunt opschieten, zou je met hen kunnen proberen afspraken te maken dat zij je helpen bij het plannen van je huiswerk.

·         Doe het op de goede tijd.  Het is bewezen niet iedereen op hetzelfde deel van de dag even goed kan leren. Sommige mensen kunnen heel goed opnemen wanneer ze vroeg opstaan, anderen juist niet. Het is dus belangrijk uit te zoeken wanneer jouw piekmoment is waar het gaat om huiswerk maken. Doe je dat het beste tussen vier en zes uur ’s middags, zorg dat ook dat je dan huiswerk doet. Maar is dat een minder moment om huiswerk te doen, doe het dan juist niet. Het kost misschien even tijd op uit te dokteren waar jouw piekmoment ligt, de moeite loont het waarschijnlijk wel.

·         Doe het op de juiste plek.  Ga na – net als bij het vorige kopje – wáár je het beste werkt. Het is zonde om in de huiskamer te zitten als je twee keer zo goed werkt in je slaapkamer. Maar het ongekeerde telt ook.

·         Doe het in de juiste omstandigheden.  Ga na hóé je het beste werkt. Met muziek op de achtergrond (maakt het wat uit welke muziek?), moet het raam open (frisse lucht) of juist niet?. Werk je het beste nadat je je eerst even ontspannen hebt (kopje thee en even leuten met wie er maar thuis is) of ben jij iemand die het beste is wanneer ie er direct “plat voor gaat”? Zoek het uit: wanneer je op de verkeerde tijd, op de verkeerde plek en op een verkeerd moment aan het werk gaat, ben je verkeer bezig.

·         Organiseer. Wanneer je met je huiswerk bezig gaat, zorg dan ook dat je een poos ononderbroken aan het werk kunt. Dat je niet bijvoorbeeld na tien minuten naar beneden moet om een atlas te halen, dat je niet bij het tweede vak tot de ontdekking komt dat je schriften vol zijn of dat het woordenboek bij je broertje op de kamer staat. Bekijk met welke vakken je bezig gaat, wat je er voor moet doen en wat je er bij nodig hebt. Zorg dat alles aanwezig is en begin.

·         Werk gevarieerd. Zorg dat er in de vakken die je doet een gezonde volgorde zit. Met andere woorden: zorg voor afwisseling. Doe geen twee vreemde talen achter elkaar (slecht voor je hooft en je gooit het in je hersenpan mogelijk ook nog eens door elkaar), wissel leuke vakken af met minder leuke (bewaar het leukste of de twee leukste voor het laatst – dan vliegt het laatste stuk voorbij), wissel maakwerk af met leerwerk (werkt anders in je hersenen: in plaats van opnemen – leerwerk – ga je weer even afspelen – maakwerk).

·         Controleer.  Als je een aantal weken/maanden  met huiswerk bezig bent, kijk dan eens naar je zelf (eventueel met een ouder er bij). Hóé werk je, hoeveel tijd kost je dat en is het resultaat zoals jij het wilt. En loop je dan tegen minpunten aan, hoe kun je die verbeteren.

Tenslotte: loopt het niet met huiswerk, aarzel niet en vraag op school. Heb je bijvoorbeeld moeite met het vak Frans, stap naar die juffrouw toe en vraag hoe het beter kan. Of welk vak ook. Soms kom je met een paar kleine aanwijzingen ineens een heel eind verder.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

Romeinse Cijfers

wat zijn romeinse cijfers

Spelling en Stijl

Wat is de juiste spellingsmanier? Hoe voorkom ik een stijlfout?

Het effect van kinderopvang op de ontwikkeling van geslachtsrol en geslachtsstereotypes

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Redoxreactie

wat is een redoxreactie en waar wordt deze gebruikt

De stoa / Het Stoïcisme

Het stoïcisme is een filosofische stroming van rond 300 v.Chr. die behoort tot de Hellenistische filosofieën. Het bekendste deel hiervan is de levensfilosofie van de jonge Stoa: Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius.

Orde houden in de klas - Hoe pak je dit aan?

Kinderen zijn altijd op zoek naar grenzen. Regels zijn daarom belangrijk voor een kind, omdat dit structuur biedt en een veilig gevoel geeft.

Erasmus Universiteit Rotterdam

De Erasmus Universiteit Rotterdam

10 tips voor omgang met Pubers

Pubers kunnen zich impulsief gedragen en lijken weinig respect te hebben voor gezag, maar tegelijkertijd zijn pubers kwetsbaar en onzeker over de toekomst en over zichzelf. Hoe ga jij als leerkracht om met deze puber?

10 tips om succesvol een schriftelijke studie/ cursus af te ronden

Een schriftelijke studie of cursus hangt af van je motivatie, planning en doorzettingsvermogen. 10 tips om je op weg te helpen.

SAT by Dictionary

SAT by Dictionairy

Het trema. Of is het een umlaut...

Ja, wat is het eigenlijk? Een trema of een umlaut? Wat zijn de verschillen, wat de overeenkomsten? Hoe en wanneer worden en werden ze gebruikt? En kunnen we überhaupt wel zonder dit leesteken?

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Gezondheid

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Operationaliseren bij vragenlijst

In dit artikel wordt uitgelegd wat het operationaliseren van vragenlijsten inhoudt

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?

Dualisme vs. Reductionisme in de filosofie

Uitleg van bepaalde filosofische stromingen

Meidenvenijn, de Queen Bee en haar Wannabees

Hoe meidenvenijn in zijn werk gaat en tips over wat je er aan kunt doen

Leren

Wat is dé beste manier om te leren? In dit artikel probeer ik daar een antwoord op te geven

Studeren in Zweden

Studeren in Zweden als Nederlandse student heeft zo z’n voordelen, maar is soms ook erg ingewikkeld!

Rationalisme vs Empirisme in de filosofie

verschillende stromingen binnen de filosofie worden in dit artikel besproken.

Waterstofbruggen

Uitleg waterstofbruggen.

Plagiaatcontrole voor studenten nu ook in Nederland beschikbaar

Het controleren op plagiaat is geen sinecure. Je moet als student wel verstand hebben van wat nu precies plagiaat is en hoe je dit kunt voorkomen.

Basisbehoeften van kinderen

Kinderen hebben behoefte aan ontdekken, onderzoeken, experimenteren en spelen.

De school als morele gemeenschap

De school inrichten als een morele gemeenschap door het creeeren van een vormingscontext naar menselijke maat.

De kleutergroep

Hoe gaat het eraan toe in een kleutergroep?