Jullie luisteren en ik vertel!


Publicatie datum:

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?

Gesponsorde koppelingen

Het frontaal lesgeven wordt tegenwoordig gezien als een ouderwetse manier van lesgeven. Toch zijn er veel docenten die op deze manier lesgeven. Zijn deze docenten te lui of teveel vast gebakerd om op een vernieuwde manier les te geven of zitten er toch ook voordelen aan vast?

Wat is frontaal lesgeven?

Frontaal lesgeven is eigenlijk de “ouderwetse” manier van lesgeven. Wanneer de oudere generatie terugdenkt aan school zullen ze waarschijnlijk wel benoemen dat de docent aan het woord was en dat de leerlingen stil moesten zijn en vooral goed moesten luisteren. Wanneer je niet goed luisterde kreeg je op de kop van de docent. Hield de docent zich toen al bezig met alle studies die er nu bestaan? Natuurlijk niet, want die waren toen nog helemaal niet inzichtelijk! Toen was er nog geen internet waar je veel belangrijke feiten op kon vinden. Feiten die aantonen dat lesgeven in de voordrachtvorm de manier is waarop er het minste van de lesstof door de leerling opgenomen wordt. Maar nu hebben we die informatie als wel en daar kunnen we onze manier van lesgeven mee verbeteren!

De feiten.

Een leerling van tussen de dertien en zestien jaar kan zich maximaal dertig minuten concentreren op een taak die hij niet vrijwillig heeft gekozen. Als je dus een kind van vijftien opdracht geeft  om in de les een half uur naar jou te gaan luisteren zal een gemiddeld kind na dertig minuten verveeld om zich heen gaan kijken. Zelf geef ik les aan leerlingen van zestien en zeventien jaar en is mijn ervaring dat ze na tien minuten luisteren al het idee hebben aan dit half uur te zitten.

Wanneer een leerling alleen maar luistert naar de docent die voor de klas staat onthoudt hij maar 20% van de leerstof. Wanneer een leerling eerst luistert, daarna een voorbeeld ziet en dit daarna zelf uit gaat voeren zal de gemiddelde leerling tot 80% van de leerstof op kunnen nemen. Wat een verschil! Daarom geeft bijvoorbeeld bij defensie de docent altijd les onder het motto: “Praatje, plaatje, daadje” Een voorbeeld. De docent EHBO legt mondeling uit hoe je moet reanimeren. Ze verteld hoe vaak en op welke plaats op het lichaam je dit moet doen. Misschien maakt ze zelfs aantekeningen op het bord. Vervolgens doet ze dit voor aan de klas. Belangrijk is ook om iedereen opdracht te geven te zorgen dat ze het goed kunnen zien. Wanneer dit duidelijk voorgedaan is, krijgt de klas de opdracht om dit nu zelf in tweetallen te gaan beoefenen. Dit is dus praatje, plaatje, daadje.

Een voordeel van het frontaal lesgeven is dat het weinig tijd kost en de docent zelf alle controle over het verloop van de les houdt. Dit is dus voor de docent de meest veilige manier van werken.

De praktijk.

Het kan natuurlijk zijn dat je denkt dat dit niet in jouw les toegepast kan worden.
Maar je hebt wel een keuze in de manier waarop je les geeft. Probeer zoveel mogelijk afwisseling te vinden in de werkvorm die je gebruikt. Je hebt hierbij de keuze uit drie werkvormen. De voordrachtvorm, de opdrachtvorm en de gespreksvorm. De voordrachtvorm is het makkelijkst, maar geeft ook het minste resultaat. De opdrachtvorm moet je goed voorbereiden. Wanneer dit goed voorbereid is en dus op een duidelijke wijze wordt verstrekt aan de klas is dit voor beide kanten een prettige manier van leren. De klas is lekker zelfstandig bezig en krijgt de vrijheid op eigen tempo de leerstof uit te voeren. De docent heeft tijd om rond te wandelen en leerlingen te helpen die dit nodig hebben. Een goede manier om op een relaxte manier met de klas om te gaan.
De laatste manier, de gespreksvorm, is de lastigste. Hierbij start je een gesprek met de klas over het onderwerp waarover ze moeten leren. Je werkt hierbij met vragen waarop de klas het antwoord gaat vinden. Het lastige hiervan is dat je dit maar beperkt voor kan bereiden. Je kunt een aantal vragen bedenken, mogelijke antwoorden daarbij bedenken en zo vooraf bedenken hoe je het gesprek gaat sturen naar het punt waar jij heen wilt. Maar leerlingen kunnen compleet andere antwoorden geven en hierop moet jij dan maar ter plaatse inspelen. Heel uitdagend voor de docent en ook leuk voor de klas. Je hebt een gesprek met de docent, waarbij er echt iets gedaan word met hetgeen jij zegt. Wel belangrijk is dat de docent de leerstof goed beheerst, anders is er een grote kans dat je door de mand zal vallen!

Eindconclusie.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat alleen maar frontaal lesgeven te weinig rendement oplevert.
De kunst is om een combinatie te vinden van werkvormen. Een goed voorbeeld hiervan is dat je je les opent in de voordrachtvorm. De kern van de les begint in de gesprekvorm, hetgeen wat je besproken hebt voordoet aan de klas en de kern eindigt met een opdrachtvorm. Daarna bespreek je de opdracht in de gesprekvorm en sluit je de les af in de voordrachtvorm. Dan heb je de les gegeven volgens het principe: “Praatje, plaatje, daadje.” De leerlingen zullen tot 80% van de leerstof op kunnen nemen. Wat een basis om de volgende les weer mee verder te gaan!


Foobie gebruiker kaatje19

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 44
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Vind alle examens met alle antwoorden op www.examenblad.nl

Op www.examenblad.nl vindt je alle examens en antwoorden, van de laatste 10 jaar, van het vwo, de havo, het vmbo tl, het vmbo gl, het vmbo kb en het vmbo bb.

Voorbeeld van een impressionistische tekst

Deze tekst kan gebruikt worden als hulpmiddel voor het schrijven van een impressionistische tekst

Talenknobbel? Of... Toch gewoon hard studeren!

talen leren met taalgevoel, aanleg, talent en meertalig opvoeden

Tolerantie in de Gouden Eeuw

Tolerantie in de Gouden Eeuw, kunst en wetenschap

Betoog: Er moeten meer dierenrechten en zwaardere straffen tegen dierenmishandeling en verwaarlozing van dieren komen!

Betoog met argumenten voor het tegengaan van dierenmishandeling

Alles over de wereldtaal Esperanto

Hoe is Esperanto ontstaan, wat is Esperanto en hoe staat het tegenwoordig met het Esperanto.

Principe van Monty Hall

Is het mogelijk de kansen van een spelquiz in jouw voordeel te beslissen met heel simpele wiskundige methoden? Ja, dat is goed mogelijk! Lees hier hoe u de grootste kans maakt op het winnen van de hoofdprijs (Reis, BMW, Keuken, etc.)

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Studiewijzer

Je leert het beste met een Studiewijzer.

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Weet jij eigenlijk niet zo goed wat de studie SPH inhoud, maar lijkt het je toch een leuke studie? Lees dan gauw verder voor een samenvatting van de opleiding geschreven door een student.

Bombardementen op concentratiekampen?

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Julius Caesar

Informatie over het leven van Julius Caesar

Help, een werkstuk!

Hoe maak je op een zo effectief moeglijke wijze een werkstuk.

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

Heeft Voorschoolse Educatie voor Peuters zin?

Onderzoek toont aan dat VVE geen effect heeft. Hoe nu verder??

Ontwikkeling van de stoommachine

De ontwikkeling van de stoommachine

Realistisch rekenonderwijs

Artikel realistisch rekenonderwijs

hoe werkt molrekenen, Mol en mmol

Leer op een makkelijke manier molrekenen, de basis van scheikunde!

De aanval op Pearl Harbor

De meeste mensen weten nog wel dat Japan tijdens de tweede wereldoorlog Amerika op Pearl Harbor heeft aangevallen. Maar weinig mensen weten ook waarom ze dit hebben gedaan.

Het aangeboren taalvermogen

Het taalvermogen blijkt aangeboren te zijn. Het is een instinct en een mentaal orgaan.

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

Minder lesuitval, maar tegen welke prijs?

De zomervakantie wordt een week ingekort.

Als je ADHD hebt

In het onderwijs krijg je met veel verschillende kinderen te maken. Maar hoe ga je dan om met kinderen die een stoornis als ADHD, PDD-NOS, ADD, NLD, autisme hebben