Kindertekeningen (deel 3)


Publicatie datum:

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Gesponsorde koppelingen

 

De vierde fase die ik ga beschrijven is motieven in de kindertekeningen (6 jaar tot 8 jaar).

 

Waarom tekenen kinderen iets?

 

Wat gaan de kinderen tekenen?

 

De vierde fase die ik ga beschrijven is motieven in de kindertekeningen (6 jaar tot 8 jaar).

 

Waarom tekenen kinderen iets?

Wat gaan de kinderen tekenen?

 

Rondjes – cirkels.

Een rondje betekend vaak de zon, vooral als deze in een van de bovenste hoeken van het tekenblad is getekend. De zon wordt afgebeeld als een hele cirkel of een halve cirkel. Het kan worden afgebeeld met stralen en/of een gezicht.

Het afbeelden van een gezicht in de zon wordt antropomorf genoemd. In de Middeleeuwen beelden ze de zon en maan ook af met een gezicht.

Antropomorf: naar menselijke maatstaven gedacht of voorgesteld.

zon in hoek     zon met gezicht

Kinderen hebben interesse in de mens. Na een tijdje beginnen ze het verschil te zien tussen jongens en meisjes, omdat ze zelf ook gaan veranderen. De “koppoters” gaan ook veranderen. Kinderen van 5 tot 6 jaar gaan zich meer bezig houden met de mode en kleding. Ze gaan details zien, oorbellen, stropdassen, knopen, nagels, etc. Naarmate de kinderen ouder worden gaan ze het gezicht gedetailleerd weergeven. Hierbij kun je denken aan het tekenen van wimpers, wenkbrauwen, etc.

De 5-jarige heeft veel belangstelling voor dieren. De dieren worden getekend als mensen, maar dan met de belangrijke details van het dier. Bijvoorbeeld een konijn wordt afgebeeld als een mens met grote oren. Het tekenen van de dierfiguren wordt ontwikkeld vanuit de mensfiguren.

konijn

In bijna iedere tekening zijn er wel huizen getekend. De huizen staan voor geborgenheid. Kinderen gaan het huis onderzoeken. Ze gaan hutten bouwen en verstoppertje spelen. Dit is heel belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. De huizen worden doorzichtig getekend. Je kunt zien wat er in het huis staat, je kunt door de muren heen kijken. De huizen worden getekend vanuit het vooraanzicht en zijaanzicht, deze twee aanzichten worden verwerkt in één beeld. Er worden ook veel bomen getekend door kinderen. De bomen lijken op zonnen en de koppoters. Er zijn twee soorten bomen die kinderen tekenen. Als eerste de loofboom, hij bestaat uit een steel waar een bol op staat. Als tweede de dennenboom, hij bestaat uit een korte steel met een opstapeling van pijlachtige vormen.

bomen       bloemen

Ook bloemen worden veel getekend, voornamelijk door meisjes. De bloemen worden in rijtjes naast elkaar of boven elkaar getekend. Het zijn vaak meerdere bloemen bij elkaar.

Kinderen hebben veel belangstelling voor voertuigen. Ze gaan vliegtuigen, boten en auto’s tekenen. Boten worden vaak getekend in de tijd van Sinterklaas, deze “stoomboten” hebben ook allemaal ronde ramen. De voertuigen worden voornamelijk getekend door jongens. De vliegtuigen worden getekend met vleugels waarvan de een recht naar boven wijst en de andere recht naar onder.

vliegtuig

Tot hun 9e jaar blijven kinderen coderen, naar de verbeelding objecten weergeven. Ze geven de figuren die ze hebben getekend een eigenzinnige kleur.

Geestelijk gehandicapte kinderen tekenen zoals gewone kinderen ook tekenen. Alleen blijven ze een achterstand houden naarmate ze ouder worden. Ze blijven hangen in het maken van kindertekeningen. Geestelijk gehandicapte mensen op een oudere leeftijd tekenen nog steeds tekeningen die we onder het kopje kindertekeningen plaatsen.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker RiannevanMaaren

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Liberal Arts & Sciences

Wat in nou precies de opleiding Liberal Arts & Sciences.

Vind alle examens met alle antwoorden op www.examenblad.nl

Op www.examenblad.nl vindt je alle examens en antwoorden, van de laatste 10 jaar, van het vwo, de havo, het vmbo tl, het vmbo gl, het vmbo kb en het vmbo bb.

Meidenvenijn, de Queen Bee en haar Wannabees

Hoe meidenvenijn in zijn werk gaat en tips over wat je er aan kunt doen

Met een -d of met een -t ?

De juiste schrijfwijze van een werkwoord

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

Hun hebben

Moet 'hun hebben' voortaan goedgerekend worden? En waardoor ontstaat deze fout eigenlijk?

Orde houden in de klas - Hoe pak je dit aan?

Kinderen zijn altijd op zoek naar grenzen. Regels zijn daarom belangrijk voor een kind, omdat dit structuur biedt en een veilig gevoel geeft.

10 tips voor omgang met Pubers

Pubers kunnen zich impulsief gedragen en lijken weinig respect te hebben voor gezag, maar tegelijkertijd zijn pubers kwetsbaar en onzeker over de toekomst en over zichzelf. Hoe ga jij als leerkracht om met deze puber?

Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar.

Geschiedenis van opvoeding en onderwijs

een samenvatting van het boek 'vijf eeuwen opvoeden in nederland'.

Beginner voor de klas(4)….het lesplan.

In dit artikel geef ik een voorbeeld van een overzichtelijk lesplan die je heel goed kan gebruiken wanneer je les geeft.

Betoog: Er moeten meer dierenrechten en zwaardere straffen tegen dierenmishandeling en verwaarlozing van dieren komen!

Betoog met argumenten voor het tegengaan van dierenmishandeling

Hoe een onderzoeksinterview voorbereiden en houden?

Een onderzoeksinterview is een geschikte onderzoeksmethode als u op zoek bent naar genuanceerde, kwalitatieve informatie en verwacht dat respondenten moeite hebben met het invullen van een vragenlijst, bijvoorbeeld omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen of omdat het een ingewikkeld thema betreft.

Leren is leuk!?

Superleren, een methode om in een korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.

Wat is Kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Dromenvanger maken met kinderen

Waar komt de dromenvanger vandaan en wat is de betekenis ervan? Hoe kun je er op een eenvoudige manier eentje maken met kinderen?

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring

Alles over de wereldtaal Esperanto

Hoe is Esperanto ontstaan, wat is Esperanto en hoe staat het tegenwoordig met het Esperanto.

Verbeter je les met een goede evaluatie.

We kennen twee soorten evaluaties die je aan het eind van je les kan gebruiken. Dit doe je wanneer je wilt weten of je les wel bij de leerlingen is overgekomen of wanneer je je les wilt verbeteren!

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek.

Help, een werkstuk!

Hoe maak je op een zo effectief moeglijke wijze een werkstuk.

Werking van zeep

Uitleg werking van zeep