Kindertekeningen (deel 4)


Publicatie datum:

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Gesponsorde koppelingen

 

De vijfde fase die ik ga beschrijven is de naturalistische tekening (10 jaar tot 12 jaar).

 

De kinderen die in groep 7 en 8 van de basisschool zitten willen gaan tekenen wat ze zien. Ze willen alles naturalistisch tekenen, naar de waarneming. Ze nemen pseudo kleuren voor de objecten, werkelijke kleuren. Er is een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes tekeningen. Kunnen kinderen van 10 tot 12 jaar wel de werkelijkheid natekenen? Kinderen moeten gaan begrijpen dat het een langdurig proces is om naturalistisch te kunnen tekenen. ( Het duurt ongeveer 6 tot 8 jaar om het goed onder de knie te krijgen.) Het kan een teleurstelling zijn als kinderen dit wordt verteld.

 

De vijfde fase die ik ga beschrijven is de naturalistische tekening (10 jaar tot 12 jaar).

 

De kinderen die in groep 7 en 8 van de basisschool zitten willen gaan tekenen wat ze zien. Ze willen alles naturalistisch tekenen, naar de waarneming. Ze nemen pseudo kleuren voor de objecten, werkelijke kleuren. Er is een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes tekeningen. Kunnen kinderen van 10 tot 12 jaar wel de werkelijkheid natekenen? Kinderen moeten gaan begrijpen dat het een langdurig proces is om naturalistisch te kunnen tekenen. ( Het duurt ongeveer 6 tot 8 jaar om het goed onder de knie te krijgen.) Het kan een teleurstelling zijn als kinderen dit wordt verteld.

Op basisscholen wordt niet gewerkt met structuren. Het zo naturalistisch mogelijk tekenen, wordt uiteindelijk heel plat. Dit komt omdat er geen schaduw, structuur, diepte, etc. wordt getekend. Kinderen van 12 jaar tekenen van bovenaf de werkelijkheid. Ze proberen met perspectief te werken, wat niet altijd goed tot zijn recht komt. De tekeningen worden steeds ruimtelijker, dit komt doordat er meer met overlappingen wordt gewerkt. Het tekenen naar waarneming gecombineerd met fantasie is heel populair bij deze leeftijdsgroep.

 

 Motivatie:

Als docent moet je kunnen herkennen wat de leerlingen precies willen maken en wat ze nog niet kunnen. Kinderen houden over het algemeen van tekenen. Maar dit kan veranderen. Kinderen kunnen gedemotiveerd worden als iets niet lukt. Als het tekenen van een object steeds mislukt heeft het kind niet veel motivatie meer om door te gaan met tekenen. De kinderen kunnen ook in een valkuil komen omdat ze dingen vereenvoudigen naar een soort stripfiguur, ze blijven dit trucje steeds maar weer gebruiken. Na een tijdje lopen ze vast en kunnen ze gedemotiveerd worden. Als iets niet lukt bij een leerling, moet je hem als leraar goed helpen om hem weer op het goede spoor te krijgen. Als dit niet gebeurd kan de leerling gedemotiveerd worden. Je kunt het beste helpen door de leerling zelf tot een oplossing te laten komen. Dit kan doormiddel van vragen te stellen totdat het kwartje valt bij de leerling.

Als kinderen moeten gaan tekenen, moeten ze weten dat het heel belangrijk is. De leraar zelf moet aan de kinderen overbrengen dat het vak het één van de belangrijkste vakken is wat op school wordt gegeven. De leraar moet de kinderen motiveren om wat te gaan doen, en daar plezier aan te beleven. De leraar moet uitleggen en duidelijk maken wat de zin van het vak is. Leerlingen willen graag weten wat ze kunnen leren met het vak. De leerlingen leren “kijken” met het vak tekenen, ze leren ook hun creativiteit te ontwikkelen naar een hoger niveau, ze leren samenwerken en ze leren het besef van heden en het verleden.

 

Decoratief en schematekenen:

Kinderen willen iets wat ze goed kunnen tekenen eindeloos herhalen, ze blijven steeds hetzelfde doen. Veel meisjes blijven hartjes en bloemetjes tekenen. De tekeningen worden clichés.

cliches

 

Er kan een oorzaak-gevolg reactie ontstaan als mensfiguren steeds meer worden getekend als stripfiguren. Als diegene niet anders kan dan steeds het zelfde stripfiguurtje tekenen beland hij op een dood spoor wanneer hij zijn trucje niet meer mag toepassen. Als docent zijnde moet je het proces kunnen herkennen. Je moet de leerling begeleiden om wat anders te gaan tekenen. Je moet leerlingen altijd positief blijven begeleiden, ook al vind je deze dingen zelf niet zo leuk.

Sommige mensen maken een soort voodooachtige mensfiguren. Ze voegen dingen toe. Het is moeilijk om te oordelen waarom een leerling zulke figuren maakt. Je kunt je afvragen of de leerling niet goed de werkelijkheid kan natekenen of het gewoon expres doet.


Feit: Er is een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes tekeningen. Meisjes werken veel preciezer en netter dan de jongens doen. Jongens werken veel expressiever, in hun werk wordt veel “gekrast”.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker RiannevanMaaren

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 7
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Taalontwikkeling van kinderen en het belang van een rijk taalaanbod

Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen en waarom is voorlezen zo belangrijk?

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

Redoxreactie

wat is een redoxreactie en waar wordt deze gebruikt

Voorbeeld van een impressionistische tekst

Deze tekst kan gebruikt worden als hulpmiddel voor het schrijven van een impressionistische tekst

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Hoe overleef ik de brugklas als moeder van een brugklasser

Het is voor de brugklasser moeilijk, die eerste weken van de brugklas maar laten we vooral de moeder niet vergeten

English tenses (Engelse werkwoordstijden)

Uitleg van de vervoeging en toepassing van de Engelse werkwoordstijden.

Essay geschiedenis

was de franse revolutie een unieke omwenteling aan het eind van de 18de eeuw.

Cito toets-feiten en voorbereiding.

Uitleg over de achtergrond en feiten van de cito eindtoets en tips om kinderen hierop het beste voor te bereiden.

Eventmarketing

Bij het organiseren van een evenement speelt marketing een grote rol.

Gelderse Musical Opleidingen

Gelderse Musical Opleidingen, DE musicalschool van Gelderland

Studeren in deeltijd

Studeren in deeltijd kan op veel manieren

De Koninklijke Marine

In dit artikel kom je te weten wat de taak van de marine is en welke eenheden bij de marine horen.

Waterstofbruggen

Uitleg waterstofbruggen.

De goedkoopste keuken ontwerp je zelf met deze gratis 3D ontwerpsoftware

Op internet vind je allerlei kleurplaten op onderwerp gesorteerd. O.a. Disney, Pokemon, Cars, Dora, K3, Dieren, Bumba, Nijntje en nog veel meer!

Tips voor presenteren in het onderwijs

Problemen met presenteren? Vind hier wat tips over hoe je een goede presentatie neerzet!

Taalkundige begrippen

Handige taalkundige begrippen uitgelegd

Minder lesuitval, maar tegen welke prijs?

De zomervakantie wordt een week ingekort.

Het trema. Of is het een umlaut...

Ja, wat is het eigenlijk? Een trema of een umlaut? Wat zijn de verschillen, wat de overeenkomsten? Hoe en wanneer worden en werden ze gebruikt? En kunnen we überhaupt wel zonder dit leesteken?

Ontwikkeling van de stoommachine

De ontwikkeling van de stoommachine

Met een -d of met een -t ?

De juiste schrijfwijze van een werkwoord

Hoe een onderzoeksinterview voorbereiden en houden?

Een onderzoeksinterview is een geschikte onderzoeksmethode als u op zoek bent naar genuanceerde, kwalitatieve informatie en verwacht dat respondenten moeite hebben met het invullen van een vragenlijst, bijvoorbeeld omdat ze de Nederlandse taal niet goed beheersen of omdat het een ingewikkeld thema betreft.

Atoombouw

Uitleg over atoombouw en begrippen daaromheen

De criminologische theorie van moffit

In dit artikel wordt de theorie van Moffit besproken, met oog op criminaliteit