Mens en machine


Publicatie datum:

Mens machine ontwikkeling menszijn

Gesponsorde koppelingen

Ooit deden de mensen alles zelf. Heel hun lijf werd gebruikt om in leven te blijven. Hun spierkracht bewerkte akkers, smeedde het ijzer en bouwde de huizen. Hun denkkracht leerde hen dat ze voorraden voor een volgend jaar moesten opslaan en hun ervaring hoe ze dat moesten doen. Die denkkracht zorgde er ook voor dat ze hulpjes gingen gebruiken. Eerst maakten ze de dieren – voor zover dat kon – tot werknemers, later slaagden ze er in om machines te maken die werk, steeds meer werk van hen overnamen. Maar wat deed dat met de mens?

Zoals bovenbeschreven moet het ooit zijn geweest. Maar ook dan zit er al iets in van dat de mensen hulpmiddelen gebruiken. Ze maken van stenen schrabbers en speerpunten, gebruiken stukken bomen om de aarde mee te doorwoelen en om er een knots van te maken. Ze ontdekken de kracht van lianen om iets vast te binden en dat je vuur en klei kunt combineren om dingen te maken waaruit je kunt eten en waarin je iets kunt bewaren.

Eeuwenlang gaat die evolutie, die langzame ontwikkeling door. Al zijn sommige van die ontdekkingen revoluties geweest met veel gevolgen. De ontdekking van bijvoorbeeld het wiel, de landbouw, het spinnewiel, en het schrift zijn van wereldbelang geweest. Gaandeweg hebben mensen meer en meer ontdekt. Ze leerden nog beter het land te bebouwen, nog beter schepen te maken, mooiere en sterkere kleren te maken, gebruik te maken van windkracht via molens, wapens te smeden……Bij dat alles speelt hun lichaamskracht en hun hersenkracht een grote rol.

De Industriële Revolutie die ergens in de 17e eeuw in Engeland begint, zal daarin verandering beginnen te maken. De mens ontdekt de machine. Stoomkracht, waterkracht, elektriciteit drijft de machine aan. Als je de ontwikkeling van de diverse machines op een rijtje zet is het eigenlijk verbazend wat er in een relatief korte tijd wordt ontdekt. En het spaart de mensen lichaamskracht. Wordt er in het begin van de Industriële Revolutie nog vaak hard en onder verschrikkelijke omstandigheden gewerkt, uiteindelijk komt er een toestand waarin de machine werkt en de mens zorgt dat de machine werken blijft. De hoeveelheid spierkracht die moet worden gebruikt neemt af en hij gaat minder vaak dood van het harde werken. Uiteindelijk leidt het tot werkomstandigheden waarin de mens op knoppen drukt en controleert of de machines hun werk doen.

{{extraAds}}

En gaandeweg die ontwikkeling bedenkt de mensen ook machines die voor hem denkwerk doen. Waar het telraam nog een onbeduidend hulpmiddel was, neemt de rekenmachine het eigenlijke denkwerk over en lijkt de mens de helper te zijn. Om het dan nog maar niet eens te hebben over digitale fototoestellen, volautomatische grasmaaiers, mobieltjes waarmee je de hele wereld kunt benaderen en natuurlijk de computer. De ontwikkeling lijkt eindeloos en zich in een steeds sneller wordend tempo te voltrekken. De denkkracht die de mens vroeger nodig had om te leven, is overgenomen door machines.

Natuurlijk heeft dat ook gevolgen, al zal men die gevolgen misschien pas over een paar eeuwen goed kunnen inschatten. Maar een aantal laten zich nu al zien: het reken- en taalvermogen van de mens neemt af, de parate kennis vermindert (is immers niet nodig, want je kunt het opzoeken). De gevolgen van een stroomstoring of een internetstoring zijn groot, want alles gaat via de computer. De postbode is straks niet meer nodig, er zijn minder boekwinkels want internet is immers sneller en gemakkelijker (echt een boek in je hand houden, er aan “ruiken” wordt iets van vroeger). Het zijn maar een paar voorbeelden, maar de ontwikkelingen zullen van invloed zijn op de mens en vooral op de manier waarop mensen hun hersenen (kunnen) gebruiken en hoe ze leven. En eigenlijk – als je de geschiedenis terugkijkt – is dat ook altijd zo geweest.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

De algemene basisbegrippen van erfelijkheidsleer

Deze lijst van algemene basisbegrippen en de uitleg ervan, kan je makkelijk gebruiken als ondersteunend studiemateriaal.

Profielkeuze na havo 3: Economie en Maatschappij

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Digitale schoolborden

In veel klaslokalen duiken digitale schoolborden op. Wat zijn dit nou eigenlijk? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en de mogelijkheden?

Universiteitsbibliotheek Binnenstad Utrecht

Een kort artikel over de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad van Utrecht.

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Techniek

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Interesses van kinderen

Wat is nou de belevingswereld van kinderen en hoe kun je dat terug laten komen in je les?

Hoe maak ik een spreekbeurt

Handige informatie over het schrijven van een spreekbeurt

Theateroefeningen. 1: Frituurpannetje

Theateroefeningen voor basisonderwijs of thuis.

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Huiswerk

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek

Invloed van concentratie reactant op de chemische kinetiek.

Het effect van tekstwaardering op imago.

In het onderwijs en bedrijfsleven wordt veel tijd en geld besteed aan foutloos schrijven. Dit omdat wordt verwacht dat taalfouten een negatieve invloed hebben op het oordeel van de tekst en misschien zelfs op het imago van de schrijver.

Hoe schrijf je een goed artikel?

Tips voor het schrijven van een goed artikel

Ondersteuning van uw kind in het onderwijs.

Hoe helpt u uw kind in het onderwijs?

Hoe bereid ik een spreekbeurt voor?

Een stappenplan voor het voorbereiden van een spreekbeurt

Hoe kan de taal verloedering worden teruggedraaid?

Steeds meer mensen gebruiken te pas en te onpas scheldwoorden als kut, fuck, shit, klote in hun dagelijkse taalgebruik, hoe kan deze taal verloedering worden teruggedraaid?

Een verhaal vertellen aan kinderen

Hoe maak je het vertellen van een verhaal aan kinderen tot een onvergetelijke ervaring

10 tips om succesvol een schriftelijke studie/ cursus af te ronden

Een schriftelijke studie of cursus hangt af van je motivatie, planning en doorzettingsvermogen. 10 tips om je op weg te helpen.

Beginner voor de klas (3)...lesvoorbereiding.

Dit is het derde artikel in de reeks om je te helpen wanneer je nieuw bent in het lesgeven.

De school als morele gemeenschap

De school inrichten als een morele gemeenschap door het creeeren van een vormingscontext naar menselijke maat.

Criteria voor goede communicatie

Bij het aanleren van communicatieve vaardigheden speelt op de achtergrond altijd de vraag: wat is nu eigenlijk goede communicatie?

Bombardementen op concentratiekampen?

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Profielkeuze na havo 3: Cultuur en Maatschappij

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.