Mens en machine


Publicatie datum:

Mens machine ontwikkeling menszijn

Gesponsorde koppelingen

Ooit deden de mensen alles zelf. Heel hun lijf werd gebruikt om in leven te blijven. Hun spierkracht bewerkte akkers, smeedde het ijzer en bouwde de huizen. Hun denkkracht leerde hen dat ze voorraden voor een volgend jaar moesten opslaan en hun ervaring hoe ze dat moesten doen. Die denkkracht zorgde er ook voor dat ze hulpjes gingen gebruiken. Eerst maakten ze de dieren – voor zover dat kon – tot werknemers, later slaagden ze er in om machines te maken die werk, steeds meer werk van hen overnamen. Maar wat deed dat met de mens?

Zoals bovenbeschreven moet het ooit zijn geweest. Maar ook dan zit er al iets in van dat de mensen hulpmiddelen gebruiken. Ze maken van stenen schrabbers en speerpunten, gebruiken stukken bomen om de aarde mee te doorwoelen en om er een knots van te maken. Ze ontdekken de kracht van lianen om iets vast te binden en dat je vuur en klei kunt combineren om dingen te maken waaruit je kunt eten en waarin je iets kunt bewaren.

Eeuwenlang gaat die evolutie, die langzame ontwikkeling door. Al zijn sommige van die ontdekkingen revoluties geweest met veel gevolgen. De ontdekking van bijvoorbeeld het wiel, de landbouw, het spinnewiel, en het schrift zijn van wereldbelang geweest. Gaandeweg hebben mensen meer en meer ontdekt. Ze leerden nog beter het land te bebouwen, nog beter schepen te maken, mooiere en sterkere kleren te maken, gebruik te maken van windkracht via molens, wapens te smeden……Bij dat alles speelt hun lichaamskracht en hun hersenkracht een grote rol.

De Industriële Revolutie die ergens in de 17e eeuw in Engeland begint, zal daarin verandering beginnen te maken. De mens ontdekt de machine. Stoomkracht, waterkracht, elektriciteit drijft de machine aan. Als je de ontwikkeling van de diverse machines op een rijtje zet is het eigenlijk verbazend wat er in een relatief korte tijd wordt ontdekt. En het spaart de mensen lichaamskracht. Wordt er in het begin van de Industriële Revolutie nog vaak hard en onder verschrikkelijke omstandigheden gewerkt, uiteindelijk komt er een toestand waarin de machine werkt en de mens zorgt dat de machine werken blijft. De hoeveelheid spierkracht die moet worden gebruikt neemt af en hij gaat minder vaak dood van het harde werken. Uiteindelijk leidt het tot werkomstandigheden waarin de mens op knoppen drukt en controleert of de machines hun werk doen.

{{extraAds}}

En gaandeweg die ontwikkeling bedenkt de mensen ook machines die voor hem denkwerk doen. Waar het telraam nog een onbeduidend hulpmiddel was, neemt de rekenmachine het eigenlijke denkwerk over en lijkt de mens de helper te zijn. Om het dan nog maar niet eens te hebben over digitale fototoestellen, volautomatische grasmaaiers, mobieltjes waarmee je de hele wereld kunt benaderen en natuurlijk de computer. De ontwikkeling lijkt eindeloos en zich in een steeds sneller wordend tempo te voltrekken. De denkkracht die de mens vroeger nodig had om te leven, is overgenomen door machines.

Natuurlijk heeft dat ook gevolgen, al zal men die gevolgen misschien pas over een paar eeuwen goed kunnen inschatten. Maar een aantal laten zich nu al zien: het reken- en taalvermogen van de mens neemt af, de parate kennis vermindert (is immers niet nodig, want je kunt het opzoeken). De gevolgen van een stroomstoring of een internetstoring zijn groot, want alles gaat via de computer. De postbode is straks niet meer nodig, er zijn minder boekwinkels want internet is immers sneller en gemakkelijker (echt een boek in je hand houden, er aan “ruiken” wordt iets van vroeger). Het zijn maar een paar voorbeelden, maar de ontwikkelingen zullen van invloed zijn op de mens en vooral op de manier waarop mensen hun hersenen (kunnen) gebruiken en hoe ze leven. En eigenlijk – als je de geschiedenis terugkijkt – is dat ook altijd zo geweest.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Tolerantie in de Gouden Eeuw

Tolerantie in de Gouden Eeuw, kunst en wetenschap

Een onderwijsassistent

Een onderwijsassistent assisteert de docent in een groep.

Poldergemaal Balthasar van der Polweg - Delft

Een overzicht van informatie van het poldergemaal aan de Balthasar van der Polweg te Delft. Dit gemaal representateert een groot deel de Nederlandse gemalen.

Een goede samenvatting maken

Leer om een goede samenvatting te maken.

Handelingsplan schrijven.

Hoe schrijf je een effectief handelingsplan?

Hoofdletters

Wanneer gebruik je een hoofdletter

Het maken van een profielwerkstuk

Een uitgebreide handleiding voor het schrijven van je profielwerkstuk.

Hoe schrijf je een goed artikel?

Tips voor het schrijven van een goed artikel

Kleuterleidster weer in opleiding?

Zijn afgestudeerde pabo-studenten bevoegd om kleuters op de juiste manier te leiden? Of moeten we weer terugtreden naar de Klossers?

Beginner voor de klas(4)….het lesplan.

In dit artikel geef ik een voorbeeld van een overzichtelijk lesplan die je heel goed kan gebruiken wanneer je les geeft.

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Hoe kun je goed scoren bij de Citotoets Eindtoets Basisonderwijs?

Er wordt steeds meer waarde toegekend aan een hoge score bij de eindtoets van het Basisonderwijs. Hoe kun je goed scoren bij de Eindtoets Basisonderwijs?

tips bij het leren voor een examen

waarom moeilijk leren als het ook makkelijk kan?

Leerkracht: Omgaan met kinderen die faalangst hebben.

Hoe herken je en ga je om met kinderen die faalangst hebben.

Hoe houd je een spreekbeurt?

Het houden van een spreekbeurt kan best spannend zijn. Hoe pak je een spreekbeurt aan?

De stoa / Het Stoïcisme

Het stoïcisme is een filosofische stroming van rond 300 v.Chr. die behoort tot de Hellenistische filosofieën. Het bekendste deel hiervan is de levensfilosofie van de jonge Stoa: Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius.

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

Theateroefeningen. 2: Basisimprovisatie

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

De internationale organisaties doen te weinig tegen kinderarbeid

De internationale organisaties doen te weinig tegen kinderarbeid

Bombardementen op concentratiekampen?

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Hoe maak ik een werkstuk

Een werkstuk maken, hoe pak je dat aan?

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

Jullie luisteren en ik vertel!

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?