Morele Ontwikkeling - Kohlberg


Publicatie datum:

Morele Ontwikkeling - Kohlberg

Gesponsorde koppelingen

Leerkrachten moeten de morele ontwikkeling (wat goed of slecht is) van kinderen kunnen bevorderen. Zij moeten de ontwikkelingsfasen van de kinderen bepalen, morele kwesties die bij de ontwikkelingsfase aansluiten aan de orde stellen, kinderen na laten denken op een niveau wat één stap hoger ligt dan het eigen niveau (zone van de naaste ontwikkeling) en kinderen helpen bij het verwerken van opkomende tegenstrijdigheden in het eigen denken.

Kohlberg (een Amerikaanse psycholoog) ontwierp een fasentheorie. De morele ontwikkeling verloopt volgens Kohlberg in een volgorde, waarbij sprake is van een aangeboren gevoel van rechtvaardigheid. Wat goed of slecht is, wordt sterk bepaald door de cultuur waarin het kind opgroeit.

De fasentheorie kent een nulniveau en drie hogere niveaus van morele ontwikkeling:

0. Premoraliteit niveau
Het kind kan nog geen onderscheid maken tussen goed en slecht.

I Preconventioneel niveau
Iets is goed wanneer een autoriteit (bijv. vader of moeder) dat zegt. Alles waar straf op staat is slecht. Gedrag van de autoriteit wordt geïmiteerd. Een kind dat bijvoorbeeld iets per ongeluk breekt en gestraft wordt is slecht, terwijl een kind dat dat ook overkomt, maar niet gestraft wordt, niet slecht is. In dit stadium spelen gehoorzaamheid en naïef egoïsme (er zelf voordeel van hebben) een rol. Weegschaalmodel: ‘ik doe iets voor een ander, omdat die ander (dan) iets voor mij doet.'

II Conventioneel niveau
Het kind begint te beseffen dat wat de ander doet goed is. Er is sprake van ‘slaafs' volgen.‘Ik kijk eerst naar anderen voordat ik zelf een besluit neem'. Alles wat de groep doet, is goed. Goed is wat in de groep normaal is. Doen wordt bepaald door de meerderheid.

III Postconventioneel niveau
De eigen verantwoordelijkheid voor het naleven van waarden krijgt een plaats. Dat gebeurt los van wat de autoriteiten ervan vinden. Goed is wat in goed overleg is overeen gekomen. Wat men normaal vindt, hoef ik nog niet normaal te vinden. Iets is goed omdat het niet tegen de eigen principes ingaat. Wat slecht is kan openlijk afgekeurd worden. Zelfs al is niemand het met mij eens.

Kinderen doorlopen deze stadia in verschillend tempo, waarbij sommigen het hoogste niveau nooit bereiken. Daar is een zekere cognitieve ontwikkeling voor nodig.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

De Koninklijke Marechausse

De Koninlijke Marechausse is de politie van het leger. Maar ook veel burgers zijn al in aanraking geweest met de marechaussee....

dyslexie, geen paniek!

dyslexie en wat we er kunnen aan doen,

Een oudergesprek voeren

Als leerkracht krijg je te maken met oudergesprekken. Hoe houd je een goed en prettig oudergesprek?

De kleutergroep

Hoe gaat het eraan toe in een kleutergroep?

8-S Model

De opbouw van het 8-S model, ook wel 7-S model genoemd.

Verbeter je les, gebruik de opdrachtvorm!

Wil jij je les afwisselend houden? Wissel de verschillende werkvormen dan af. In dit artikel geef ik hier meer tips over.

Het Godsbewijs van Alvin Plantinga

Het Godsbewijs van Alvin Plantinga uitgelegd

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

Alles over taalniveaus

Informatie over taalniveaus

Cito toets-feiten en voorbereiding.

Uitleg over de achtergrond en feiten van de cito eindtoets en tips om kinderen hierop het beste voor te bereiden.

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Studeren met de nieuwe wetgeving

studeren en de wetgeving en besluiten van de overheid

Use Cases

Hulp bij het maken van Use cases.

Hunebedden

Informatie over hunebedden op 4 vwo niveau.

Taalontwikkeling van kinderen en het belang van een rijk taalaanbod

Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen en waarom is voorlezen zo belangrijk?

bijzonder onderwijs

Welk schooltype kies je als jouw kind niet schoolrijp is of één of andere achterstand heeft

SBO, iets voor u?

Wat het SBO u zoal te bieden heeft.

De mol

Het leven van de mol

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Rationalisme vs Empirisme in de filosofie

verschillende stromingen binnen de filosofie worden in dit artikel besproken.

De rollen van spel en geslacht in ontwikkeling bij kinderen

Dit artikel heeft geen beschrijving.

Dissociatiegraad en pH

Dissociatiegraad en pH

Der Besuch der alten Dame

Samenvatting van Duerrenmatts

Examens zijn makkelijk!

Is de tijd daar gekomen dat er eindelijk examens gedaan moeten worden? Laat je dan goed inlichten hoe je het beste en snelste kan leren, want examens zijn makkelijk!