Beginner voor de klas (1)......nieuw op school.


Publicatie datum:

In dit artikel lees je hoe het kan zijn om als beginneling voor de klas te staan. Je leest wat er fout kan gaan en krijgt tips om te voorkomen dat het fout zal gaan!

Gesponsorde koppelingen

Daar sta je dan. Net klaar met je opleiding of overgestapt vanuit het bedrijfsleven en klaar om in het nieuwe schooljaar les te gaan geven. Maar dit is toch best wel spannend! Niemand wil immers zenuwachtig en onzeker voor de klas staan! Daarnaast is het ook weer wennen aan de nieuwe collega’s waar je mee samen gaat werken. In dit artikel vertel ik over mijn ervaringen in het onderwijs en geef ik tips die mij geholpen hebben tijdens mijn lessen en de eerste weken op school. Alles wat ik vertel gaat over mijn ervaring met jongens en meiden in de leeftijd van 16 tot 19 jaar die een opleiding volgen op een ROC. Voor sommige mensen lijkt deze doelgroep een nachtmerrie, maar met de juiste aanpak kan je een hele leuke tijd met deze tieners beleven! Dit is het eerste artikel van de velen die nog gaan volgen. Zo krijg je in het tweede artikel meer tips over het voorbereiden van de kennismaking, in het derde tips over hoe je je lessen voor kan bereiden. 

Eindelijk is het zover. Na jarenlang studeren of hard werken heb je bewust de beslissing gemaakt om iets te gaan doen met jouw talent. Hier leef je een hele tijd naartoe en je denkt dat je er goed in ben. Je hebt immers al vele malen advies aan vrienden, kennissen en collega’s gegeven over hoe ze het beste kennis over kunnen dragen aan anderen. Nu is het jouw beurt om iets met dat talent van jou te gaan doen. Neemt niet weg dat het nu toch wel spannend is!Iets nieuws doen is altijd spannend. Er gaan hele scenario’s door je hoofd over hoe de klas zal gaan reageren op jou als docent en wat je nieuwe collega’s van je zullen gaan vinden.

Wanneer je al dagen van tevoren zenuwachtig bent over wat anderen van je vinden is het belangrijk om dit proces van denken te stoppen en om te keren. Dit kan heel simpel door even wat tijd voor jezelf in te plannen. Je neemt de tijd om alle “what if” scenario’s te stoppen. Dit is belangrijk, want het kost je heel veel energie om alle mogelijkheden te bedenken van scenario’s die eventueel kunnen gebeuren. Uiteindelijk is er maar één scenario en heb je helemaal niks aan die andere 99 scenario’s waar je al een week over na aan het denken was. Dit is dan allemaal verspilde energie. Energie die je beter had kunnen gebruiken om je lessen goed voor te bereiden! Hier kom ik later nog op terug.
De manier hoe anderen op jou reageren is een reactie op wat jij uitstraalt! Ben jij onzeker zullen mensen sneller over je heen lopen. Kom je nieuw binnen en heb je gelijk veel noten op je zang, zullen je collega’s zich door je geïntimideerd voelen en je misschien wel niet tot de groep toelaten. Dit zal niet het scenario zijn wat jij wilt beleven. Maak dus afspraken met jezelf. Persoonlijk spreek ik altijd het volgende met mijzelf af:

1. Ik trek deze nette, maar niet te saaie kleding aan.
2. Ik loop met mijn rug recht en kijk tijdens een gesprek de mensen recht in de ogen aan.
3. Ik ga zo snel mogelijk de namen van mijn collega’s onthouden. Dit doe ik door de naam te herhalen wanneer ze zich voorstellen.
4. Ik maak notities over wat de taken zijn van verschillende mensen, zodat ik niet constant alles hoef te vragen en weet waar ik zaken kan regelen.
5. Ik denk na voordat ik iets zeg, maar ben wel spontaan door vragen te stellen over de werkzaamheden van mijn collega’s.

Ik ben er van overtuigd dat ook in het onderwijs het belangrijk is om als eerste
een goed contact met de collega’s te krijgen. Zij zijn degene met veel ervaringen op de school en vooral in het begin zal je hun kennis en steun best wel kunnen gebruiken. Daarom wil je graag een goede eerste indruk maken. Een goede eerste indruk maak je immers maar één keer! Je beslist zelf wat de indruk is die jij na de eerste dagen achter wil laten. Ik had besloten om zelfverzekerd, rustig maar wel geïnteresseerden volwassen over te komen. Tijdens mijn eerste werkweken heb ik veel feedback van mijn collega’s gevraagd. Eén van de vragen die ik stelde was wat zij van mij vonden toen ik binnenkwam. De reacties waren toen erg positief! Ze legde mij uit dat ze het prettig vonden dat ik veel naar hun ervaringen luisterde naar en oprecht geïnteresseerd leek in de collega als persoon. Dit zorgde ervoor dat er al snel een vertrouwensband opgebouwd werd. Deze feedback is voor jou als nieuweling erg prettig tijdens deze onzekere eerste weken.

Wanneer je deze eerste kennismaking met je collega’s gehad hebt is het tijd om je op de klas te gaan richten. Op welke momenten ga je aan welke klas lesgeven.Tips over hoe je je lessen voor zou kunnen bereiden en over hoe je het beste met deze doelgroep om kan gaan vind je in de volgende artikelen.


Foobie gebruiker kaatje19

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 44
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Een opleiding kiezen na de middelbare school

Van passie naar beroep

Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen

Het taalniveau verhogen met de drie taalgroeimiddelen

Collectivisme versus individualisme

De verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen worden besproken. De nadruk wordt in dit artikel gelegd op de verschillen in ideeën over onderwijs.

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?

Hoe belangrijk is ICT op de basisschool?

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Hunebedden

Informatie over hunebedden op 4 vwo niveau.

Wiskundige weetjes over Gulden Snede

Altijd al eens willen weten wat die Gulden Snede is? En waarom wiskundigen zo enthousiast zijn over deze verhouding? Kom daar zelf achter en ontdek zelf de mooie en magische verhoudingen in ons dagelijks leven.

Evolutie van marketing

De evolutie van marketing vanaf de jaren 1860 tot heden.

Interesses van kinderen

Wat is nou de belevingswereld van kinderen en hoe kun je dat terug laten komen in je les?

Het gemiddelde

In dit artikel wordt het rekenkundige gemiddelde uitgelegd

bijzonder onderwijs

Welk schooltype kies je als jouw kind niet schoolrijp is of één of andere achterstand heeft

Cito toets-feiten en voorbereiding.

Uitleg over de achtergrond en feiten van de cito eindtoets en tips om kinderen hierop het beste voor te bereiden.

Verbeter je les met een goede evaluatie.

We kennen twee soorten evaluaties die je aan het eind van je les kan gebruiken. Dit doe je wanneer je wilt weten of je les wel bij de leerlingen is overgekomen of wanneer je je les wilt verbeteren!

Hoe overleef ik de brugklas als moeder van een brugklasser

Het is voor de brugklasser moeilijk, die eerste weken van de brugklas maar laten we vooral de moeder niet vergeten

Help uw kind met het leren tellen

Op school leren kinderen tellen, maar ook u kunt uw kind thuis helpen.

Beginner voor de klas (3)...lesvoorbereiding.

Dit is het derde artikel in de reeks om je te helpen wanneer je nieuw bent in het lesgeven.

Het aangeboren taalvermogen

Het taalvermogen blijkt aangeboren te zijn. Het is een instinct en een mentaal orgaan.

Als Hollander studeren in België

Een kort artikel over de voornaamste verschillen tussen studeren in Nederland en studeren in België

Fotografie opleidingen HBO

Een goede opleiding kiezen is niet makkelijk, ook niet voor fotografie, en zeker niet op HBO-niveau. Hier alle opleidingen duidelijk onder elkaar.

Voorbeeld van een impressionistische tekst

Deze tekst kan gebruikt worden als hulpmiddel voor het schrijven van een impressionistische tekst

Activerende Directe Instructiemodel - doeltreffende spellingslessen geven

Doeltreffende spellingslessen geven?

Vind alle examens met alle antwoorden op www.examenblad.nl

Op www.examenblad.nl vindt je alle examens en antwoorden, van de laatste 10 jaar, van het vwo, de havo, het vmbo tl, het vmbo gl, het vmbo kb en het vmbo bb.

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

De Nederlandse taal in het basisonderwijs

Wat zijn de definities van taal en hoe leren kinderen taal.