Beginner voor de klas (1)......nieuw op school.


Publicatie datum:

In dit artikel lees je hoe het kan zijn om als beginneling voor de klas te staan. Je leest wat er fout kan gaan en krijgt tips om te voorkomen dat het fout zal gaan!

Gesponsorde koppelingen

Daar sta je dan. Net klaar met je opleiding of overgestapt vanuit het bedrijfsleven en klaar om in het nieuwe schooljaar les te gaan geven. Maar dit is toch best wel spannend! Niemand wil immers zenuwachtig en onzeker voor de klas staan! Daarnaast is het ook weer wennen aan de nieuwe collega’s waar je mee samen gaat werken. In dit artikel vertel ik over mijn ervaringen in het onderwijs en geef ik tips die mij geholpen hebben tijdens mijn lessen en de eerste weken op school. Alles wat ik vertel gaat over mijn ervaring met jongens en meiden in de leeftijd van 16 tot 19 jaar die een opleiding volgen op een ROC. Voor sommige mensen lijkt deze doelgroep een nachtmerrie, maar met de juiste aanpak kan je een hele leuke tijd met deze tieners beleven! Dit is het eerste artikel van de velen die nog gaan volgen. Zo krijg je in het tweede artikel meer tips over het voorbereiden van de kennismaking, in het derde tips over hoe je je lessen voor kan bereiden. 

Eindelijk is het zover. Na jarenlang studeren of hard werken heb je bewust de beslissing gemaakt om iets te gaan doen met jouw talent. Hier leef je een hele tijd naartoe en je denkt dat je er goed in ben. Je hebt immers al vele malen advies aan vrienden, kennissen en collega’s gegeven over hoe ze het beste kennis over kunnen dragen aan anderen. Nu is het jouw beurt om iets met dat talent van jou te gaan doen. Neemt niet weg dat het nu toch wel spannend is!Iets nieuws doen is altijd spannend. Er gaan hele scenario’s door je hoofd over hoe de klas zal gaan reageren op jou als docent en wat je nieuwe collega’s van je zullen gaan vinden.

Wanneer je al dagen van tevoren zenuwachtig bent over wat anderen van je vinden is het belangrijk om dit proces van denken te stoppen en om te keren. Dit kan heel simpel door even wat tijd voor jezelf in te plannen. Je neemt de tijd om alle “what if” scenario’s te stoppen. Dit is belangrijk, want het kost je heel veel energie om alle mogelijkheden te bedenken van scenario’s die eventueel kunnen gebeuren. Uiteindelijk is er maar één scenario en heb je helemaal niks aan die andere 99 scenario’s waar je al een week over na aan het denken was. Dit is dan allemaal verspilde energie. Energie die je beter had kunnen gebruiken om je lessen goed voor te bereiden! Hier kom ik later nog op terug.
De manier hoe anderen op jou reageren is een reactie op wat jij uitstraalt! Ben jij onzeker zullen mensen sneller over je heen lopen. Kom je nieuw binnen en heb je gelijk veel noten op je zang, zullen je collega’s zich door je geïntimideerd voelen en je misschien wel niet tot de groep toelaten. Dit zal niet het scenario zijn wat jij wilt beleven. Maak dus afspraken met jezelf. Persoonlijk spreek ik altijd het volgende met mijzelf af:

1. Ik trek deze nette, maar niet te saaie kleding aan.
2. Ik loop met mijn rug recht en kijk tijdens een gesprek de mensen recht in de ogen aan.
3. Ik ga zo snel mogelijk de namen van mijn collega’s onthouden. Dit doe ik door de naam te herhalen wanneer ze zich voorstellen.
4. Ik maak notities over wat de taken zijn van verschillende mensen, zodat ik niet constant alles hoef te vragen en weet waar ik zaken kan regelen.
5. Ik denk na voordat ik iets zeg, maar ben wel spontaan door vragen te stellen over de werkzaamheden van mijn collega’s.

Ik ben er van overtuigd dat ook in het onderwijs het belangrijk is om als eerste
een goed contact met de collega’s te krijgen. Zij zijn degene met veel ervaringen op de school en vooral in het begin zal je hun kennis en steun best wel kunnen gebruiken. Daarom wil je graag een goede eerste indruk maken. Een goede eerste indruk maak je immers maar één keer! Je beslist zelf wat de indruk is die jij na de eerste dagen achter wil laten. Ik had besloten om zelfverzekerd, rustig maar wel geïnteresseerden volwassen over te komen. Tijdens mijn eerste werkweken heb ik veel feedback van mijn collega’s gevraagd. Eén van de vragen die ik stelde was wat zij van mij vonden toen ik binnenkwam. De reacties waren toen erg positief! Ze legde mij uit dat ze het prettig vonden dat ik veel naar hun ervaringen luisterde naar en oprecht geïnteresseerd leek in de collega als persoon. Dit zorgde ervoor dat er al snel een vertrouwensband opgebouwd werd. Deze feedback is voor jou als nieuweling erg prettig tijdens deze onzekere eerste weken.

Wanneer je deze eerste kennismaking met je collega’s gehad hebt is het tijd om je op de klas te gaan richten. Op welke momenten ga je aan welke klas lesgeven.Tips over hoe je je lessen voor zou kunnen bereiden en over hoe je het beste met deze doelgroep om kan gaan vind je in de volgende artikelen.


Foobie gebruiker kaatje19

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 44
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

Agressie bij kinderen

Hoe ontstaat stress bij kinderen, op welke wijze uiten zij dit in agressie en wat kunt u doen om uw kind te helpen?

Hyperfocus, hyper wat?

Wat is Hyperfocus?

Verbeter je les, gebruik de gespreksvorm

Wil je ook weten hoe jij je les leuk kan houden, door de lesstof op een afwisselende manier op de leerlingen over te brengen?

Jullie luisteren en ik vertel!

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?

Validiteit in wetenschappelijk onderzoek

In dit artikel wordt uitgelegd wat validiteit is en welke soorten er bestaan

Universiteitsbibliotheek Binnenstad Utrecht

Een kort artikel over de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad van Utrecht.

Hoe herken je de verschillende intelligenties in je klas?

Meervoudige Intelligentie. Dit concept gaat er vanuit dat er meerdere intelligenties bestaan. Elk mens bezit acht intelligenties, maar deze intelligenties zijn niet alle acht even goed zichtbaar.

Ben je hoogbegaafd als je iets goed kunt?

Wat moet je kunnen om als hoogbegaafd te worden betiteld?

Duitse naamvallen

De verschillende naamvallen in de duitse taal.

Julius Caesar

Informatie over het leven van Julius Caesar

Wat kan ik verwachten op de middelbare school?

Lees hier wat je moet weten VOOR je naar de middelbare school gaat!

Wat is Kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek

Leren is leuk!?

Superleren, een methode om in een korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.

Huiswerk

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

succesvolle voorbereiding van een toets: 6 tips om faalangst te voorkomen

Beter je examens voorbereiden, uitgelegd, 6 tips voor de perfecte voorbereiding!

Ontwikkeling van de stoommachine

De ontwikkeling van de stoommachine

Geschiedenis Tijd van jagers en boeren

Samenvatting van geschiedenis over de tijd van de jagers en boeren.

Erasmus Universiteit Rotterdam

De Erasmus Universiteit Rotterdam

Kindertekeningen

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

Het effect van tekstwaardering op imago.

In het onderwijs en bedrijfsleven wordt veel tijd en geld besteed aan foutloos schrijven. Dit omdat wordt verwacht dat taalfouten een negatieve invloed hebben op het oordeel van de tekst en misschien zelfs op het imago van de schrijver.

Dualisme vs. Reductionisme in de filosofie

Uitleg van bepaalde filosofische stromingen

Hoe kan de taal verloedering worden teruggedraaid?

Steeds meer mensen gebruiken te pas en te onpas scheldwoorden als kut, fuck, shit, klote in hun dagelijkse taalgebruik, hoe kan deze taal verloedering worden teruggedraaid?