Ouders en huiswerk


Publicatie datum:

Welke rol kunnen ouders spelen bij het huiswerk van hun kind?

Gesponsorde koppelingen

Ieder jaar gaan duizenden leerlingen naar school. Op de meeste scholen doen ze aan huiswerk. Dat huiswerk gaat mee naar huis, het woord zegt het al. En in veel gevallen levert dat huiswerk thuis dan halve of hele oorlogen op tussen ouders die het goed bedoelen en leerlingen die geen bemoeienis willen. Vaak is dat te voorkomen door een paar goede afspraken te maken.

Wat kunnen ouders doen? Het eerste dat ze zouden moeten doen is met hun kinderen afspraken maken. Uitleggen wat voor rol ze kunnen spelen en wat ze wel willen doen. Dat kan bijvoorbeeld inhouden dat ze met hun kind de planning doen, of op bepaalde tijdstippen met hun kind even doorlopen wat er gedaan is/moet worden en een deel overhoren. Het is belangrijk dat de afspraken wederzijds zijn. Dus dat ook hun kind aangeeft wat het graag zou willen en ook: wat ze vervelend zouden vinden aan de bemoeienis van hun ouders. Het is belangrijk dat deze afspraak ieder jaar zo tegen het begin van het schooljaar wordt vernieuwd. Het kind is immers een jaar ouder, er is een schooljaar voorbij en de vraag is of men op dezelfde voet verder wil of kan.

Als die basisafspraak is gemaakt zou het uitgewerkt kunnen worden in een aantal min of meer dagelijkse afspraken. Bijvoorbeeld:

·         De afspraak is dat dagelijks onder het genot van een kopje thee of iets dergelijks met een van de ouders even de schooldag wordt doorgenomen. Zijn er nog leuke, gekke, opvallende dingen gebeurd? Waren er docenten ziek? Zijn er toetsen afgenomen en welk idee heeft het kind over hoe het ging? Zijn er toetsen teruggegeven en wat was het resultaat? De ouder blijft zo op de hoogte van de gang van zaken en het kind verwerkt wat er is gebeurd en zet dingen op een rijtje.

·         De afspraak is dat op een vast tijdstip met het huiswerk wordt begonnen en dat samen met de ouder even wordt doorgelopen wat er moet gebeuren. Besproken wordt ook de volgorde waarin de dingen worden afgewerkt en eventueel ook waar de ouder even een helpende hand kan toesteken: overhoren woordjes Frans, nalezen opstel voor geschiedenis op taalfouten, ed.

·         De afspraak dat het kind – als het met het huiswerk klaar is – nog even met de ouder doorloopt of alles is gedaan. Ook dan kan er bijvoorbeeld nog een stukje worden overhoord.

·         De afspraak dat de ouder met het kind kijkt of hij alles voor de volgende dag heeft gedaan en ook alles in de tas heeft wat hij de volgende dag op school bij zich hoort te hebben.

Het zijn maar een afspraken. Belangrijk is dat het in een open, vriendelijke sfeer gebeurt waar over en weer de mogelijkheid is om aan te geven wat men van de dingen vindt zonder dat dat tot ergernissen of “kleine oorlogjes” leidt. Besef daarbij als ouder ook dat uw kind pubert en dat het daardoor – zonder dat het dat echt wil – op een manier uit de hoek kan komen die minder leuk is. Neem even gas terug, ga wat anders doen en probeer het later opnieuw.

Waar iedere ouder in ieder geval voor moet zorgen, is dat er geen situatie ontstaat waarbij de ouder het huiswerk maakt en zijn kind toekijkt of andere leuke dingen doet.

Tenslotte: zijn de resultaten van uw kind op school beneden de maat, aarzel dan vooral niet om contact met de school op te nemen (voor zover de school dat niet met u doet). Het is een gemeenschappelijk belang dat het met uw kind goed gaat. Dat het niet alleen lekker in z’n vel zit, maar ook dat het via dat “huiswerk” ervaart dat op een goede manier dingen doen goede resultaten oplevert.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Spelling en Stijl

Wat is de juiste spellingsmanier? Hoe voorkom ik een stijlfout?

Kindertekeningen (deel 4)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Meidenvenijn, de Queen Bee en haar Wannabees

Hoe meidenvenijn in zijn werk gaat en tips over wat je er aan kunt doen

Het CITO-LOVS

Wat is het CITO-LOVS en wat kan het U vertellen over Uw kind op de basisschool?

Hoe overleef ik de brugklas als moeder van een brugklasser

Het is voor de brugklasser moeilijk, die eerste weken van de brugklas maar laten we vooral de moeder niet vergeten

De Koninklijke Marine

In dit artikel kom je te weten wat de taak van de marine is en welke eenheden bij de marine horen.

Romeinse Cijfers

wat zijn romeinse cijfers

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Gelderse Musical Opleidingen

Gelderse Musical Opleidingen, DE musicalschool van Gelderland

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

De Creatie van het mondige kind (Ido Weijers)

Een heldere samenvatting van de ontwikkeling van de pedagogiek.

Flagellanten en Jodenvervolging tijdens de pestepidemie van 1349-1350 in de Nederlanden

Rond 1349 zien we opeens pest, jodenvervolging en flagellanten

De encyclopedie.

Wat is een encyclopedie en wat vinden we er in terug?

Geschiedenis, dat moet levendig!

Gelukkig gaat het in geschiedenislessen niet alleen meer over jaartallen. Geschiedenisles moet actief en levendig zijn. Dat is niet alleen leuker, maar je onthoudt het ook veel beter.

Verbeter je les, gebruik de opdrachtvorm!

Wil jij je les afwisselend houden? Wissel de verschillende werkvormen dan af. In dit artikel geef ik hier meer tips over.

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Beginner voor de klas (3)...lesvoorbereiding.

Dit is het derde artikel in de reeks om je te helpen wanneer je nieuw bent in het lesgeven.

Studeren in deeltijd

Studeren in deeltijd kan op veel manieren

Autisme op de middelbare school

Tips voor medeleerlingen, docenten en mentoren

Een vakleerkracht gymnastiek, is dat nodig?

Wat zijn de voor- en nadelen van een vakleerkracht bewegingsonderwijs?

Het 7S'en model

Uitleg over het 7S'en model

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

PDD-NOS in de klas

PDD-NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder, Not Otherwise Specified. PDD-NOS is een sociale informatieverwerkingsstoornis.

Spreekbeurt Adolf Hitler, werkstuk Adolf Hitler

Alles over de geboorte en de ontwikkeling van Adolf Hitler, de man die de tweede wereldoorlog begon.

De werkwoorden in de Nederlandse taal

Uitleg van de werkwoorden in de Nederlandse taal