Spelling en Stijl


Publicatie datum:

Wat is de juiste spellingsmanier? Hoe voorkom ik een stijlfout?

Gesponsorde koppelingen

Het is altijd lastig wanneer er nou wel of geen -n bij een meervoud is. Wat zijn die kleine regeltjes ook al weer?

Hier lees je het allemaal.

Gesponsorde koppelingen

Spelling en Stijl

Geen -n:

- Als het een meervoud op s en en heeft. Groenteman.

- Bestaat er maar 1 van. Zonnestelsel, Koninginnedag.

- Niet meer herkenbaar. Zinnebeeld, Schattebout.

Geen -e:

- Eerste deel zelfstandig nw

- Eerste deel bijvoeglijk nw. Rodekool, Platteland, Goedemorgen.

- Eerste deel een werkwoord. Spinnewiel, Knarsetanden.

Lastige gevallen meervoud:

- Cafés, baby's, koloniën, ruziën, industrieën, epidemieën, kieviten, pausen, fotografen, aquaria, centra.

Lastige verkleinwoorden:

- Cafeetje, kommaatje, taxietje, baby'tje, cd'tje, woninkje, chocolaatje, jongetje, handvatje, laatje.

Stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden

- Eindigen op -en, houten schuur, zijden overhemd, nylon rugzak, plastic beker.

Allen en sommigen alleen als het op mensen slaat, die niet in de zin genoemd worden:

- Wel; Allen gingen zeer tevreden naar huis.

- Niet; Enkele gebeurtenissen begrijp ik niet/ Alle deelnemers kregen een prijs.

Lastige gevallen hoofdletters

- Kerstmis, kerstfeest, kerstkaart/ AOW, BTW, WAO, tv, aids, havo / geloven niet.

Koppelteken bij:

- Twee klinkers die een tweeklank kunnen vormen, niet bij elkaar horen; zo-even, ski-evenement, na-apen, tosti-ijzer. NIET; massaontslag, hockeyelftal.

- Twee gelijkwaardige delen; chef-kok, politiek-economisch, Rotterdam-Zuid.

- Cijfers, letters, tekens met woorden combineren; @-teken, 65+-kaart, top-100.

- Samen met; niet, non, bijna, oud, ex, chef, leerling, collega, meester, assistent.

- Niet samen met anti, behalve als het tweede deel met hoofdletter begint.

Vergelijking; mijn buurman is een boom van een kerel. (of met als)

Metafoor; die hark staat tijdens het dansen steeds op haar tenen.

Personificatie; de vakantie staat te wachten.

Metonymie; Nederland verloor de wedstrijd. / Hij vroeg haar hand.

Hyperbool; zij schaamt zich dood.

Understatement; je hebt een zware onvoldoende en dus wel wat foutjes gemaakt.

Eufemisme; hij ging heen na zijn lange lijdensweg.

Litotes; zij is niet vies van drop.

Tautologie; peter van Karel zweeg en zei niets. (zelfde woordsoort)

Pleonasme; ik heb nog nooit zulke witte sneeuw gezien.

Antithese; ik ben wel goed, maar niet gek.

Paradox; Vele eersten zullen de laatsten zijn.

Ironie, sarcasme, cynisme : van goedmoedig tot kwetsend.

 

S T I J L F O U T E N

Als of dan; 'dan' na een vergrotende trap.

Omdat of doordat; omdat = menselijke beslissing / doordat = geen menselijke invloed.

Hen of hun; hen = na voorzetsel / hun = na meewerkend vw.

Met wie of waarmee; met wie = personen / waarmee = dingen, dieren, zaken.

Contaminatie; aandacht vestigen aan, dit boek kost duur, de schade is te wijten aan...

Tautologie en pleonasme; zie eerder.

Dubbele ontkenning; er komt nooit niemand op bezoek bij peter, de vriend van karel.

Incongruentie; persoonsvorm en onderwerp komen niet overeen;

- Karel en Peter heeft honger.

- 80% van de jonge katten behalen hun muis-vang-diploma.

- Een groot aantal boeken lagen op karels huis.

Voornaamwoordelijke fouten;

-  De politie werkt hard aan zijn imago = haar.

Foutieve inversie; Persoonsvorm-Onderwerp = Onderwerp-Persoonsvorm

Foutieve beknopte bijzin; Wachtend op de bus begon het te regenen = FOUT.

Foutieve samentrekking;

- Zet de vaas op tafel en de televisie aan.

 

- De knater is besteld in Frankrijk en daardoor duur. (hulp ww , zelfst. ww)

Symmetriefouten; Nederlanders zijn gemiddeld langer dan de Japanner.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 31
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Tafeltjes Oefenen

Een stukje waarin we laten zien hoe je spelenderwijs de tafels kunt leren.

Bombardementen op concentratiekampen?

Hadden de geallieerden de toegangswegen naar de concentratiekampen moeten bombarderen?

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Spreekbeurt Adolf Hitler, werkstuk Adolf Hitler

Alles over de geboorte en de ontwikkeling van Adolf Hitler, de man die de tweede wereldoorlog begon.

Ontwikkelingsgericht onderwijs met de 4 b's

betrokkenheid, betekenisvol, bedoelingen en bemiddelen in het onderwijs