Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd


Publicatie datum:

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

Gesponsorde koppelingen

Een werkwoord is een woord waarmee je vooral aangeeft wat er gebeurt. bijvoorbeeld lopen. met dit woord geef je aan dat de persoon loopt.

ditzelfde kan je ook doen voor rennen, sprinten, kruipen, fietsen, enz.

als je bijvoorbeeld het woord lopen hebt kan je bijvoorbeeld zeggen

Ik loop
jij loopt

in dit geval zijn ik en jij de onderwerpen. het werkwoord kan er bij het ene onderwerp anders uitzien als bij het andere. bij ik als onderwerp krijg je bijvoorbeeld geen extra -t (ik loop), bij jij wel (jij loopt). Behalve als jij erachter staat want dan krijg je 'loop jij?'

Werkwoorden kunnen in verschillende tijden staan. ik benoem de Tegenwoordige tijd

Tegenwoordige tijd

Als je de tegenwoordige tijd gebruikt dan zeg je dat iets nu gebeurt. bijvoorbeeld: "Ik loop naar school" of "ik zwem naar de overkant"

De tegenwoordige tijd spel je zo:

Enkelvoud

ik                           Geen uitgang                Loop   Fiets
jij/je/u/gij/ge        Stam + t                         Loopt  Fietst
zij/hij/ze/het         Stam + t                         Loopt  Fietst

Meervoud

Wij                       Hele werkwoord             Lopen  Fietsen
Jullie                    Hele werkwoord             Lopen  Fietsen
Zij/ze                    Hele werkwoord             Lopen  Fietsen

Uitzondering:

Als jij of je achter het werkwoord staat, dan krijg je geen stam + t maar alleen de stam.
Bij jij weet je dit zeker bij je heb je nog onderscheidt tussen:

Vind je dat goed <--  alleen de stam
Vindt je vader dat goed <-- de persoon over wie dit gaat is een hij daarom stam + t

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 9
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie onderwijs

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Basisontwikkeling: specifieke kennis en vaardigheden

Gezakt! En nu?

Wat te doen als je gezakt bent gezakt

Als je ADHD hebt

In het onderwijs krijg je met veel verschillende kinderen te maken. Maar hoe ga je dan om met kinderen die een stoornis als ADHD, PDD-NOS, ADD, NLD, autisme hebben

Meetfouten bij experimenten in sociale wetenschappen

In dit artikel wordt duidelijk welke meetfouten er bestaan bij experimenten in de sociale wetenschappen

ASO, TSO, BSO

Belgische onderverdeling in het middelbaar onderwijs, een broedplek voor voordelen?

Jullie luisteren en ik vertel!

Frontaal lesgeven wordt ook wel de voordrachtvorm genoemd. De docent verteld en de leerlingen luisteren. Dit wordt meestal niet gewaardeerd door de leerlingen, maar waarom kan een docent er dan toch voor kiezen om op deze manier les te geven?

tips bij het leren voor een examen

waarom moeilijk leren als het ook makkelijk kan?

De Koninklijke Marechausse

De Koninlijke Marechausse is de politie van het leger. Maar ook veel burgers zijn al in aanraking geweest met de marechaussee....

Scholieren in Nederland minder gemotiveerd

Nederlandse scholieren hebben minder motivatie voor school dan leerlingen in het buitenland.

Der Besuch der alten Dame

Samenvatting van Duerrenmatts

Geschiedenis, dat moet levendig!

Gelukkig gaat het in geschiedenislessen niet alleen meer over jaartallen. Geschiedenisles moet actief en levendig zijn. Dat is niet alleen leuker, maar je onthoudt het ook veel beter.

10 tips om succesvol een schriftelijke studie/ cursus af te ronden

Een schriftelijke studie of cursus hangt af van je motivatie, planning en doorzettingsvermogen. 10 tips om je op weg te helpen.

Het Godsbewijs van Alvin Plantinga

Het Godsbewijs van Alvin Plantinga uitgelegd

De encyclopedie.

Wat is een encyclopedie en wat vinden we er in terug?

Kindertekeningen (deel 4)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Spelling van werkwoorden tegenwoordige tijd

Uitleg over de spelling van de werkwoorden in de tegenwoordige tijd

Leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving

In dit artikel worden leertheoretische modellen als verklaring voor verslaving uitgelegd

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Basisontwikkeling: basiskenmerken

Ontwikkeling van de stoommachine

De ontwikkeling van de stoommachine

De Urbar (grondboek) van het klooster Wietmarschen

het grondboek van het klooster Wietmarschen bevat veel interessante informatie over gewone mensen uit de 15e en 16e eeuw

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Orde houden in de klas - Hoe pak je dit aan?

Kinderen zijn altijd op zoek naar grenzen. Regels zijn daarom belangrijk voor een kind, omdat dit structuur biedt en een veilig gevoel geeft.

Huiswerk

Een aantal tips om goed met huiswerk bezig te zijn

meer efficiente PCR methode (polymerase-kettingreactie)

Een meer efficiente manier van het gebruiken van een PCR

Het geven van een theaterles voor de onderbouw (basisschool)

Idee over hoe een theaterles in elkaar zit