Tips voor docenten


Publicatie datum:

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Gesponsorde koppelingen

Deze tips en inzichten zijn gebaseerd op eigen ervaringen en op dingen die leerlingen gezegd hebben.

Kenmerken van een goede leraar in de onderbouw van het Havo/VWO en vmbo-tl

De kenmerken van een goede leraar zijn te omvatten in de competenties van de Gastheer, de Presentator, de Didacticus, de Pedagoog, de Afsluiter en de Coach. In principe komt dit erop neer dat de leraar interpersoonlijk competent, pedagogisch competent, vakinhoudelijk en didactisch competent en organisatorisch competent is. Daarnaast moet een goede leraar competent zijn in het samenwerken met collega’s en de omgeving. En als laatste punt, en misschien wel een van de belangrijkste punten, hij moet competent zijn in reflectie en ontwikkeling. 


Wanneer je dit weergeeft als kenmerken, komt daar het volgende uit:

ü  Stemt af op leerlingen

ü  Heeft een correcte beroepshouding

ü  Is overtuigend

ü  Presenteert goed

ü  Goede mondelinge communicatie

ü  Gaat gedifferentieerd te werk

ü  Werkt geïntegreerd

ü  Is onderwijskundig wendbaar

ü  Bewaakt de voortgang

ü  Kan plannen en organiseren

ü  Is flexibel

ü  Kan en wil luisteren

ü  Heeft vakdeskundigheid

ü  Plant longitudinaal

ü  Handelt pedagogisch correct

ü  Is organisatiesensitief

ü  Heeft aanpassingsvermogen

ü  Is stressbestendig

ü  Is vasthoudend

ü  Is sensitief

ü  Kan reflecteren

ü  Kan het leerproces sturen

ü  Kan coachen

ü  Kan samenwerken

 

Ik denk niet dat iedere docent al deze kenmerken heeft, maar de goede docenten zouden op zijn minst 18 van de 24 kenmerken moeten hebben.

Mijn coach vindt vooral het interpersoonlijke en pedagogische competent zijn erg belangrijk. Hij zegt dat het minder erg is om didactisch een beetje te missen dan dat het is om interpersoonlijk of pedagogisch iets te missen.

Ik denk dat het ook erg belangrijk is dat een docent zich kan inleven in zijn groep. Daarmee bedoel ik dat hij de moeite neemt om zijn leerlingen te begrijpen en te helpen, zowel bij vakinhoudelijke dingen als daarbuiten.

Tips voor een beginnende docent

-        Blijf kalm

-        Doe moeite om de namen te leren

-        Toon interesse in de leerlingen

-        Motiveer ze om moeite te doen

-        Houd rekening met wat ze gewend zijn

-        Probeer niet constant serieus te blijven, een leuke opmerking kan geen kwaad

-        Heb aandacht voor iedereen

-        Zorg dat de leerlingen ‘erbij’ blijven

-        Controleer of ze alles begrijpen

-        Wees duidelijk in de dingen die je verwacht

-        Wees oplettend

-        Neem een actieve houding aan

-        Haal actualiteiten erbij

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker NathasjaHartog

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 2
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Fotografie opleidingen HBO

Een goede opleiding kiezen is niet makkelijk, ook niet voor fotografie, en zeker niet op HBO-niveau. Hier alle opleidingen duidelijk onder elkaar.

Tips voor presenteren in het onderwijs

Problemen met presenteren? Vind hier wat tips over hoe je een goede presentatie neerzet!

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

Hoe Hitler aan de macht kwam

Hoe Hitler aan de macht kwam en de jodenvervolging.

meer efficiente PCR methode (polymerase-kettingreactie)

Een meer efficiente manier van het gebruiken van een PCR

Kindertekeningen (deel 3)

Ontwikkeling van de beeldende vermogens van het kind.

Kinderen op typles?

Alle kinderen zouden een typcursus moeten volgen.

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Help, een werkstuk!

Hoe maak je op een zo effectief moeglijke wijze een werkstuk.

Pieter Harmen Witkamp

Dit artikel behandelt Pieter Harmen Witkamp (Amsterdam, 30 oktober 1816 - 1896) was een Nederlands cartograaf en bouwkundige

Droge voeten in de polder, maar hoe?

Het water vanuit de polder oppompen naar het boezemsysteem zal uiteindelijk zorgen voor droge voeten binnen de polder. Een fenomeen waar meer dan 50% van Nederland niet bij stil staat!

Ouders en huiswerk

Welke rol kunnen ouders spelen bij het huiswerk van hun kind?

Interesses van kinderen

Wat is nou de belevingswereld van kinderen en hoe kun je dat terug laten komen in je les?

Het gemiddelde

In dit artikel wordt het rekenkundige gemiddelde uitgelegd

Wat is Kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek

Monogamie/polygamie

De neurobiologische basis van monogamie

Een passende studie kiezen

Wat te doen bij het kiezen van jouw studie

Profielkeuze na havo 3: Natuur en Gezondheid

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

10 tips voor omgang met Pubers

Pubers kunnen zich impulsief gedragen en lijken weinig respect te hebben voor gezag, maar tegelijkertijd zijn pubers kwetsbaar en onzeker over de toekomst en over zichzelf. Hoe ga jij als leerkracht om met deze puber?

Wat kan ik verwachten op de middelbare school?

Lees hier wat je moet weten VOOR je naar de middelbare school gaat!

Samenvatting Hoofdstuk 3 uit Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging B. van Cranenburgh

Samenvatting Hoofdstuk 3. Analyse van het probleem.

Gelderse Musical Opleidingen

Gelderse Musical Opleidingen, DE musicalschool van Gelderland

Alles over taalniveaus

Informatie over taalniveaus

De internationale organisaties doen te weinig tegen kinderarbeid

De internationale organisaties doen te weinig tegen kinderarbeid

Spreekbeurt Adolf Hitler, werkstuk Adolf Hitler

Alles over de geboorte en de ontwikkeling van Adolf Hitler, de man die de tweede wereldoorlog begon.