Verbeter je les, gebruik de opdrachtvorm!


Publicatie datum:

Wil jij je les afwisselend houden? Wissel de verschillende werkvormen dan af. In dit artikel geef ik hier meer tips over.

Gesponsorde koppelingen

Om je les afwisselend te houden heb je verschillende werkvormen die je kan gebruiken. De makkelijkste manier is de ouderwetse voordrachtvorm. Maar daarnaast kan je ook de gespreksvorm en en de opdrachtvorm gebruiken. Dit kost misschien wat voorbereidingstijd, maar uiteindelijk zullen de leerlingen het alleen maar kunnen waarderen en dat is dan weer prettig voor de docent, toch?

De reden dat jij dit artikel aan het lezen bent, betekend dat je bewust aan het zoeken bent naar nieuwe manieren om jouw lessen te verbeteren. Je probeert de leerlingen uit te dagen, te activeren en motiveren om jouw lesstof goed te onthouden. Daarnaast wil je natuurlijk ook een prettige sfeer in de les hebben. Om dit te bereiken is het belangrijk je les goed voor te bereiden. Ook al verloopt jouw les misschien niet altijd even vlekkeloos, de leerlingen zullen zien dat je tijd en moeite in deze les hebt gestoken. Uiteindelijk kunnen ze dit alleen maar waarderen!

Om de lessen leuk en afwisselend te houden heb ik in vorige artikelen al de tip gegeven om de drie werkvormen af te wisselen. Wanneer je weinig tijd hebt is het wel eens verstandig om toch voor de voordrachtvorm te kiezen, maar het gevolg is wel dat de leerlingen het moeilijk zullen vinden om zich te concentreren op jouw verhaal. Daarom is het de uitdaging om de leerling bij het verhaal te betrekken. Vraag ze om hun mening en laat anderen hier op reageren. Ze zullen dit waarderen en omdat ze geactiveerd  worden is het al makkelijker om zich te concentreren op het gesprek.

Maar het meeste rendement bereik je door ook de derde werkvorm te gebruiken. En ik zeg duidelijk ook, want het beste resultaat bereik je door de afwisseling.

De opdrachtvorm.

De opdrachtvorm gebruik je wanneer je hetgeen je net hebt uitgelegd door de leerlingen in de praktijk wilt laten uitvoeren. Maar het is wel belangrijk om ook dit goed voor te bereiden. De leerlingen moeten wel precies weten waar ze aan toe zijn en wat er van ze verwacht wordt.

Daarom verstrek je de opdrachtvorm altijd op papier, powerpoint of op het bord. Dan kunnen de leerlingen het later ook nog eens nakijken. Bij verstrekking van de opdracht geef je de volgende gegevens:

1. Wat gaan ze doen.
2. Waarom moeten ze deze opdracht uitvoeren.
3. Op welke manier gaat dit uitgevoerd worden.
4. Hoeveel tijd hebben ze om de opdracht uit te voeren.
5. Op welke manier gaat er geëvalueerd worden.
6. Gelegenheid tot het stellen van vragen.
7. Controlevragen stellen.

Je laat dit overschrijven door de leerlingen of je zorgt dat deze gegevens terug kunnen kijken op bijvoorbeeld het uitreikstuk. In het echt zou dit dus als volgt eruit kunnen zien:

Opdracht verbinden.

1. Jullie gaan een wonddrukverband aanleggen op het bovenbeen.
2. Dit is om deze vaardigheid goed onder de knie te krijgen.
3. Jullie gaan dit in tweetallen uitvoeren en wanneer je klaar bent blijf je rustig wachten op de rest.
4. De opdracht duurt 10 minuten per persoon.
5. Na de 10 minuten bespreken we de opdracht klassikaal, daarna wisselen we de rollen om.
6. Zijn hier vragen over?
7. Controlevragen: 1. Wat ga je zo beoefenen? 2. Hoe lang heb je hier de tijd voor?

Wanneer de leerlingen dit gelezen hebben weten ze precies waar ze aan toe zijn. Als er dus onduidelijkheden zijn kan je altijd hierop terugvallen.

Nu de leerlingen aan de gang zijn betekend dit niet dat je rustig achterover kan leunen. Nu begint juist het gedeelte waar jij je rendement gaat behalen. Je moet de leerlingen persoonlijke begeleiding geven. Dus je moet goed observeren en nadenken of je het ermee eens bent wat je ziet. Dit is lastig, want met een klas van 20 leerlingen heb je dus op 10 plaatsen de opdracht aan de gang. Bepaal dus van tevoren waar je specifiek op gaat letten. Ben je tevreden wanneer ze het verband er maar om hebben zitten of wil je ook dat de uitvoering perfect verloopt? Weet wel dat het per leerling kan verschillen waar je hem mee helpt. Het niveau van de ene leerling kan erg verschillen van de andere leerling.

Nabespreken.

Je hebt tijdens de opdrachtverstrekking beloofd de opdracht na te bespreken, dus dit moet je ook zeker doen. Bedenk wel welke onderwerpen je besproken wilt hebben. Wanneer de leerlingen voor de eerste keer een wonddrukverband aan gaan leggen kan je wel 20 fouten zien en willen bespreken, maar dit heeft weinig effect. De leerlingen zullen dit te langdradig vinden en krijgen misschien wel het gevoel dat ze het helemaal verkeerd gedaan hebben. Dit werkt dan niet erg motiverend. Kies dus 2 of 3 verbeterpunten uit en bespreek die met de klas.
De tweede keer kan je dan eventueel een compliment geven wanneer deze punten nu wel goed zijn gegaan. Dan kies je weer 2 of 3 andere verbeterpunten uit. Daarnaast kan het erg leerzaam zijn om iemand anders voor te laten doen hoe hij de opdracht heeft uitgevoerd. Wanneer iemand echt niet begrijpt hoe het moet gaan, dan kan hij dit zo bij een ander zien. Je gebruikt dan dus de vaardigheden van de ene leerling om de andere leerling er iets van te laten leren. Maar wanneer dit niet werkt is het belangrijk dat je zelf kan laten zien hoe het moet. Leg dan zelf stap voor stap de wonddrukverband aan zodat de leerling het juiste beeld krijgt.

Samengevat.

Wanneer je dit verhaal zo leest zie je dat je niet zomaar een opdracht kan verstrekken en daarna achterover kan gaan leunen. Eigenlijk begint het harde werk dan wel, maar dit is wel een leuke manier om met de klas om te gaan. Je kan meerdere leerlingen op hun eigen niveau begeleiden waardoor ze uitgedaagd worden. Ook zijn ze lekker praktisch bezig waardoor ze het beter kunnen onthouden. Maar na deze opdrachtvorm, zal toch altijd de gespreksvorm volgen om te polsen bij de leerling of dit een prettige manier was om deze les te volgen. Vraag dit altijd, want hiervan kan jij als docent weer leren en het de volgende keer weer een stukje beter te doen. Een goed streven die je altijd voor ogen moet houden. Daarom heb jij immers dit artikel net gelezen.

Gesponsorde koppelingen

Foobie gebruiker kaatje19

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 44
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie onderwijs

Inleiding Staatsrecht Deel 1

Introductie van het Nederlandse Staatsrecht

Beginner voor de klas (1)......nieuw op school.

In dit artikel lees je hoe het kan zijn om als beginneling voor de klas te staan. Je leest wat er fout kan gaan en krijgt tips om te voorkomen dat het fout zal gaan!

dyslexie, geen paniek!

dyslexie en wat we er kunnen aan doen,

Het maken van een profielwerkstuk

Een uitgebreide handleiding voor het schrijven van je profielwerkstuk.

De algemene basisbegrippen van erfelijkheidsleer

Deze lijst van algemene basisbegrippen en de uitleg ervan, kan je makkelijk gebruiken als ondersteunend studiemateriaal.

Langstudeerboete

Een betoog over de langstudeerboete in het onderwijs, wat de hbo en wo studenten moet overhalen, hun studie op tijd af te ronden.

Ben ik geschikt voor het voortgezet onderwijs?

Een goede docent maakt het verschil. Maar wat is nu eigenlijk een goede docent?

Help uw kind beter te lezen: Letters flitsen

Geef uw kind een goede leesstart. Naast school kunnen ouders veel betekenen voor snel leren lezen!

Interesses van kinderen

Wat is nou de belevingswereld van kinderen en hoe kun je dat terug laten komen in je les?

De mediaan en de modus

In dit artikel worden de wiskundige mediaan en modus uitgelegd

Lassenprocessen

Verschillende soorten lassen en lasprocessen

Heeft Voorschoolse Educatie voor Peuters zin?

Onderzoek toont aan dat VVE geen effect heeft. Hoe nu verder??

Veranderende sociaal-economische omstandigheden in het Romeinse Rijk - 2e/3e voor Christus ; Opkomst van populisme en Caesar

Rome, Romeinse Rijk, Caesar, Populisme, Republiek, Keizerrijk

Kleuterleidster weer in opleiding?

Zijn afgestudeerde pabo-studenten bevoegd om kleuters op de juiste manier te leiden? Of moeten we weer terugtreden naar de Klossers?

De kleutergroep

Hoe gaat het eraan toe in een kleutergroep?

Jongeren in het verkeer

Uitleg over de consequenties van gevaarlijk rijden door jongeren.

Profielkeuze na havo 3: Economie en Maatschappij

Als je in klas 3 van het havo zit kom je voor een keuze te staan. De profielkeuze: Je moet uit 1 van de 4 profielen kiezen. Dit is weer een stapje verder ter voorbereiding op een mogelijke opleiding en later beroep.

Eerst een boete nu geen stufi

Halbe Zijlstra (VVD) wil dat de studenten die een masterstudie volgen op de HBO of WO geen studiefinanciering meer krijgen. Zijn motie aan de Tweede Kamer is de basisbeurs vervangen door een sociaal leenstelsel.

Van basisschool naar voortgezet onderwijs

Welke school kiezen we? Hoe begeleid ik mijn kind goed?

Tips voor docenten

Het wordt steeds moeilijker om goed en zelfverzekerd voor de klas te staan. In dit artikel worden tips gegeven en inzichten geprobeerd over te brengen.

Droge voeten in de polder, maar hoe?

Het water vanuit de polder oppompen naar het boezemsysteem zal uiteindelijk zorgen voor droge voeten binnen de polder. Een fenomeen waar meer dan 50% van Nederland niet bij stil staat!

Hoekse en Kabeljauwse twisten

De Hoekse en Kabeljauwse twisten rond 1350-1400

8-S Model

De opbouw van het 8-S model, ook wel 7-S model genoemd.

Zelfhypnose en het nut er van

Het bewust in soort trace, hypnotische staat komen

Asperger in de klas

De stoornis van Asperger is een aan soortgelijke autisme contactstoornis, welke oppervlakkig gezien niet direct opvalt.