Nu de wereld kennis heeft gemaakt met het dubbel leven van miljardair Tony Stark als Iron Man, wordt de druk van de overheid, pers en publiek om deze techniek te delen voor militair gebruik met de dag groter. Stark stribbelt nog steeds tegen om zijn technologische hoogstandje te delen en zijn uitvinding voor goed uit zijn handen te laten glippen. Met Pepper Pots en Rhodey aan zijn zijde wordt Tony geconfronteerd met de keer zijde van ‘onsterfelijkheid' en er staat een machtige tegenstander op. De Rus Ivan Vanko creëert aan de hand van technische tekeningen een bijna gelijkwaardig type als de Iron Man en probeert de directe confrontatie aan te gaan. Nadat deze mislukt is en hij wordt opgepakt en opgesloten, komt er hulp van Justin Hammer. Hammer is de grootste politieke tegenstander van Stark en probeert al jaren een Iron Man te maken. Hammer haalt Vanko uit de gevangenis om hem in zijn dienst een nieuw prototype te maken van de Hammer Drone's. Dit alles eindigt in een groot, massaal en heftig gevecht tussen Vanko, Hammer en Stark. Zal Stark dit overleven?

Na het succes van het eerste gedeelte waren de verwachtingen hooggespannen. De grote vraag was niet zo zeer hoe Stark zich in de problemen ging werken, maar wanneer? De ijdele en vooral egocentrische Tony Stark, oprichter en directeur van Stark Expo, weet bij veel mensen een snaar te raken. Bij de één is dat op een positieve manier, maar bij velen roept dit nogal wat woede en agressie op. Robert Downey Jr. weet ook in het tweede deel zijn karakter op een geweldige manier naar voren te brengen. De acteerkwaliteiten van deze man nemen met elke film toe en kreeg met deze rol natuurlijk een op het lijfgeschreven rol. De rest van de acteurs vielen naar mijn mening toch een beetje weg... zoals Scarlett Johansson. Ze heeft in de loop der jaren een goede naam opgebouwd, ook al kwam dat niet altijd door het acteren. De rol van adviseur van Pepper is eer slechte verschijning van haar kunnen. Alhoewel de vecht scènes in het Hammer Hoofdkwartier best indrukwekkend waren. Don Cheadle en Gwyneth Paltrow speelde ‘gewoon' hun rol, maar doordat ze continu met Downey Jr. speelde, vielen ze in het niet. Daarentegen vond ik het optreden van Mickey Rourke wel heel sterk, omdat hij ook het uiterlijk heeft van een bad guy. Altijd een positieve uitwerking om een Rus als indringer te kiezen, Ivan was een echte vechtmachine.

Daaropvolgend zijn de technische hoogstandjes natuurlijk weer prachtig verwerkt. Het onderkomen van Stark is zeer indrukwekkend met alle techniek en pratende robotten. De vele virtuele computers geven misschien een idee over ons toekomst beeld, maar daar zijn de meningen toch over verdeeld. Zelf als je niets met computers hebt, kan je haast niet ontkennen dat het er gelikt uit ziet. De filmmakers hebben naar alle waarschijnlijkheid veel tijd in de ontwikkeling van de techniek gestoken.

Als laatste puntje dat ik aan het licht wil brengen is de schade die wordt geleden tijdens de film. Het lijkt wel of alles wat gebouwd is voor de set kapot moet. En dan het liefst met zoveel mogelijk stukjes en brokjes. Soms was het gewoon zonde om bepaalde voorwerpen te zien sneuvelen. De uitwerking ervan was echter wel spectaculair en geeft de film wel een bepaald karakter. Ik ben van mening dat het allemaal wel iets minder had gemogen.

Kortom zijn al met al zijn verwachtingen wel waargemaakt. Het had wel iets korter dan twee uur filmmateriaal gekund, want soms dwaalde de aandacht een beetje af. Het concept van de eerst film is doorgezet en het wordt nu wachten op deel 3. Is het vervolg van Iron Man 2 beter dan de eerste uitgave? Nee, de eerste film blijft toch meer verrassend en indrukwekkend dan Iron Man 2.

Essense nail fashion stickers

Een recensie van de nagelstickers van Essence

Alle over kieskeurig.nl