The Twilight Saga: Eclipse (2010)

Nadat Edward James heeft omgebracht, zint zijn oude maatje Victoria op wraak en creëert een nieuw vampierenleger. Zij heeft het voorzien op Bella en wordt in bescherming genomen door Edward en Jacob, beide geliefden van Bella en aartsrivalen. Kunnen ze deze missie volbrengen zonder elkaar in de haren te vliegen? En voor wie kiest Bella uiteindelijk?

Isabella Swan, of kortweg Bella, was een normaal meisje uit een doodgewone wereld. Totdat zij Edward Cullen en Jacob Black ontmoetten. Sindsdien worden zij en haar familie bedreigd door sadistische en gevaarlijke vampierengroep, genaamd The Volturi. Nadat Edward heeft geprobeerd zich te verwijderen van Bella, komt hij na een lange tijd weer terug. De relatie tussen Jacob en Bella is erg gegroeid sinds zijn afwezigheid, dit tot ontzet van Edward. Toch zullen ze moeten samen werken om de nieuwe vijandelijke vampierengroep te verslaan, welke bestaat uit allerlei nieuw gecreëerde vampieren. Alleen Edward's broer, Jasper Hale, kan hun hier mee helpen. Hij heeft in het verleden ook als verse, nieuwe vampieren gevochten tegen de vijand en weet precies waar de zwakke en sterke punten liggen. Dit leger wordt bijeengeroepen door Victoria, want zij wil wraak nemen op Edward wat hij heeft gedaan tegen James, haar toenmalige maatje. Victoria probeert het logisch te laten klinken, een maat voor een maat. Dus het is vanzelfsprekend dat Bella deze zal moeten opofferen, maar dat laat Edward niet gebeuren. De Cullen's familie heeft een verrassingsaanval in gedachte, zo kunnen ze het nieuwe leger verslaan. Daarnaast heeft Edward nog een groot wapen met zijn gedachtelezen. Vlak voordat het gevecht losbarst, zit Bella met een groot dilemma; namelijk dat het afstuderen snel een feit is en de zorgen over het worden van onsterfelijk met het vooruitzicht op het gevecht. Zal ze kiezen om gewoon mens te blijven, zodat het jagen op haar ‘gewoon' door gaat? Of gaat ze voor onsterfelijkheid, maar dan wordt het ingewikkeld voor haar relatie met haar ouders en vrienden?

Dit is het derde deel van de Twilight-reeks. Nadat in het eerste deel de focus met name lag bij Edward en in het tweede deel bij Jacob, is in het derde deel een tussenweg gevonden. Twilight heeft in zeer korte tijd de eerste drie films uitgebracht en de kwaliteit is verbijsterend hoog. Bij de meeste vervolgen neemt de inhoud van de scripts af, maar deze boekverfilming blijft op hoog niveau. Het is niet alleen maar zakkenvullerij. Veel mensen zeggen dat je dit kan vergelijken met de Harry Potter reeks, toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Dit omdat HP toch wel erg wordt uitgemolken, ze zijn met 6 delen als meer dan 8 jaar bezig. En nu blijkt het laatste deel ook nog in tweeën gesplitst te zijn, kortom ze willen er nog een laatste slaatje uit slaan. Dit is niet het geval bij Twilight, want zij hebben binnen twee jaar als drie films geproduceerd en de vierde is alweer op komst. Zo blijft de informatie uit de vorige delen vers in het geheugen en verschaft dit meer plezier tijdens het kijken. Want er iets niets zo vervelend als men het even niet meer weet; Hoe zat dat nou ook al weer?

De boodschap die in de film overgebracht moet worden is, ligt er sterk bovenop. Edward en Jacob vechten allebei voor de liefde van Bella, die ten einde raad is. De slingering van emoties tussen de kampen Cullen en Black is duidelijk voelbaar tijdens de betreffende scènes. Toch zullen zij samenwerken en elkaars respect verdienen, want hun doel is hetzelfde: Bella redden van het nieuwe vampieren leger van Victoria. Het mooie hieraan is dat twee tegenoverstaande groepen best kunnen samenwerken wanneer zij hetzelfde voor ogen hebben, dat wil echter nog niet zeggen dat ze beste vrienden worden. Deze gebeurtenis komt allemaal tot stand door het fenomeen liefde.

Het acteerwerk van de drie hoofdrol spelers en net als in de andere delen erg goed. De specifieke karakters worden duidelijk uiteengezet en men weet waar die aan toe is. Toch ben ik van mening dat beide mannelijke hoofdrolspelers een betere performance neerzetten dan Bella, om wie het eigenlijk allemaal draait. Er zijn sommige scènes waar ik Kristen Steward (Bella) een beetje onzeker vind overkomen. Haar grote voordeel is echter wel dat ze een plezier is om naar te kijken, wat al veel weer goed maakt.

Als laatste wil ik het nog even hebben over de speelduur, net als beide vorige films is lengte van de film precies goed. Er is eigenlijk geen moment waarop je het wel gezien hebt, de elementen behouden hun spanning tot het laatste gevecht. Soms zijn er films die gewoonweg te lang duren en de aandacht verliezen. Dat is hier echter totaal niet het geval. Wat wel zo is, is dat je een beetje van het fantasie genre moet houden, met transformerende weerwolven en vampieren is het niet echt realistisch te noemen. Al met al een zeer vermakelijke film en ik kijk nu al uit naar het vierde deel van deze opzienbare vampierenreeks. It All Begins...With A Choice!

Fast & Furious 5 (2010)

De oude bekenden zijn terug en dit keer met dezelfde gevaarlijke en spannende stijl als vorige keer. Ondergedoken in Rio bereiden ze de laatste autoroof voor die zo’n grote hoeveelheid geld moet opleveren dat ze zich onder de radar kunnen bewegen zonder kans om gepakt te worden. Ze krijgen het voor elkaar om zowel de

Recentie film: Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Recensie van de eerste film in de reeks van de Lord of the Rings

Het Opinel zakmes

Opinel zakmes, korte beschrijving en recensie

127 Hours recensie

Recensie van 127 Hours van Danny Boyle. Let op, spoilers!

Het neusje van de zalm

Een recensie over dit populaire kinderboek

Filmrecensie: Toy Story 3

Toy Story 3... De animatiefilm van het jaar en tot nu toe de succesvolste Pixarfilm ooit. Dit 3de deel stelt beslist niet teleur en is het kijken meer dan waard!

Recensie Breaking Bad

Recensie Breaking Bad, een Amerikaanse drama/misdaadserie

The Engelse Newcastle Upon Tyne

Met een cruiseschip naar het Engelse Newcastle en in één dag alle grote bezienswaardigheden bekijken? Prachtige stad met rijke historie en vele activiteiten die je gezien moet hebben.

The Fighter is een drama over de onwaarschijnlijke weg naar de lichtgewicht titel van de Ierse bokser Micky Ward. Zijn Rocky-achtige verhaal wordt grotendeels bepaald door zijn half-broer Dicky, een voormalig bokser die nu de functie van trainer bekleed. Dicky is verslaafd aan drugs, vrouwen en de rest dat niet meer me

Criminal Minds

Criminal minds is een Amerikaanse misdaadserie die elke woensdagavond op veronica wordt uitgezonden.

Het voetbalblad Voetbal International