The Karate Kid (2010)

De jonge Dre Parker verhuisd naar China en moet zijn hele leven weer opnieuw opbouwen. Nadat hij verliefd is geworden op de mooie Mei Ying, krijgt hij een pak slaag. Hierdoor leert hij Kung-Fu aan van Mr. Han en doet mee aan het grootste Kung-Fu toernooi van het land. Krijgt hij de techniek onder de knie? Of is het einde verhaal met Dre?

In Detroit was de 12-jarige Dre Parker een van de meest populaire jongens uit de buurt. Maar zijn moeder kreeg een mooi aanbod uit China en maakte een carrière switch. Eenmaal in China komt Dre erachter dat het nog veel erger is dan hij verwachte, hij voelt zich erg eenzaam. Direct na aankomst op zoek naar wat beleving, valt Dre voor zijn klasgenote Mei Ying. Dit gevoel is wederzijds, maar een grote sta-in-de-weg zijn de cultuurverschillen en zorgen ervoor dat de vriendschap onmogelijk wordt gemaakt. Nadat hij eerder een pak op de broek heeft gekregen van één van de Kung-Fu leerlingen, wil hij ook leren terug vechten. De enige die hem wilt helpen in Mr. Han, de onderhoudsman van het gebouw. Om verhaal te halen bij de Kung-Fu club over het voorafgaande incident, raakt Dre in de problemen. Er zijn twee keuzes volgens de Kung-Fu docent: Nu vechten tegen één van zijn leerlingen (mission impossible) of mee doen aan het grote jaarlijkse Kung-Fu toernooi. Mr. Han neemt Dre in training en leert hem respect te krijgen voor anderen. Jasje aan, jasje uit, jasje laten vallen, jasje ophangen, jasje aan, etc. Urenlang doet Dre niets anders met zijn jas, wat heeft dit met Kung-Fu te maken? Na een lange training is Dre klaar voor het evenement. Zal hij wraak kunnen nemen op zijn eerdere belagers? Of zal de Amerikaanse hoogmoed falen op het podium?

In de Karate Kid gaat het vooral over twee onderwerpen, namelijk liefde en populariteit. Dit is een remake van de versie Karate Kid uit het jaar 1984, welke toentertijd uitermate populair was onder het publiek. Zulke oude films werken tegenwoordig niet meer, zeker niet nu de technologie veel verder vooruit is gegaan, de special effects zijn veel indrukwekkender geworden. Voor de hoofdrol is het zoontje van Will Smith gescout, Jaden Smith. De overeenkomsten met zijn vader zijn enorm, manier van acteren, praten, gedragingen en uiterlijk doen je denken alsof er een jonge Will op het toneel staat. De carrière van Jaden is nu al helemaal gemaakt en waarschijnlijk gaan er nog vele films met hem verschijnen. Dat is het grote voordeel als je vader al beroemd en gewaardeerd acteur is in het Amerikaanse Hollywood.

Allereerst de liefde in de film tussen Dre en Mei Ying. Nog niet koud in China en Dre heeft zijn oog laten vallen op de aantrekkelijke Mei Ying. Zoals in China nog steeds geldt is de strenge opvoeding en het eisen van presteren van je kind. Alles om de familienaam hoog te houden, wordt Mei Ying praktisch afgesloten van de buitenwereld om aan haar viool kunsten te werken. Dit wordt belemmerd door de aandacht die zij krijgt van Dre en daar wordt onmiddellijk een stokje voor gestoken door de vader van Mei Ying. Wat hieruit blijkt is dat de cultuurverschillen nog veel te groot zijn. Het grote Amerika heeft enorm veel vrijheid en iedereen mag zeggen en vinden wat hij wil, in tegenstelling tot het regime van de dictatuur China. Alles is voorgeschreven en moet exact op die manier uitgevoerd worden, want hiermee heeft China grote successen geboekt en waarom een goede formule veranderen als het goed loopt. Wat de hoge piefpaffen van de Chinese regering echter niet beseffen is dat er ook heel veel mensen aan onderdoor gaan, dus de efficiëntie is erg laag, maar alleen het resultaat telt. Dit is een van de redenen waarom Dre en Mei Ying niet samen kunnen zijn, wat voor Dre erg moeilijk is en hij zal er alles aan doen om het respect van haar familie te winnen.

Daarnaast heb je nog de populariteit van Dre in Detroit. Hij is daar een welbekend en gerespecteerd gangstertje met allerlei goede bedoelingen. Totdat zijn moeder met de mededeling komt dat ze verhuizen naar China. Daar gaat jaren lang hard werken in de buurt, weg respect. Nu moet hij alles weer opnieuw opbouwen in China, waar hij niemand kent en de taal niet spreekt. Dit weerhoudt Dre er niet van om toch een poging te wagen. Net als vele andere kinderen in de wereld zijn velen die ook moeten verhuizen naar een ander land of andere plaats waar ze alles weer moeten opbouwen. Men zegt altijd dat kinderen snel vrienden maken, maar dat is allemaal nog niet zo makkelijk. Als je in de buurt populair bent, zorgt dat vaak voor geluk en als dat wordt afgenomen, geeft dat alleen maar ellende. Je moet iets inleveren zonder dat je er iets voor terug krijgt, dit is een probleem waar veel kinderen mee te kampen hebben. En toch regelt het zich allemaal van zelf.

Als laatste wil ik het nog even hebben over de acteurs. Zoals bekend speelt Jackie Chan weer een geweldige rol als meester, dit kan hij als geen ander. Toch zijn de acteerkwaliteiten van Jackie erg beperkt tot één genre, vechten totdat je er bij neervalt. Daarnaast de debuterende Jaden Smith, ik ben van mening dat hij een zeer goede performance heeft neergezet. Zijn intenties waren sterk onderbouwd en de leefde met de jongen Dre mee. Het overbrengen van emoties deed de film erg goed. Er was geen moment dat het allemaal te lang duurde, de acties waren indrukwekkend en de climax echter wel een beetje verwacht. Een echte feel-good movie. Simple. You hit him, don't let him hit you!

Shutter Island (2010)

U.S. Marshal Teddy Daniels komt naar Shutter Island om de vermissing van een vrouwelijke patiënte te onderzoeken. Daarbij worden veel psychologische spelletje met hem gespeeld. Weet hij de waarheid toch te achterhalen? Of zit er meer verborgen op het eiland?

Schoonheidssalon Beutee Renee in Twello (Gld.)

Schoonheids salon beautee renee twello gelderland orang malu massage moluks maleis verlegen mens

Aliens (deel 2 van de Quadrilogy)