In een zeer gevaarlijke samenleving na de Apocalyps loopt Eli de laatste afgelopen 30 jaar naar het westen in Noord Amerika. Hierbij draagt hij een uniek boek bij zich en leest het elke dag. Om te overleven jaagt hij op kleine dieren en zoekt goederen in vernietigde huizen en auto's om in de dorpen te ruilen voor water en voedsel. Bij het eerst volgende dorp dat hij binnen loopt, gaat hij op zoek om zijn spullen te ruilen. Dit dorp wordt geregeerd door de machtige Carnegie, wie Eli een baan aanbied om in zijn team te komen. Carnegie oefent druk uit op zijn blinde geliefde Claudia om haar dochter Solara te laten overnachten in de kamer van Eli. Het meisje ziet het boek van Eli en wanneer Carnegie Claudia mishandelt, geeft ze toe dat ze het heeft gezien. Carnegie stuurt zijn team om het boek van Eli te stelen, maar deze man zal het met zijn leven beschermen. Lukt het Eli om het boek te beschermen van Carnegie? En slaagt hij in het voltooien van zijn missie?

The Book of Eli gaat feitelijk over het terug brengen van de bijbel naar de beschaving. Nadat de wereld ten onder is gegaan zijn er alleen nog maar plunderaars en onbeschaafde groepen. De overgebleven dorpjes die nog deels in tact zijn, worden geregeerd door mafiabazen en drugsbaronnen. Kortom het is één groot zooitje. Eli daarentegen is een boodschapper met een missie die al 30 jaar rond de wereld zwerft om af te maken waar hij aan begonnen is.

Je kunt het verhaal een beetje opvatten dat Eli een zoon van God is. Hij draagt de laatst overgebleven bijbel met zich mee, die ook nog eens in braille geschreven is. Kortom niemand kan dat meer lezen behalve de blinden. Eli heeft wel de capaciteiten om het te ontcijferen. Zijn missie is dan ook om de bijbel weer in geschriften te brengen. Hij wordt gedreven door hogere krachten. Zelfs na 30 jaar (doelloos) rond te hebben gelopen, heeft hij nog steeds blind vertrouwen in zijn avontuur. Uiteindelijk weet hij dit te volbrengen en eindigt de nieuwe bijbel in het archief.

Op het eerste oog klinkt het allemaal een beetje slap en te religieus. Toch is dit niet de juiste afspiegeling van deze film. Denzel Washington speelt als het ware een heuse gangster die al het slechts wat hij tegen komt vernietigd. Het is eerder een hak film dan een film gemaakt voor religieuze mensen. De manier waarop Washington deze rol vervuld, is werkelijk waar een compliment waard. De uitstraling, klasse en magie van deze man is prachtig om te zien. Als je eenmaal door het begin heen bent en je een klein beetje begrijpt hoe de vork in de steel zit dan is het een enerverende reeks aan gebeurtenissen, die pas stopt wanneer de film over is.

Als laatste de speelduur van de film. Kan je niet lang stilzitten om een hele film af te kijken, dan wordt dit wel een uitdaging, met een kleine twee uur zal je toch wat geduld moeten opbrengen. Daarentegen ben ik van mening dat je op het einde niet het idee hebt gehad dat er twee uren voorbij zijn. Met de sterk acterende cast zoals Denzel en Mila Kunis is het geweldig om te aanschouwen hoe het zal gaan eindigen. Indrukwekkende vechttechnieken, schietscènes en overtuiging in het lot geven deze film een extra dimensie en maken The Book of Eli een zeer goed film. Stay on the path. It's not your concern. Stay on the path. It's not your concern.

Onder de Kelders.

Een Grandcafe in Leeuwarden.

Anders van Anita Terpstra