Boek: 'Een echte vrouw'

Recensie van het boek 'Een echte vrouw'. Het boek is geschreven door Michael Berg.

'Een echte vrouw' is het 3e boek van Michael Berg's hand. Het is een spannende thriller die ik iedereen zeer aanraad om te lezen. Lees verder voor een uitgebreide inleiding van het verhaal en mijn mening over het boek.

Wat is er gebeurd?

‘De letters dansten. Werktuigelijk maakte ze met potlood een paar aantekeningen, onderstreepte de woorden die beklemtoond moesten worden. Terwijl ze murmelend voor zichzelf de tekst las, wilde de inhoud nog steeds niet tot haar doordringen’. We bevinden ons op de redactie van Radio Limousin Populaire en journaliste Chantal Zwarts heeft zojuist een nieuwsbericht in haar handen gedrukt gekregen. Christophe Bourdes, de baas van RLP is de vorige avond doodgereden tijdens het uitlaten van zijn hond. De politie gaat uit van een ongeluk, omdat het een erg mistige avond was. Ze zijn op zoek naar de voortvluchtige bestuurder, maar daar houdt het onderzoek van de politie op.

Chantal heeft haar twijfels en besluit om de zaak grondig te onderzoeken. Ze gaat met haar collega Evelyne bij de vrouw van Christophe op bezoek om de condoléances van RLP over te brengen. Ze bespreken wat er waarschijnlijk gebeurd is en de vrouw van Christophe vertelt hen waar het ‘ongeluk’ precies gebeurd is. Na het bezoek gaan Chantal en Evelyne even kijken op het hondenveldje waar Christophe is aangereden en Chantal krijgt steeds meer het vermoeden dat de aanrijding geen ongeluk was. Chantal besluit om diep in het verleden van haar baas te duiken en zoveel mogelijk interviews af te nemen om erachter te komen of de aanrijding daadwerkelijk een ongeluk was of dat er veel meer aan de hand is.

Chantal krijgt hulp van haar vriend Jean, die rechercheur is bij de lokale politie. Jean blijft echter een beetje sceptisch. ‘Een hoofdredacteur heeft niet alleen maar vrienden’ antwoordde Chantal tenslotte. ‘Maar het gaat wel heel ver om hem dan uit de weg te ruimen. Vind je niet?’Uit Jeans stem sprak ongeloof’. Chantal komt erachter dat Christophe vroeger op een streng katholiek jongensinternaat zat, waar destijds een medescholier onder mysterieuze omstandigheden verdween. Het onderzoek naar de verdwijning van de scholier wordt heropend, omdat de politie vermoedt dat de verdwijning wel eens iets te maken kan hebben met de dood van Christophe.

Mijn mening over het boek

Het privéleven van Chantal is een regelmatige terugkerend thema in het boek. Haar prille relatie met Jean staat op het spel als ze haar ontdekking geheimhoudt voor hem en van haar baan kan Chantal ook niet zeker zijn. Christophe heeft RLP namelijk achtergelaten met grote financiële tekorten en alle medewerkers vrezen voor hun baan. Als blijkt dat Castelloux junior de leiding krijgt over RLP, ziet Chantal het helemaal niet meer zitten. Castelloux junior is een beruchte playboy en de zoon van de grote baas bij RLP. Hij leidt een losgeslagen luxeleven en Chantal heeft niet veel vetrouwen in zijn leidinggevende capaciteiten. De spannende speurtocht van Chantal wordt afgewisseld door deze luchtigere verhaallijn en dat zorgt voor extra spanningopbouw.

Het boek bevat naast het onderzoek en het privéleven van Chantal nog een verhaallijn. Het is niet meteen duidelijk wie de persoon is in deze derde verhaallijn en dat maakt het verhaal extra interessant. De mysterieuze persoon heeft een verleden vol vernederingen en mishandeling. Hij wordt neergezet als een doodongelukig persoon. ‘Allerheiligen is voorbij en er is niets veranderd. De treiterijen van mijn kamergenoten gaan onverminderd verder. Niemand op school heeft iets in de gaten. In aanwezigheid van andere leerlingen doen ze poeslief, maar ’s avonds, wanneer de recreatieruimte sluit en iedereen terug naar zijn kamer moet, slaat de stemming om’.

Deze passages sturen in een bepaalde richting, zodat je als lezer denkt dat je weet hoe het verhaal gaat aflopen. Je lijkt steeds dichter bij de ontknoping van het hele raadsel te komen, totdat je weer iets leest waardoor je toch iets anders gaat vermoeden. Je blijft twijfelen als lezer of je het wel bij het rechte eind hebt en richting het einde neemt het verhaal een verrassende wending die je zelf nooit had kunnen bedenken.

Conclusie

'Een echte vrouw’ is een thriller die je in een ruk uitleest. Michael Berg’s schrijfstijl is simpel en makkelijk, waardoor het boek lekker wegleest. Bij elk raadsel dat er wordt opgelost komen er weer andere vragen boven. Wie is de mysterieuze persoon waar we steeds over lezen? Wat is er precies gebeurd met de vermiste leerling van het jongensinternaat? Heeft de vermissing iets te maken met de dood van Christophe? Of was het toch gewoon een ongeluk en ziet journaliste Chantal spoken? Op deze manier wordt de spanning flink opgebouwd en net als de ontknoping lijkt te komen wordt het verhaal afgewisseld met de verhaallijn over het privéleven van Chantal. Berg weet absoluut hoe hij ervoor moet zorgen dat je zijn boek niet meer weglegt tot het uit is.

Een ongewoon gesprek met God

Een recensie van het boek 'Een ongewoon gesprek met God' van Neal Donald Walsch, het boek dat je leven verandert!

Black Swan

Recensie Black Swan

Het Standford Prison Experiment

De bewakers kropen zo ver in hun rol dat ze de gevangen zo erg lieten lijden dat het experiment na 6 dagen stopgezet werd.

The Pelican Brief (1993)

Een jonge rechtenstudente stelt een dossier op naar aanleiding van de twee vermoordden rechters van het Hooggerechtshof. Doordat zij de waarheid zo dicht nadert, brengt zij zichzelf en anderen in groot gevaar. Zal zij het overleven en de werkelijke dader kunnen onthullen? Of legt ze het loodje tegen deze machtige man?

Koninginnedag-drama

Betoog over het koninginnedagdrama

Recencie over de film Thor 2011

Een samenvatting en recensie van de film Thor 2011

Call of Duty; Black ops in 3D op de PS3.

Call of Duty; Black ops in 3D. Speelt dit nu fijn?

Alle over kieskeurig.nl

Product tests, vergelijk Winkels, prijzen en maak de beste keuze op kieskeurig.nl

Rio

Deze film maakt de hoge verwachtingen waar! Een echte aanrader om te kijken!

Boekrecensie: Alleen huilebalken hebben spijt

In dit artikel ik het boek: Alleen huilebalken hebben spijt, geschreven door Peter R. de Vries recenseren. In dit boek zijn een groot aantal reportages en columns opgenomen, geschreven door Peter R. de Vries.

Recensie op 'Logboek' van Harry Mulisch

Onlangs, twee jaar na zijn dood, verscheen 'Logboek' van Harry Mulisch. Het dagboek beschrijft de periode van 1991 - 1992 .

Filmrecensie van Kuifje 3D, NL Het geheim van de Eenhoorn

Kuifje en kapitein Haddock gaan op zoek naar het geheim van de Eenhoorn, verborgen in modelschepen.

Humphrey Leeuwarden.

Onverwacht genoegen.

Gratis thuiswerk Jobrapido, is www.jobrapido.com betrouwbaar?

Er staat volop thuiswerk op www.jobrapido.com maar is Jobrapido ook betrouwbaar?

Criminal Minds

Criminal minds is een Amerikaanse misdaadserie die elke woensdagavond op veronica wordt uitgezonden.

Recensie Breaking Bad

Recensie Breaking Bad, een Amerikaanse drama/misdaadserie

Essense nail fashion stickers

Een recensie van de nagelstickers van Essence

Recensie HTC Sensation XE

Dit is een recensie (review) over de HTC Sensation XE met beats audio.

The Adjustment Bureau (2011)

Hebben wij ons eigen lot in handen, of worden we gemanipuleerd door een onbekende kracht? Matt Damon vangt op welke toekomst Fate voor hem heeft, maar hij wilt iets anders. Om dit te krijgen, moet hij de vrouw waar hij van houdt laten gaan. Tijdens verkiezingen voor de senaat in NYC ontmoet hij de beeldschone ballet da

The Fighter is een drama over de onwaarschijnlijke weg naar de lichtgewicht titel van de Ierse bokser Micky Ward. Zijn Rocky-achtige verhaal wordt grotendeels bepaald door zijn half-broer Dicky, een voormalig bokser die nu de functie van trainer bekleed. Dicky is verslaafd aan drugs, vrouwen en de rest dat niet meer me