Boek: 'Een echte vrouw'

Recensie van het boek 'Een echte vrouw'. Het boek is geschreven door Michael Berg.

'Een echte vrouw' is het 3e boek van Michael Berg's hand. Het is een spannende thriller die ik iedereen zeer aanraad om te lezen. Lees verder voor een uitgebreide inleiding van het verhaal en mijn mening over het boek.

Wat is er gebeurd?

‘De letters dansten. Werktuigelijk maakte ze met potlood een paar aantekeningen, onderstreepte de woorden die beklemtoond moesten worden. Terwijl ze murmelend voor zichzelf de tekst las, wilde de inhoud nog steeds niet tot haar doordringen’. We bevinden ons op de redactie van Radio Limousin Populaire en journaliste Chantal Zwarts heeft zojuist een nieuwsbericht in haar handen gedrukt gekregen. Christophe Bourdes, de baas van RLP is de vorige avond doodgereden tijdens het uitlaten van zijn hond. De politie gaat uit van een ongeluk, omdat het een erg mistige avond was. Ze zijn op zoek naar de voortvluchtige bestuurder, maar daar houdt het onderzoek van de politie op.

Chantal heeft haar twijfels en besluit om de zaak grondig te onderzoeken. Ze gaat met haar collega Evelyne bij de vrouw van Christophe op bezoek om de condoléances van RLP over te brengen. Ze bespreken wat er waarschijnlijk gebeurd is en de vrouw van Christophe vertelt hen waar het ‘ongeluk’ precies gebeurd is. Na het bezoek gaan Chantal en Evelyne even kijken op het hondenveldje waar Christophe is aangereden en Chantal krijgt steeds meer het vermoeden dat de aanrijding geen ongeluk was. Chantal besluit om diep in het verleden van haar baas te duiken en zoveel mogelijk interviews af te nemen om erachter te komen of de aanrijding daadwerkelijk een ongeluk was of dat er veel meer aan de hand is.

Chantal krijgt hulp van haar vriend Jean, die rechercheur is bij de lokale politie. Jean blijft echter een beetje sceptisch. ‘Een hoofdredacteur heeft niet alleen maar vrienden’ antwoordde Chantal tenslotte. ‘Maar het gaat wel heel ver om hem dan uit de weg te ruimen. Vind je niet?’Uit Jeans stem sprak ongeloof’. Chantal komt erachter dat Christophe vroeger op een streng katholiek jongensinternaat zat, waar destijds een medescholier onder mysterieuze omstandigheden verdween. Het onderzoek naar de verdwijning van de scholier wordt heropend, omdat de politie vermoedt dat de verdwijning wel eens iets te maken kan hebben met de dood van Christophe.

Mijn mening over het boek

Het privéleven van Chantal is een regelmatige terugkerend thema in het boek. Haar prille relatie met Jean staat op het spel als ze haar ontdekking geheimhoudt voor hem en van haar baan kan Chantal ook niet zeker zijn. Christophe heeft RLP namelijk achtergelaten met grote financiële tekorten en alle medewerkers vrezen voor hun baan. Als blijkt dat Castelloux junior de leiding krijgt over RLP, ziet Chantal het helemaal niet meer zitten. Castelloux junior is een beruchte playboy en de zoon van de grote baas bij RLP. Hij leidt een losgeslagen luxeleven en Chantal heeft niet veel vetrouwen in zijn leidinggevende capaciteiten. De spannende speurtocht van Chantal wordt afgewisseld door deze luchtigere verhaallijn en dat zorgt voor extra spanningopbouw.

Het boek bevat naast het onderzoek en het privéleven van Chantal nog een verhaallijn. Het is niet meteen duidelijk wie de persoon is in deze derde verhaallijn en dat maakt het verhaal extra interessant. De mysterieuze persoon heeft een verleden vol vernederingen en mishandeling. Hij wordt neergezet als een doodongelukig persoon. ‘Allerheiligen is voorbij en er is niets veranderd. De treiterijen van mijn kamergenoten gaan onverminderd verder. Niemand op school heeft iets in de gaten. In aanwezigheid van andere leerlingen doen ze poeslief, maar ’s avonds, wanneer de recreatieruimte sluit en iedereen terug naar zijn kamer moet, slaat de stemming om’.

Deze passages sturen in een bepaalde richting, zodat je als lezer denkt dat je weet hoe het verhaal gaat aflopen. Je lijkt steeds dichter bij de ontknoping van het hele raadsel te komen, totdat je weer iets leest waardoor je toch iets anders gaat vermoeden. Je blijft twijfelen als lezer of je het wel bij het rechte eind hebt en richting het einde neemt het verhaal een verrassende wending die je zelf nooit had kunnen bedenken.

Conclusie

'Een echte vrouw’ is een thriller die je in een ruk uitleest. Michael Berg’s schrijfstijl is simpel en makkelijk, waardoor het boek lekker wegleest. Bij elk raadsel dat er wordt opgelost komen er weer andere vragen boven. Wie is de mysterieuze persoon waar we steeds over lezen? Wat is er precies gebeurd met de vermiste leerling van het jongensinternaat? Heeft de vermissing iets te maken met de dood van Christophe? Of was het toch gewoon een ongeluk en ziet journaliste Chantal spoken? Op deze manier wordt de spanning flink opgebouwd en net als de ontknoping lijkt te komen wordt het verhaal afgewisseld met de verhaallijn over het privéleven van Chantal. Berg weet absoluut hoe hij ervoor moet zorgen dat je zijn boek niet meer weglegt tot het uit is.

Steve Jobs en vragen over leiderschap

Dit artikel gaat over de biografie van Steve Jobs en de vragen die dit bij mij oproept over de manier van leiderschap zoals dit in onze maatschappij gangbaar is.

Madcatz Wireless Steering Wheel

Een artikel over het product: MadCatz Wireless Racing Wheel voor de xbox 360

Aliens (deel 2 van de Quadrilogy)

Tweede confrontatie van Ripley met de Aliens die de bewoners van planetoïde LV-426 hebben overmeesterd

Recensie film: Lord of the Rings: The Two Towers

Recentie van de tweede film in de reeks van The Lord of the Rings

Essense nail fashion stickers

Een recensie van de nagelstickers van Essence

Recensie Gebr.

Ik heb een boekverslag gemaakt over het boek Gebr. Echt een aanrader.

Fluistertoon

Een vervolg op Geheimtaal en vergeetboek. Wauw!

Habbo

Wat kan je doen in habbo en is het leuk?

Due Date

Een erg leuke komedie waarin Zach Galifianakis zich weer van zijn goede kant laat zien

Vijf kwarten van de sinaasappel

Leven op het avontuurlijkst, gevaarlijk, pijnlijk en meeslepend. Die sinaasappelen zitten er zeker in.

The Fighter is een drama over de onwaarschijnlijke weg naar de lichtgewicht titel van de Ierse bokser Micky Ward. Zijn Rocky-achtige verhaal wordt grotendeels bepaald door zijn half-broer Dicky, een voormalig bokser die nu de functie van trainer bekleed. Dicky is verslaafd aan drugs, vrouwen en de rest dat niet meer me

The Big Bang Theory

In dit artikel vindt je mijn recensie en leuke weetjes over deze komische tv serie.

Het voetbalblad Voetbal International