Recensie film: The Lord of the Rings: The Return of the King

Recensie van de derde film in de reeks van The Lord of the Rings

Om het verhaal af te kunnen sluiten, moet je uiteraard het laatste deel van The Lord Of The Rings gezien hebben. Lukt het Frodo zijn eindbestemming te bereiken?

Regisseur: Peter Jackson

Jaar: 2003

Duur: 201 minuten

Genre: Action, Adventure, Drama

Cast: Noel Appleby, Alexandra Astin, Sean Astin, David Aston, John Bach, Sean Bean, Cate Blanchett, Orlando Bloom, Billy Boyd, Sadwyn Brophy, Alistair Browning, Marton Csokas, Richard Edge, Jason Fitch, Bernard Hill

Samenvatting

In het begin van deze film zien we Pepijn en Gandalf. Ze rijden verder richting Gondor. Ze worden binnengelaten. Gandalf overlegt met de grote heerser van Gondor, naemlijk Denethor. Denethor wil niet naar Gandalf luisteren en hij rouwt nog steeds om zijn zoon Boromir. Pepijn wordt ingelijfd bij het leger van Gondor. Denethor vertrouwt Gandalf niet. Hij denkt dat Gandalf mensen manipuleert. Intussen trekken de ruiters van Rohan verder om Gondor te hulp te komen. Ze komen om te helpen bij de strijd tegen de legers van Mordor. Aragorn besluit het pad van de doden te nemer, zodat hij sneller bij Gondor aan zal komen. De anderen volgen de gewone route. Eowyn gaat ook mee, al mocht dat niet van Aragorn. Hij vond dat vechten de taak van mannen is. Merijn wil ook mee, maar dit mag niet aangezien er maar één persoon op een paard mocht. Merijn wil toch en hij krijgt hulp van een zwarte ruiter. Later blijkt dat het Eowyn is, die ook stiekem meeging. Zo reizen ze allemaal naar Gondor. Legolas, Gimli en Aragorn trekken doro het pad van de doden en worden achtervolgd door geesten. Aragorn vertelt dat het een verloren volk was, wat vroeger nagelaten had Gondor bij te staan in tijden van nood en nu gedwongen was hier rond te dolen. Als ze het pad van de doden door getrokken zijn gaat Aragorn naar en heuvel. Hier staat een grote hoorn. Als Aragorn op de hoorn blaast, komen de geesten tevoorschijn om hem te helpen.

Ondertussen wordt Gondor al aangevallen en er wordt op de poort geramd. Gandalf spoort de mannen aan om dapper terug te vechten. Het is al dagen donker door een onnatuurlijke duisternis. Deze duisternis wordt veroorzaakt door Sauron. Ook vliegen er ringgeesten door de lucht die de mannen van Gondor bang maken. Dan komt Rohan te hulp en valt de vijanden van achteren aan. Een van de mannen van het gezelschap sterft door een ringgeest. Dan komt Eowyn plotseling tevoorschijn. Met haar paard rijd ze op de ringgeest in. Ze snijd de draak dood en deze stort in. De ringgeest leeft echter nog wel en Eowyn ligt gewond op de grond. Net als de geest haar wil doden steekt merijn hem neer met zijn zwaard. Dan komen er meer vijanden en ook Faramir valt. Denethor draait door en wil zichzelf en zijn zoon in de fik steken. Pepijn merkt dit op en gaat snel naar Gandalf en waarschuwt hem. Gandalf komt net op tijd aan en red de zoon van Denethor. Denethor steekt zichzel neer en Gandalf neemt de leiding over. Vervolgens komt Aragorn te hulp met boten. Deze boten heeft hij veroverd van de vijand. Zijn leger verdrijft de rest uit Gondor. Eowyn en Theoden worden na de strijd genezen door Aragorn. Hij heeft een gave waarmee hij dat kan doen. Met alle mannen die mee willen, trekt Aragorn vervolgens naar Mordor. Hier houden ze halt bij de zwarte poort. Als de poort opengaat laat een van de zwarte ruiters de kleren van Frodo en Sam zien. De mensen denken dat ze vermoord zijn. Dan komen er opeens duizenden Orks uit de poort van Mordor en worden ze omringd door duizenden vijanden.

Dan zijn we weer bij Frodo en Sam. Sam hefet Frodo teruggevonden dankzij de Orks die elkaar afmaakten om iets onbelangrijks. Frodo is weer helemaal bij en neemt de ring weer over. Sam gaat kleren zoeken en ze vermommen zich als Orks. Inmiddels zijn ze in Mordor en ze zien de berg al liggen. De berg is moeilijk te bereiken en ze worden op een geven moment dan ook betrapt door orks. Dan moeten ze mee marcheren met een groep Orks soldaten. Dit kost ze veel energie en moeite. Gelukkig krijgen ze een kans om ertussenuit te knijpen en ze trekken weer verder. Na een lange tocht komen ze eindelijk bij de berg, Mount Doom, aan. Frodo is zo moe dat Sam hem een stuk naar boven moet dragen. Op de helft van de berg komen ze op een pad. Dit pad loopt in een spiraal omhoog. Ze volgen het pad, maar dan worden ze opeens weer aangevallen door Gollem. Ze weten van hem te winnen en zeggen dat hij zich niet meer moet laten zien. Dan komen ze bij een opening en gaan ze de berg binnen. Als ze naar beneden kijken zien ze heel veel lava. Hier moet de ring ingegooid worden. Maar dan draait Frodo zich om. Hij zegt dat hij de ring wil houden en is nu dus ook in de ban van de ring. Dan wordt Sam op de grond geduwd en hij ziet dat Gollem met een onzichtbaar iets aan het vechten is. Gollem bijt Frodo's vinger eraf en pakt de ring. Terwijl hij de ring pakt verliest hij zijn evenwicht en valt met ring en al het lava in.

Dan zijn we weer bij de zwarte poort. Saurons geest in vernietigd en door het smelten van de ring verdwijnt de haat uit de tegenstanders. Ze vluchten. De goede winnen. Gandalf haalt Frodo en Sam op bij de berg en brengt ze naar een veilig gebied. Frodo, Sam, Merijn en Pepijn worden geëerd door de mensen. Ze worden naar huis begeleidt door hun vrienden. Legolas en Gimli gaan samen op reis. Aragorn wordt koning van de mensen. Uiteindelijk rijdt alleen Gandalf nog met de hobbits mee en ze brengen een bezoek aan Bilbo, waar het verhaal allemaal mee begon. Als ze eenmaal thuis zijn, neemt Gandalf ook afscheid. De vier hobbits worden niet binnengelaten in de Shire, maar ze gaan toch gewoon. Ze negeren de regels die gemaakt zijn terwijl zij weg waren. Ze horen dat slechte wezens de Shire in de greep houden en als ze er een paar tegenkomen dagen ze ze uit. De wezens gaan meer halen en de hobbits gaan ergens anders heen. Ze komen bij een dorpje en vragen de hobbits die daar wonen om in opstand te komen. Dat gebeurt en als de wezens met een grote groep terugkomen worden ze in een hinderlaag gelokt. Ze komen erachter dat Sharkly de Shire in zijn macht heeft. Ze komen uiteindelijk bij de burgemeester maar die is vermoord. Als ze weer thuis aankomen staan ze plotseling voor Saruman. Hij is Sharkly en hij verteld dat Wormtongue de burgemeester heeft vermoord. Wormtongue snijdt hierop Sarumans nek door en vlucht. Zo loopt alles goed af.

Mening

In deze film waren veel grote veldslagen. Ik denk dat dit veel computergeanimeerd is. Het moet veel geld gekost hebben. Dwergen, Orks, Olifanten, Ruiters, Gollem enzovoorts. Er is heel veel werk ingestoken en de films zien er dan ook supermooi uit. Het is zo mooi dat het heel realistisch word. Ik ben blij dat er een goed einde aan de film gemaakt is. Frodo had zoveel last van de ring dat je bijna zou denken dat het hem niet zou lukken om hem te vernietigen. Ik vindt het hele verhaal heel goed en de films zijn heel mooi. Toch kost het mij moeite om zolang als de film duurt stil te blijven zitten. Ik vind het een goede boodschap dat het goede heeft gewonnen van het kwade.

Foobie gebruiker foobielady

Geschreven artikelen: 29

Ontmaskerd

Alessi Moore, een bijzonder gevoelig meisje met een bijzondere Mustang.

De Zoetheid van Perziken.

Prachtig verhaal rondom een perzik boom.

Onder de Kelders.

Een Grandcafe in Leeuwarden.

127 Hours recensie

Recensie van 127 Hours van Danny Boyle. Let op, spoilers!

Rennen naar een gezondere toekomst

Een recensie van de handige app Runkeeper. Begin met het naar een gezondere toekomst.

Recensie film: Lord of the Rings: The Two Towers

Recentie van de tweede film in de reeks van The Lord of the Rings

Samsung PS63C7700 3D Plasma-tv 63” de review.

Je eigen thuisbioscoop? Misschien is deze tv wel iets voor je. Lees verder in de review.

Joe Speedboot - Tommy Wieringa (2011)

Humoristisch boek genaamd Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Over gehandicapte jongen genaamd Fransje in het dorpje Lomark. Briljant geschreven!

Nachtschade (Blindsighted), Karin Slaughter (2002)

Dit is de eerste literaire thriller in de Sara Linton-reeks dat zorgt voor bloedstollende spanning en levensechte personages.

Vergeetboek.

De worsteling van Lance, Tweede boek in een trilogie.

Kroller Muller Museum: Jachthuis Sint Hubertus

Splice (2010)

Twee jonge wetenschappers worden plotseling een halt toegeroepen door de financierders voordat ze een nieuw wezen creëren om medische doelen te bereiken door het splitsen van meerdere DNA cellen van diverse organismen. Wanneer zij besluiten hun activiteiten stiekem zelf door te zetten, maken van het splitsen van DNA e

Recensie film: Gulliver's Travels

Recensie van de film: Gulliver's Travels.

Recensie film: Fast Food Nation

Recensie van de dramafilm Fast Food Nation.

Fast & Furious 5 (2010)

De oude bekenden zijn terug en dit keer met dezelfde gevaarlijke en spannende stijl als vorige keer. Ondergedoken in Rio bereiden ze de laatste autoroof voor die zo’n grote hoeveelheid geld moet opleveren dat ze zich onder de radar kunnen bewegen zonder kans om gepakt te worden. Ze krijgen het voor elkaar om zowel de

127 Hours

Een echte drama van wat iemand doormaakt wanneer hij gevangen zit in een Canyon en niet meer weet wat hij moet doen

Lord of the Flies (film)