Er is iets raars aan de hand met het strenge Britse internaat Hailsham. De kinderen mogen het landgoed onder geen beding verlaten en ze worden om de haverklap gecontroleerd door een arts. Volgens hun leraren zijn ze ‘speciaal’, anders dan anderen – maar waarom, dat blijft geheim. Het is het begin van ‘Never Let Me Go’, een film gebaseerd op het gelijknamige boek van de Japans-Engelse schrijver Kazuo Ishiguro uit 2005.

We volgen Kathy H., een van de kostschoolkinderen, haar vriendinnetje Ruth en vriendje Tommy. Net als de kijker heeft Kathy geen idee wat er met het weeshuis aan de hand is, waarom de leerlingen worden afgelosten van de buitenwereld en waarom ze toch zo gezond moet leven. Dat komt in de loop van de film op een impliciete manier naar voren door bepaalde gebeurtenissen, zoals wanneer een juf ze vertelt dat ze nooit een bestaan zullen opbouwen zoals andere kinderen en heel wat eerder zullen ophouden te bestaan.

Het drama van het verhaal zit hem in de liefdesverhouding tussen de drie hoofdpersonen. Kathy is al van jongs af aan gek op buitenbeentje Tommy, maar Ruth kaapt hem voor haar neus weg. Dit blijft zo tot ze als jong volwassenen het internaat mogen verlaten en gun intrek nemen in The Cottages: een verlaten, maar open verblijf waar ze bij vertrek en terugkomst iedere keer met een polsbandje moeten in- en uitchecken.

De nu volwassen Kathy, vanaf dat moment gespeeld door Carey Mulligan, begint zich steeds eenzamer te voelen, besluit haar vriendin te verlaten en gaat aan de slag als ‘verzorgster’, waarbij ze haar soortgenoten helpt bij het afschuwelijke proces voorafgaand aan hun vroege dood. Ruth (Keira Knightley) komt in slechte toestand aan in het ziekenhuis en Kathy komt op bezoek tijdens haar werk. Haar oude liefde Tommy (Andrew Garfield) is ze lang geleden uit het oog verloren. Samen gaan ze naar hem op zoek, maar ook met hem blijkt het niet best te gaan.

Hoewel in de film nooit hardop wordt uitgesproken wat het is dat Kathy, Ruth, Tommy en hun soortgenoten nu precies anders maakt dan andere mensen, wordt snel duidelijk dat onze vrienden bepaald geen gunstig lot beschoren is. Het is hun berusting die verbaast, of eigenlijk irriteert. Waarom lopen ze niet weg? Ze krijgen immers kansen genoeg vanaf het moment dat ze de kostschool verlaten. Hieruit blijkt dat Mark Romanek zijn werk goed geeft gedaan, want het dienen van het algemeen belang versus het recht op zelfbeschikking is juist – een van de – thema’s van het boek.

Het uitgangspunt en de filosofische vraagstukken die worden aangesneden verdienen vijf sterren. Het is het tempo van de film dat het eindoordeel iets naar benenden haalt. Op het dramatische vlak kabbelt het namelijk maar een beetje. De wederzijdse liefde tussen Kathy en Tommy komt maar amper over – misschien was het ene idee geweest om Mulligan en Garfield wat meer romantische scènes te geven. Maar ja, dat was natuurlijk ook het voornaamste probleem van hun personages: te weinig tijd.

Recensie film: Disturbia

Recensie van de spannende film: Disturbia

Criminal Minds