In dit artikel zal ik zowel de technische prestaties, als de uiterlijke kenmerken, van de laptops van de 15,6" ASUS k50i serie bespreken. Er zijn meerdere verschillende ASUS laptops in de k50i serie; ik zal rekening houden met de verschillende configuraties.

Indeling: Processor - RAM geheugen - Videokaart - Audio - Beeldscherm - Vormgeving & overigen - Conclusie

Processor

De meeste ASUS k50i laptops komen metde enigszins verouderde dual-core processor. Afhankelijk van de prestaties die je verwacht is het de afweging waard om anders te denken aan ene i-core processor van intel. De k50i serie komt ofwel met een dual-core pentium of met een dual-core van AMD athlon. Maar, de dual-core processoren blijven zeer geschikt en uitermate snel voor de meeste toepassingen. Alleen voor de ultra-drukke pc gebruiker (bijvoorbeeld: meerdere filmpjes en fotoshop en msn en gamen tegelijk), zou een i-core processor écht nodig zijn. Bedenk alleen wel dat in principe de dual-core steeds meer een verouderd concept zullen worden.

RAM-geheugen

4 Gigabyte is het minimum wat er toch in zou moeten zitten bij een 15,6" laptop. Dit zorgt voor de beste prestaties, voor allerlei toepassingen: video, multi-tasking, games, etc. Minder dan 4 gig is ok wanneer men niet teveel zware toepassingen draait, maar is in de huidige markt toch wel weinig.

Videokaart

Dit model komt met verschillende videokaarten. Aangeraden is om een model te nemen met de nVIDIA GeForce serie (bijvoorbeeld de 310M). Deze hebben een dedicated geheugen, wat betekend dat de videokaart zijn eigen geheugen heeft, in plaats van te lenen van de RAM. Dit levert veel betere video en gaming prestaties dan een shared videokaart. De overige radeon en intel kaarten zijn niet slecht, maar verwacht het niet om grafisch hoogstaande spellen te spelen.

Audio

Sterk pluspunt van deze laptop: de ingebouwde luidsprekers zijn veel beter dan de gemiddelde laptop. En de geluidskaart is ook vrij goed.

Beeldscherm

Het beeld kan FULL HD aan, wat een resolutie van 1366 x 768 Pixels inhoudt, dus het beeld is mooi fijn. Het scherm heeft LED verlichting, wat zuinig is, en een rustiger beeld geeft. Het beeldscherm is glanzend, en niet mat; dit heeft zo zijn voor (minder stof en scherp) - en nadelen (last van tegenlicht). Nadeel van dit scherm is dat hij niet erg donker ingesteld kan worden. Voor diegene met gevoelige ogen en dies'nachts veel moeten werken met Word bijvoorbeeld, is dit wel vervelend.

Vormgeving & Overigen

Fijn is dat het gebied waar je je handen op rust met het typenspeciaal koel blijft en niet trilt. Dat werkt fijner. Het touchpad werkt zoals het hoort en is gewoon OK. Nadeel van de gebruikte plastic-soort voor het design, is dat het heel snel vies wordt en moeilijk schoon te maken is. Het Key-Board typt erg fijn, en is beter dan veel low-budget laptops. De batterij gaat redelijk goed mee, maar vergeleken met netbooks blijft het weinig: 1 tot 2 uur zonder voeding. De laptop is niet erg licht, hij voelt best zwaar.

Conclusie

+ Overal gezien een goed inmekaar gezette en niet goedkoop aanvoelende laptop+ Goede boxen en goed geluid
+ Goede prestaties