Sidney Prescott, die nu ook auteur is van zelf-hulp boek, keert terug naar huis in Woodsboro als laatste stop van haar boektour. Daar maakt ze opnieuw kennis met Sheriff Dewey en Gale, die nu getrouwd zijn, en ziet haar nichtje Jill en haar tante Kate ook weer eens. Helaas, door de komst van Sidney keert ook de gevreesde Ghostface terug. De ‘nieuwe’ Ghostface brengt opnieuw Sidney, Gale en Dewey in gevaar maar ook nichtje Jill en haar vrienden. Ghostface is back!

Je kunt het je met alle recht afvragen: waarom moet een horrorfranchise die elf jaar geleden prachtig afgerond en schijnbaar geheel uitgemolken eindigde, toch weer nieuw leven ingeblazen worden? In het geval van ‘Scream 4’ is het antwoord heel simpel: dat moest omdat het leuk is.

Fans van Wes Cravens beroemde serie kunnen met gerust hart naar de bioscoop om hun oude helden opnieuw te zien knokken met ‘Ghostface’. Want de grootste vrees werd niet bewaardheid: dit vierde deel is geen vervolg van de neergang die met deel drie werd ingezet, maar een terugkeer naar het oude niveau. Oke, zo verrassend en origineel als het eerste deel – dat zorgde voor een kleine revolutie in horrorland door slim te spotten met de conventies uit dat genre en toch doodeng te zijn – is het niet meer. Maar ‘Scream 4’ kan zich zeker meten met het tweede deel, en is misschien nog wel sterker.

Na een tamelijk hilarische opening, waarin de kijker met succes een aantal keer op het verkeerde been wordt gezet, opent ‘Scream 4’ met beelden van de veelgeplaagde Sidney Prescott (Neve Campbell). Vijftien jaar nadat ze haar gestoord halfbroer Roman had gedood – die het meesterbrein bleek te zijn achter alle moorden, dus ook achter die uit 1 en 2 – durft dit arme schaap eindelijk weer uit de schaduw te treden. Om haar biografie te promoten, doet ze zelfs een paar dagen Woodsboro aan, waar sheriff Dewey (David Arquette) en ex-journaliste Gale (Courteney Cox) kibbelend hun dagen slijten en de jeugd de moordpartijen jaarlijks herdenkt met horrorfeestjes en filmmarathons.

En zoals dat dan gaat: Sidney heeft haar grote teen nauwelijks over de dorpsgrens gezet, of er wordt iemand neergestoken. Ghostface is terug, en de heldin mag samen met Dewey en Gale weer de nodige klappen uitdelen en incasseren voor de dader het masker van het gezicht gerukt kan worden. Het trio heeft er bovendien een nieuwe verantwoordelijkheid bij, namelijk die voor Sidney’s nichtje Jill (Emma Roberts) en dier vriendinnen Rachel (Anna Paquin) en Kirby (Hayden Panettiere). Want deze drie tieners, met hun frisse koppies en jeugdige overmoed, lijken de aandacht van Ghostface direcht op zicht te hebben gevestigd.

Het idee dat er wéér een psychopaat opstaat in de kringen rond Sidney is natuurlijk bespottelijk, maar Craven weet het uiteindelijk heel aardig uit te leggen. Om het plot geloofwaardig te noemen, gaat te ver, maar in de wereld van Scream zijn de gebeurtenissen wel logisch, acceptabel en verklaarbaar. Daar komt bij dat de maskers heel aardig commentaar leveren op de ontwikkelingen van horror van de laatste jaren – vooral het subgenre van de martelporno moet het ontgelden. En ook het ontstaan van social media en de obsessie met roem en beroemdheden, wordt door hen op de hak genomen.

Komt bij dat het tempo er weer goed inzit, de sfeer heerlijk dreigend is, er een aantal grote schrikmomenten zijn en het tot het einde een mysterie is wie deze keer de cape heeft aangetrokken, en je kunt met ‘Scream 4’ een onvervalst slasherfeestje beleven.

Een nieuw gesprek met God

Een recensie van het boek 'Een nieuw gesprek met God' van Neal Donald Walsch. Het boek dat je leven verandert!

Samenvatting Crazy