Na en tijdens het bekijken van de Black Swan gingen er doorlopend contrasten door mij heen. Deze dramatische film vertelt een verhaal over een meisje die zich in continue tweestrijd verkeert. Lees mijn review voor het intrigerende verhaal.

Filmrecensie Black Swan

Na en tijdens het bekijken van de Black Swan gingen er doorlopend contrasten door mij heen. Deze dramatische film vertelt een verhaal over een meisje die zich in continue tweestrijd verkeert.

Zwart en wit
Het meisje Nina (Natalie Portman) leeft en vecht voor de hoofdrol van de balletvoorstelling “Het Zwanenmeer”, waarbij ze zowel de rol van de zwarte zwaan als de witte zwaan zal vertolken. Zij is perfect voor het stuk van de witte zwaan en krijgt de rol toegewezen. Naarmate de minuten tellen van de film, gaat zij zich steeds meer gedragen als Odile, het zwarte zwaan in het stuk, mede door het drammerige gedrag van de regisseur van het stuk, Thomas Leroy (Vincent Cassel). Het plot van “Het Zwanenmeer” is als het ware gelijk aan het ‘echte’ leven van Nina.  In de film heeft zij een ‘zwarte’rol als een ‘witte’rol. Ze krijgt te maken met zowel haar donkere als haar witte kant, haar goede als haar slechte innerlijke kant. Deze sublieme manier van vertellen zorgt ervoor dat je geen seconde wilt missen en continue wilt ontdekken wat er nog meer speelt, behalve een perfecte rol dansen.

Vasthouden en laten gaan
Haar rol met haar moeder (Barbara Hershey)geeft wederom een beeld van twee contrasten, weer een goede en een slechte. Enerzijds, wilt zij het respect voor haar nogal bemoeiende moeder behouden en doet zij wat van haar verlangt wordt (goed voor zich zelf zorgen om de perfecte danseres te worden, wat haar moeder altijd al had willen zijn). Anderzijds, keert zij zich tegen haar moeder, door enigszins haar eigen weg te gaan en zich te verzetten tegen de sterke wil van haar moeder.

Passie en obsessie
Het dansen betekent opnieuw een tweestrijd voor Nina. Het is haar werkelijke passie om de perfecte danseres te zijn en de hoofdrol in het stuk ‘De Zwanenmeer’ te bemachtigen, maar zodra ze deze rol heeft, keert deze passie zich tegelijkertijd in een obsessie voor haar. Haar doorzettingsvermogen is zo sterk dat het dansen en de hoofdrol spelen een psychologische mindkiller voor haar worden. Deze ambitie die ze heeft verandert als een ware in een waanzin.

Werkelijkheid en hallucinaties
Doordat Nina zich volledig overgeeft aan het dansen en zij de gehele film niet door heeft dat zij geobsedeerd wordt door perfectie, kan zij werkelijkheid en de realiteit niet meer uit elkaar houden. Zij heeft tijdens de film continu hallucinaties en waanbeelden. Het aparte aan deze film is, is dat de regisseur (Darren Aronofsky) de kijker en Nina niet laat weten dat wat zij meemaakt, niet de realiteit is tot de laatste scene van de film.

Nina toont een zekere mate van zekerheid door haar vastberadenheid om de rol te bemachtigen en uiteindelijk als ze de rol heeft deze perfect te vertonen, aan de andere kant toont ze ook haar onzekere en onschuldige kant. Dit wordt voornamelijk duidelijk in de relatie met Thomas. Het is niet alleen een kwestie van zekerheid en onzekerheid. Door Nina deze karaktertrek te geven, wordt de film een stuk persoonlijker en wordt Nina een echt mens. De kijker kan dit beeld op zichzelf verhalen.

Aronofsky behaalt met deze film het hoogtepunt van een werkelijke psychologische mindkiller of mindthriller beter gezegd. Doordat hij de realiteit niet meteen kenbaar maakt, speelt hij als het ware met je eigen realiteit en ben je als kijker voortdurend aan het gissen in je hoofd wat er nou eigenlijk met haar aan de hand is. Deze film is niet alleen geschikt voor mensen die van dansen en klassieke muziek houden, maar ook zeer geschikt voor kijkers die van een goede psychologische puzzelfilm houden. Als kijker wordt je meegesleurd in het leven van een danseres die maar één doel voor ogen heeft, met alle gevolgen van dien.

Thermen Scandic Sanadome in Nijmegen

Een recensie over het 4 sterren hotel en thermen Scandic Sanadome in Nijmegen

The Karate Kid (2010)

De jonge Dre Parker verhuisd naar China en moet zijn hele leven weer opnieuw opbouwen. Nadat hij verliefd is geworden op de mooie Mei Ying, krijgt hij een pak slaag. Hierdoor leert hij Kung-Fu aan van Mr. Han en doet mee aan het grootste Kung-Fu toernooi van het land. Krijgt hij de techniek onder de knie? Of is het ein

De Zoetheid van Perziken.

Prachtig verhaal rondom een perzik boom.

Recensie film: Fast Food Nation

Recensie van de dramafilm Fast Food Nation.

De sterke en machtige maar ook arrogante Thor wordt na het veroorzaken van een enorme oorlog verbannen naar de aarde. Daar moet hij tussen de mensen leven om te bewijzen dat hij terug mag komen. Daar wordt hij de sterke verdediger van het goede en neemt verantwoordelijkheden die voorheen ondenkbaar waren geweest bij Th