Fear and Loathing in Las Vegas and Other American Stories

Recensie van een hoog aangeschreven boek uit de moderne Amerikaanse literatuur

Fear and Loathing in Las Vegas is een zeker niet alledaags boek. Het boek is in een bijzondere stijl geschreven door Hunter S. Thompson. Deze journalist werkte voor het Rolling Stone Magazine en is tevens de grondlegger van de 'New Journalism' stijl. Fear and Laothing in Las Vegas (in het Nederlands 'angst en walging in Las Vegas') wordt gerekend tot de moderne Amerikaanse literatuur. Het boek laat de lezer een ware trip beleven door de ogen van Raoul Duke, een personage dat verdacht veel weg heeft van Hunter S. Thompson zelf. Samen met zijn advocaat gaat Rauol Duke op reis, in eerste instantie om verslag te doen van een motor race in de woestijn. Al snel blijkt dat van deze verslaglegging weinig terecht komt en komt het duo in de meest walgende situaties terecht omdat ze bijna iedere psychedelische drug tot zich nemen gedurende hun reis.

Het verhaal begint met Raoul Duke en zijn advocaat die onderweg zijn naar Las Vegas. Ze rijden midden in de woestijn in een cabrio waarvan de kofferbak volgepropt zit met drugs. Raoul Duke voelt zich lichthoofdig en vertelt over vreselijk angstaanjagende vleermuizen die hij ziet rondvliegen, al snel wordt duidelijk dat deze vleermuizen er niet echt zijn maar dat duo onder invloed is van drugs.

Na deze opening in de typische stijl van de schrijver wordt de lezer meegesleurd in de meest opmerkelijke situaties en constant zijn de hoofdpersonages onder invloed. Raoul Duke beschrijft constant wat hij ziet en beleeft wanneer hij onder invloed is. Deze beschrijvingen worden in het boek kracht bijgezet door de tekeningen van Ralph Steadman, welke de psychedelische ervaringen goed weergeven. De situaties lijken elkaar lukraak op te volgen en het boek lijkt geen verhaallijn te volgen, maar simpelweg de effecten van psychedelische drugs te beschrijven.

Toch zit er een achterliggende gedachte achter het verhaal. Het duo is namelijk naar niets minder op zoek dan the American Dream. Dit aspect wordt ook toegelicht in het tweede deel van het boek: Other American Stories, wat bestaat uit verslagleggingen van Hunter S. Thompson in het echte leven. Wanneer de lezer attent is kan deze af en toe een knipoog van de Amerikaanse droom opvangen. Bijvoorbeeld wanneer Raoul Duke en zijn advocaat in een restaurant zitten dat gerund wordt door een vrouw van middelbare leeftijd. Deze tent bevindt zich in een slechte wijk en de vrouw, die het ooit hoopte te maken in Amerika kan als voorbeeld worden gezien voor al die mensen die de Amerikaanse droom niet wisten te realiseren. In het boek wordt deze vrouw grof behandeld door de advocaat van Raoul Duke wanneer het duo een bezoek brengt aan het restaurant.

Het boek is ook verfilmd, met Johnny Depp in de hoofdrol. De film, welke dezelfde titel draagt, blijft dichtbij het boek en kan worden gezien als een mooie aanvulling voor de visualisatie van de psychedelische scènes.

Fear and Loathing in Las Vegas zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn maar is zeker het proberen waard.

'Hate it or Love it' is een toepasselijke stelling bij dit boek.

Foobie gebruiker workroel

The Adjustment Bureau (2011)

Hebben wij ons eigen lot in handen, of worden we gemanipuleerd door een onbekende kracht? Matt Damon vangt op welke toekomst Fate voor hem heeft, maar hij wilt iets anders. Om dit te krijgen, moet hij de vrouw waar hij van houdt laten gaan. Tijdens verkiezingen voor de senaat in NYC ontmoet hij de beeldschone ballet da

Dirty Dansing musical - ZEER UITGEBREID -

Een zeer uitgebreide recensie over de musical Dirty Dansing