Filmrecensie: Rio (2011)

Een recensie van de film

Regisseur: Carlos Saldanha

Jaar: 2011

Duur: 96 minuten

Genre: Animatie, avontuur, komedie

De film gaat over de blauwe macaw papagaai Blu, oorspronkelijk afkomstig uit Rio de Janeiro, maar die in Minnesota bij zijn baasje Linda is opgegroeid. Blu geniet daar van zijn luie leventje, tot hij met zijn baasje naar Rio de Janeiro gaat in een poging zijn soort te behoeden van uitsterving. Daar wordt hij, samen met zijn soortgenoot Jewel, ontvoerd door handelaars. Samen met Jewel en andere vrienden die Blu maakt in Rio beleeft hij allerlei avonturen.

De film komt zeer vrolijk, bruisend en levendig over. De vele kleuren en de sfeervolle muziek zorgen voor veel inlevingsvermogen. Het 3D effect werkt in deze film op veel momenten zeer goed, vooral tijdens vliegscenes of scenes die plaatsvinden in de jungle. Ook het decor is zeer goed uitgewerkt. De favela's, de smalle straten, de parelwitte stranden, de Braziliaanse jungle en het carnaval zorgen ervoor dat de kijker zich werkelijk in Rio de Janeiro waant.

Minder enthousiario filmst was ik over de verhaallijn, die over het algemeen vrij voorspelbaar was. De eerst onbereikbaar lijkende vrouwelijke tegenspeelster die aan het einde toch toegeeft aan het ingetogen, onhandige en verlegen mannetje. Ook de rest van het verhaal was voorspelbaar met weinig nieuws of opvallends. Echter, door de vele komische, leuke momenten vergeet je dat snel. Ondanks dat de makers van de film gebruik gemaakt hebben van een veelvoorkomende verhaallijn, is het in een nieuw jasje gestopt en zeker de moeite waard om te kijken.

Geschreven artikelen: 4