Filmrecensie van Kuifje 3D, NL Het geheim van de Eenhoorn

Kuifje en kapitein Haddock gaan op zoek naar het geheim van de Eenhoorn, verborgen in modelschepen.

Het geheim van de Eenhoorn is een collage van meerdere Kuifjesboeken. Hierdoor kan de kijker niet voorspellen waar de film heen gaat. Er is gebruik gemaakt van de motion capture techniek: Alle rollen zijn eerst door mensen gespeeld, en daarna omgezet in de computer naar realistische animaties. Een vleesgeworden Kuifje met glanzende echte mensenogen, een huid waarop de poriën te zien zijn en haar dat eindigt in een rode vlam boven zijn voorhoofd. De kamer van Kuifje die in 3D een klein museum lijkt met zijn verzameling van ouderwetse typemachines in vitrines. De drankkast van Kapitein Haddock op de Karaboudjan: een lust voor het ruimteminnend oog, zeker als de flessen naar beneden beginnen te vallen.

Film van Stephen Spielberg en Peter Jackson Vrijgegeven op 26-10-2011

In de film waren scènes uit diverse albums te herkennen, allereerst uit Het geheim van de Eenhoorn zelf uiteraard: De beginscene met Kuifje die rondloopt op de vlooienmarkt waar hij het modelschip van de Eenhoorn zal kopen en waar een zakkenroller actief is, die alle gestolen portefeuilles op alfabetische volgorde in zijn huis heeft opgeslagen. Daarbij Janssen en  Janssens trouw op speurtocht en blind voor elke aanwijzing.

Kuifje en kapitein Haddock ontmoeten elkaar voor het eerst, dit komt uit De krab met de gulden scharen. Kuifje zit opgesloten in een kajuit van de Karaboudjan en probeert ’s nachts via de buitenkant van het schip naar een andere kajuit te ontsnappen. Hij gooit een touw met aan het uiteinde een plankje naar een ander kajuitraampje om daar aan vast te haken. Dat gaat eerst mis en hij krijgt het plankje met een klap terug op het eigen hoofd. Maar uiteindelijk lukt het en klimt hij via de buitenkant van het schip de kajuit van kapitein Haddock in, die hij daar stomdronken aantreft.

Kuifje krijgt in het album De scepter van Ottokar een lift van Bianca Castafiore die voor hem zingt. Kuifje staart bezorgd naar het autoglas en stelt zich gerust met het merkje er op, wat aangeeft dat het hier om kogelvrij glas gaat. In de film zit dat zelfde merkje op de vitrine met het derde modelschip van de Eenhoorn. Dat spatte overtuigend driedimensionaal uit elkaar toen Biance Castafiore de hoge C haalde bij haar optreden voor sjeik Omar Ben Salaad

Bobby, de hond van Kuifje kwam goed tot zijn recht. Als ze met zijn allen in een klein vliegtuig zitten concurreert Bobby met Kapitein Haddock om door de lucht zwevende bellen van medicinale alcohol, die ze beurtelings opslurpen. De drankzucht van het hondje is een running gag in de Kuifje albums. Het geeft trouwens te denken, dat de beide dierbaren van Kuifje, Haddock én Bobby, niet vies zijn van een borrel. Hoe zou Hergé zelf tegenover de drank gestaan hebben? In ieder geval benut hij hun drankzucht om buitenissig gedrag ten tonele te kunnen voeren en regenboogkleurige dronkemans dromen.

Wat ik niet nodig vond was de overmaat aan actie en vechtscènes. In de albums ging het meer om het speurwerk en om breed uitgewerkte grappen. Bijvoorbeeld kapitein Haddock met zijn hechtpleister, welk stukje verband een tijd lang van persoon tot persoon blijft reizen tot het voor het laatst wordt gezien aan de hand van de piloot van het op en neer schokkende vliegtuig.

Een film die jeugdsentiment oproept, ik ben opgegroeid met de stripverhalen van Hergé, heb gegriezeld van Rascar Capac, me verbaasd over de ontploffende paddenstoelen in de geheimzinnige ster en gelachen om de veelkleurige baarden van Janssen en Janssens. En die tweedimensionale wereld heeft men sprookjesachtig mooi en ruimtelijk weten te maken in Het geheim van de Eenhoorn. Nog een stap verder en we kunnen er zelf in rond wandelen.

Foobie gebruiker Miriam van Zelst

Geschreven artikelen: 16

Een nieuw gesprek met God