Het neusje van de zalm

Een recensie over dit populaire kinderboek

Wat hebben de spreekwoorden: met de gebakken peren zitten, het zal me een worst wezen en het neusje van de zalm gemeen? Juist, het gaat over eten! In het kinderboek ‘Het neusje van de zalm’ staan spreekwoorden en uitdrukkingen over eten en drinken. Er worden ruim zestig voorbeelden gegeven, waarin de schrijvers uitleg geven over de herkomst en betekenis in een voorbeeldverhaal. Dit boek is erg populair op scholen, vooral onder de  stagiaires en ook thuis wordt dit boek gebruikt. Dit boek is niet alleen geschikt voor kinderen, maar voor alle leeftijden.

Auteurs: Maria den Donkelaar en Martine van Rooijen

Illustraties: Wendy Panders

Pagina’s: 84

Uitgeverij: J.H. Gottmer / H.J.W. Becht BV

Datum: augustus 2009

ISBN: 978 90 257 46 131

Leeftijd: vanaf 6 jaar

In het nawoord vertellen Maria en Martine: ‘alle spreekwoorden in Het neusje van de zalm hebben met eten en drinken te maken. Ze bevatten volkswijsheden, die van generatie tot generatie zijn doorgegeven. Vaak zijn ze al eeuwenoud en daarom biedt dit boek, naast die wijsheden, ook een kijkje in de eet- en drinkgewoontes van vroegere tijden’.

Maria en Martine leggen uit dat het niet alleen om het eten en drinken gaan, maar ook hoe het voedsel bewaard of bereid werd (kannen, kruiken, vatten, potten, de open haard). Ze vertellen dat de meeste spreekwoorden in dit boek erg oud zijn, maar er komen ook voortdurend nieuwe bij. In de Tweede Wereldoorlog kwamen de flipperautomaten, toen ontstond het spreekwoord: het kwartje valt.

Ik vind dit een prachtig boek dat op een erg leuke manier spreekwoorden behandelt. Er wordt verteld wat het spreekwoord inhoudt en waar het vandaan komt. Daarnaast worden de verhalen ondersteunt door humoristische tekeningen. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs en heb kinderen kennis laten maken met deze spreekwoorden. Als het verhaal wordt voorgelezen krijgt het spreekwoord meer betekenis en inhoud voor de kinderen. Ze zullen het dus beter begrijpen en onthouden. Dit boek is niet alleen handig als lesboek. Want dankzij de manier van schrijven, kan dit boek ook gebruikt worden als voorleesboek. Het is een aanrader die elke school  zou moeten hebben!

Foobie gebruiker Lily_Raeven

Geschreven artikelen: 14

Recensie film: Now Way Up

Recensie van de spannende film No Way Up die zich afspeeld in een ondergrondse parkeergarage.

Jonathan Livingston Zeemeeuw

Dit boek gaat over een meeuw die anders is dan de anderen. Ik heb er een recensie over geschreven.

Recensie film: Fast Food Nation

Recensie van de dramafilm Fast Food Nation.

Recensie film: Black Water

Recentie van de dramatische horrorfilm: Black Water

Alle Tijd (2011)

Het twintig jaar jongere zusje van Maarten gaat samen wonen met haar vriend Teun. Dit alles tot ongenoegen van Maarten want nu moet hij zijn eigen leven gaan herzien en weer oppakken. Dit brengt veel hilarische en emotionele momenten met zich mee. Tot het moment dat Molly ernstig ziek wordt, is het leuk en grappig daar