Het schrijversduo Nicci French is een fantastisch schrijversduo. Samen hebben ze zeer goede boeken geschreven die wereldwijd gelezen worden. Nicci Gerrard schrijft ook solo boeken, die absoluut tot mijn favoriete boeken behoren.

Met een vers gebakken appeltaartje, een kop thee, een dekentje en een kussen zat ik genesteld op de bank klaar om het boek te lezen. Gelukkig had ik al een dag vrij gepland van afspraken en huishoudelijke klussen en had ik alle tijd om het boek te lezen, wat ik dan ook in een ruk uitgelezen heb. Het boek wat ik heb gelezen was het Voorbijgaan van Nicci Gerrard. Omdat ik in mijn leven nog niet sta waar Irene, hoofdpersoon van het boek, was het de eerste hoofdstukken nog een beetje inleven en identificeren. Maar ook in die hoofdstukken was ik al niet meer instaat om het boek weg te leggen.

Irene is een moeder van drie dochters, ze is getrouwd al heb je in eerste instantie dat idee niet. Het werk wat ze verzet om haar huishouden te runnen en de lapzwans van een man waarmee ze getrouwd is geven je niet het idee dat het allemaal erg gelukkig is. Maar goed het is een roman, dus je zit al te hopen dat het allemaal goed komt. Dat hij zijn lang, langverwachte succes krijgt als acteur en dat ze weer gelukkig worden. Wanneer hij dan ook nog vreemd gaat met een ongeveer twaalf jaar jongere vrouw, vind je hem echt niet meer leuk. Het wordt ineens allemaal heel herkenbaar. Want op welke leeftijd je ook in je leven staat, aan zo'n situatie kan je altijd relateren.

Ik heb vooral respect voor Irene op welke manier ze ermee omgaat. Kalm en beheerst, op die ene uitzondering na. Maar ook de manier waarop ze rustig blijft en pas instort wanneer haar dochters met hem en zijn nieuwe vriendin op vakantie gaan naar Australie. En dan ook volledig herkenbaar instort. Met haar hoofd tegen de tafel dreunend en zich afvragen wat dat voor geluid is, waarop ze zich realiseert dat het haar hoofd is die ze tegen de tafel slaat.

Wanneer haar half broertje gaat trouwen en zij naar Zuid-Frankrijk gaat om te helpen, kom je er pas achter hoe vreemd haar familie in elkaar zit. En herken je jezelf nog meer in haar, immers iedereen heeft wel op zijn eigen manier vreemdigheidjes in zijn familie. Eenmaal daar ontmoet ze de vrienden van haar halfschoonzusje, die haar prompt uitnodigen voor een vakantie. Natuurlijk kan je je al bedenken dat in die vakantie er iets romantisch moet gebeuren, het blijft een roman. Helaas eindigt het verhaal anders dan je hoopt. Maar als je erover nadenkt is het absoluut realistisch en zeker het goede om te doen.

Het is een heerlijk boek om in een ruk uit te lezen, lekker met je kopje thee, wat snoepgoed en rust. Natuurlijk gebeurt er meer dan ik hier beschreven heb, maar je moet het zelf maar lezen. Het is zeer zeker een aanrader en een fantastisch boek!

Foobie gebruiker Duifje

Geschreven artikelen: 4

Recensie: Huawei Ascend Y300

Recensie van Huawei Ascend Y300. Huawei een opkomend merk in Nederland.

The Engelse Newcastle Upon Tyne

Met een cruiseschip naar het Engelse Newcastle en in één dag alle grote bezienswaardigheden bekijken? Prachtige stad met rijke historie en vele activiteiten die je gezien moet hebben.

The Karate Kid (2010)

De jonge Dre Parker verhuisd naar China en moet zijn hele leven weer opnieuw opbouwen. Nadat hij verliefd is geworden op de mooie Mei Ying, krijgt hij een pak slaag. Hierdoor leert hij Kung-Fu aan van Mr. Han en doet mee aan het grootste Kung-Fu toernooi van het land. Krijgt hij de techniek onder de knie? Of is het ein