Les Choristes

Korte beschrijving en informatie over de film 'Les Choristes'

Frankrijk, 1948. Clément Mathieu, een muziekleraar, begint aan zijn nieuwe job als opzichter in een jongensinternaat. Het internaat heeft meer weg van een gesloten instelling, waar moeilijk opvoedbare jongens les volgen. De strenge aanpak van de directeur Rachin bevalt de nieuwe muziekleraar niet. Mathieu probeert op een andere manier tot de jongens door te dringen en hen tot rust en kalmte te brengen, maar ondervindt al snel hoe moeilijk dat is. Wanneer hij met zijn klas een koor begint, lijkt het hem toch te lukken. Hij besluit de kinderen op het rechte spoor te brengen door hen kennis te laten maken met de kracht en magie van muziek.

Het verhaal begint bij één van de leerlingen, die ondertussen volwassen is en een succesvol dirigent. Plots krijgt hij bezoek van een vroegere klasgenoot, die het dagboek van hun muziekleraar bij heeft. Samen halen ze herinneringen op, die zich afspelen als één grote flashback. Het hele verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de schrijver van het dagboek, Clément Mathieu.

Regisseur: Christophe Barratier

Acteurs: Jacques Perrin, Kad Merad, Gérard Jugnot, François Berléand

Scenario: Christophe Barratier, Philippe Lopes Curval

Muziek: Bruno Coulais

Duur: 95'

Release Datum: 17-03-2004

Christophe Barratier’s regiedebuut is een tijdloos verhaal van jeugdjaren – al de wanhoop, het proberen, het opgroeien, de kleine en grote problemen, de gevoelige geheimen en de streken – zoals ze worden ervaren door een kleurrijke verzameling ontspoorde kinderen die zich proberen te laten gelden in een harde wereld vol regels, overtredingen en straf. In dit emotioneel geladen komisch drama zien we een handjevol zeer getalenteerde kinderen, die achter de camera bijgestaan werden door een briljant kinderkoor onder regie van Bruno Coulais (Crimson Rivers, Himalaya, Microcosmos).

Naam: VERO007
Geschreven artikelen: 17