Recensie 'Alles is liefde'

Waardering: ***

Regie: Joram Lürsen

Met Michiel Romeyn, Carice van Houten en Wendy van Dijk

De film, geschreven door Kim van Kooten en geregisseerd door Joram Lürsen kwam dan eindelijk op 17 oktober 2007 in de Nederlandse bioscopen. ‘Alles is liefde’ is een romantische komedie die werd bekroond met als De Gouden film, met de Diamanten Film’ en kreeg ook nog het Gouden Kalf voor beste Nederlandse speelfilm.

Alles is liefde is een echte Nederlandse film. Een film om met je familie te kijken, niet om de diepgang maar om het simpele maar leuke verhaal. Er zit humor en romantiek in maar is ook ontroerend. Velen zullen zich er wel in herkennen, de ups en downs in de liefde maar er toch in blijven geloven, dat is de kunst.

‘Alles is liefde’ is een verhaal over liefde vanuit verschillende perspectieven. Zo is er een homo stel dat gaat trouwen, maar op de dag van de trouwerij loopt Kees (Daan Schuurmans) weg en laat Victor ( Paul de Leeuw) verbijsterd achter. Kiki, de dochter van Victor heeft het niet mee zitten met de liefde maar voelt wel wat voor de charmante prins Valentijn.

Klaasje (Wendy van Dijk) en Dennis (Peter Paul Muller) hebben samen een zoontje maar zijn gescheiden omdat Dennis vreemdging. Hij heeft spijt en wil klaasje terug, maar die ontmoet een zeer knappe jongen (Valerio Zeno), en hij ziet het niet meer zitten. De beste vriendin van Klaasje, Simone ( Anneke Blok) doet alles in het gezin, haar man Ted (Thomas Acda) voelt zich overbodig in het huwelijk. Als hij wordt ontslagen als kraandrijver durft het niet aan zijn vrouw te vertellen en gaat de hele dag in de kroeg zitten. Ondertussen komt 5 december steeds dichterbij en is er ontzettend veel media aandacht voor Sinterklaas, die dit jaar een beetje anders is.

Het gaat allemaal over liefde en alles wat daarbij komt kijken. Alle levens zijn met elkaar verbonden en hebben invloed op elkaar. De regisseur heeft geluk en verdriet verwerkt, verschillende stellen en verschillende soorten liefde. Uiteindelijk zie je dat ze er allemaal wat voor moeten doen, ze moeten er voor vechten en het er niet bij laten zitten. Je gevoel volgen en niet altijd met je verstand handelen.

Het speelt zich in Nederland af, dit past perfect bij de film omdat het zich rond Sinterklaas afspeelt. De kleding, de mensen, de manieren: alles is typisch Nederlands. En dat maakt het heel herkenbaar. Het is op heel veel verschillende plekken gefilmd, zowel binnen als buiten. De woningen en kleding past allemaal bij de personages, bijvoorbeeld: Kiki woont in een redelijk rommelig, simpel en klein huis wat ze zelf ook wel is. Daarentegen is Victor’s huis veel netter en moderner, ziet alles er goed net als hijzelf.

‘Alles is liefde’ is misschien wel een wat “simpele” film maar het heeft wel humor. Als prins Valentijn de kroeg in gaat met zijn vrienden en ze in een dronken bui een auto in de grachten gooien, daar kan ik ontzettend hard omlachen. Het zijn de details die het leuk maken en houden.

Maar het had wel emotionele stukken erin, als het zoontje van Dennis en Klaasje boos wordt op zijn juf omdat die zijn vader versierd, is heel aandoenlijk. Je ziet echt dat hij zijn eigen mama en papa weer bij elkaar wil zien, en niet een andere vrouw accepteert.

Daan Schuurmans als Kees viel me erg op. Dat hij uitgerekend de homo moest spelen is heel grappig, want je ziet hem vaak in films als de ‘arrogante’ jongen die alle meisjes kan krijgen. Hij speelt dit wel met heel veel potentie en ook komt hij goed over. De film eindigt dat hij zijn vader, die hij nooit heeft gekend omhelst. Simone en Ted spelen hun rol erg goed en dragen het heel mooi over. De ‘overbodige’ in het huishouden die eigenlijk best wat wil doen en de vrouw die denkt dat ze alles moet doen omdat haar man het niet wil doen. Ik was wel aangedaan toen een ketting voor haar had gestolen maar ze daarom wel ruzie kregen. Het werd heel echt gespeeld en kwam daarom heel goed bij me aan.

Een film waarvan je niet te veel moet verwachten maar gewoon moet genieten, wat natuurlijk ‘eind goed al goed is’ maar dat is naar mijn mening niet erg storend.

Al speelden niet alle acteurs hun alter ego even goed, ik heb er toch van genoten. Ik hoef niet altijd een zware film wat je altijd bij blijft, dit vind ik heerlijk. Lekker luchtig en leuk, de nodige portie humor ontbreekt zeker niet maar het emotionele is ook zeer aanwezig.

Het dagelijkse leven van Nederlanders wordt weerspiegeld in een film waar het in eerste instantie niet meteen opvalt.

Geschreven artikelen: 14

Recensie HTC Sensation XE