Dit is een recensie over het boek: Het Geheim van Anna Enquist.

Recensie ‘’Het Geheim’’

Het Geheim is een roman dat geschreven is door Anna Enquist. Het boek is opgebouwd uit flashbacks. Het verhaal wordt getoond door de ogen van Wanda Wiericke en haar ex man Bouw. Tussendoor word er in korte scènes het leven van Wanda beschreven. Ze heeft een leven, waarin geheimen een hele grote rol spelen. Maar er is één geheim wat het belangrijkste is, en waar het eigenlijk om gaat in het boek.
Ook gaat het verhaal over de kracht van de muziek, grote verdriet, en liefde.. Je staat er niet bij stil dat er een geheim is. Pas in het laatste deel kom je erachter, en dan wordt de lezer weer herinnerd aan de titel. Het is duidelijk te merken, dat de auteur inspeelt op de gevoelend van de lezer. Hierdoor leer je de hoofdpersonen echt kennen. Er komen veel droevige gebeurtenissen in het verhaal voor. De gedachten en gevoelens van de personen zijn veel belangrijker dan de gebeurtenissen zelf. Ondanks dit blijft het boek heel realistisch en begrijpbaar. De spannende momenten komen elke keer precies op het goede tijdstip. Het boek blijft hierdoor verrassend en zeker niet saai. Een goed voorbeeld hiervan is het fragment waarin Wanda achter ‘het geheim’ komt. Het wordt mooi verteld, en hier stijgt de spanning ook heel erg.
Anna Enquist heeft een mooi verhaal geschreven door veel diepgang in het boek te stoppen dat toch makkelijk leesbaar is. Het taalgebruik is simpel, soms zelfs kinderlijk. Er komen weinig dialogen in het boek voor. De enkele dialogen die wel voorkomen in het verhaal, worden heel realistisch beschreven en komen goed over. Door alle flashbacks is het verhaal in het begin een beetje verwarrend. Pas wanneer je de dubbele verhaallijn door hebt leest het heel makkelijk. Deze twee verhalen komen op het einde samen. In het laatste deel van het boek word alles duidelijk, en eigenlijk snap je dan pas het verhaal. Het boek heeft een open einde, dat past eigenlijk niet zo bij de rest van het boek. Het verhaal eindigt zonder dat het doel, waar je in de voorgaande hoofdstukken over gelezen hebt, bereikt wordt.

Wat je ook duidelijk merkt is de liefde heeft voor de piano, en dat is ook een van de onderwerpen van dit boek. Het is een mooi verhaal over een vrouw die in het gewone leven niet om kan gaan met emoties, en die niet in staat is een normale relatie te onderhouden. Wanneer zij piano speelt dan word ze heel rustig en lijkt alles goed te gaan. Haar pianospel is perfect. Haar leven daarentegen is helemaal het tegenovergestelde. Zelfs iemand die niets om muziek geeft zal na het lezen van deze roman ontroerd zijn.

Geschreven artikelen: 5

The Adjustment Bureau (2011)

Hebben wij ons eigen lot in handen, of worden we gemanipuleerd door een onbekende kracht? Matt Damon vangt op welke toekomst Fate voor hem heeft, maar hij wilt iets anders. Om dit te krijgen, moet hij de vrouw waar hij van houdt laten gaan. Tijdens verkiezingen voor de senaat in NYC ontmoet hij de beeldschone ballet da

Op vakantie in Marmaris, Turkije

Een recensie over een vakantie in marmaris met je vriend(in)

Anders van Anita Terpstra