Revenge: vernieuwend en verassend

De Amerikaanse hitserie Revenge weet niet alleen hoog te scoren op IMDB, de serie scoort ook goede recensies en prachtige kijkcijfers. Wat is het succes van deze vernieuwende dramaserie?

Op 21 september 2011 ziet Mike Kelley zijn zelfbedachte serie Revenge in première gaan bij de Amerikaanse zender ABC. De serie wordt zo goed ontvangen, dat ABC besluit om direct een volledig seizoen te bestellen. Een nieuwe hit is daarmee geboren. Revenge weet gemiddeld tien miljoen Amerikanen te boeien. Daarnaast wordt de serie verkocht aan 51 landen waaronder Engeland, Frankrijk, België en ook Nederland. Ook wint de hitserie een Golden Globe en ontvangt het acht nominaties. Ook krijgt de serie de ‘Gracie’ prijs voor ‘outstanding drama’ oftewel ‘buitengewoon drama’. Wat is het geheim van Mike Kelley en zijn serie ‘Revenge'?

In de serie Revenge volgen we de prachtige Emily Thorne. Een jonge vrouw, die terugkeert naar het gebied ‘the Hamptons’ om wraak te nemen. Wraak nemen op de mensen die ervoor zorgden dat ze tegenwoordig niet meer haar ware naam, Amanda Clarke, kan gebruiken. Amanda veranderde haar naam in Emily, door te ruilen met een celgenoot.  Vroeger woonde ze in ‘the Hamptons’, samen met haar vader David Clarke. Op een doodnormale dag werd David echter meegenomen door de overheid. Hij zou een terroristische aanval hebben gefinancierd, in zijn werktijd bij het wereldconcern Grayson Global. Niemand weet op dat moment, dat David Clarke een zondebok is. Zijn werkgever Grayson Global was verantwoordelijk voor deze financiële steun, en probeerde een schandaal te voorkomen, door David te beschuldigen. Wanneer zijn dochter Amanda, na een lange tijd van hechtenis vrijkomt, verkrijgt ze de dagboeken van haar vader. Ze beseft nu pas, wat er werkelijk is gebeurd. Samen met familievriend Nolan Ross, besluit ze wraak te nemen op iedereen die haar familie vroeger pijn heeft gedaan. Echter, deze wraakacties (vooral tegen de Grayson familie) gaan niet altijd goed. Zo heeft Amanda (die nu dus Emily heet) nog steeds gevoelens voor haar jeugdvriend Jack Porter, die ze regelmatig in de problemen brengt met haar wraakplannen. Kan Amanda, als Emily Thorne, haar gewenste wraak nemen? Of wordt haar ware identiteit ontdekt?

Zoals de introductie al kenbaar maakt, is Revenge al vanaf de eerste aflevering spannend. Terwijl de meeste dramaseries een pilot aflevering nodig hebben om puur de karakters te introduceren, weet Revenge de kijker direct te boeien. Revenge combineert bekende liefdesperikelen met mysterieuze complotten en andere thrillerelementen. Emily Thorne (in werkelijkheid Amanda Clarke) probeert om beurten belangrijke pionnen van Grayson Global te elimineren. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Zo komen sommige inwoners van ‘the Hamptons’ achter de ware identiteit van Emily. De kijker wordt in feite geboeid door drie belangrijke verhaallijnen: het ware verleden van David Clarke, de relatie tussen Jack Porter (jeugdvriend) en Emily Thorne en de wraakacties van Emily op de familie Grayson. Toch weet de serie deze verhaallijnen prachtig te overlappen. Zo heeft het ware verleden van David Clarke, invloed op de wraakacties van Emily. Deze wraakacties hebben vervolgens weer invloed op de relatie tussen Jack en Emily. Kortom, Revenge kent een slimme opzet, waarbij iedere verhaallijn, onopmerkelijk overloopt in de andere.

Daarnaast is de casting van Revenge werkelijk subliem. Hoofdrolspeelster Emily van Camp, vertolkt de rol van Emily Thorne fantastisch. Emily weet fantastisch haar emoties te doseren. Zo kan ze prachtig aangeslagen zijn, wanneer ze iets uitvind over het verleden van haar vader. Toch kan ze weer een hart van steen tonen, wanneer ze haar wraakacties op mysterieuze wijze uitvoert. Toch is Emily niet de sterkste actrice van de show. Madeleine Stow steelt werkelijk de show. Met haar vertolking van Victoria Grayson, werd Stowe genomineerd voor een golden Globe. Victoria Grayson is een vrouw, die leeft in de schaduw van zowel een engel als de duivel. Ondanks dat ze spijt heeft van haar gruwelijke verleden, weet ze toch het gehele ‘Hamptons’ gebied te controleren. Nu lijkt het alsof de serie volledig wordt gecontroleerd door excellerende vrouwelijke actrices. Echter, niets is minder waar. Ook de mannen spelen ijzersterk. Jack Porter, gespeeld door Nick Wechsler, ontroerd door zijn eerlijke en oprechte vertoning. Daarentegen zorgt de homoseksueel getinte Nolan Ross, gespeeld door Gabriel Mann, voor de nodige komische tussenpauzes. De sterke cast in combinatie met een fantastisch script, zorgt voor een fenomenale diversiteit in karakters. Hierdoor kan iedereen zich wel vinden in één van de personages.

Hoe lang weet Revenge dit succes vol te houden? Seizoen één bestaat maar liefst uit  22 afleveringen van ieder 44 minuten. Deze afleveringen vormen samen een goed geheel. Serie één beschikt dan ook over een duidelijk begin en een sterk einde. Toch begon op 30 september 2012 seizoen twee in Amerika. Na drie afleveringen wordt duidelijk dat de serie met moeite probeert een nieuwe verhaallijn te introduceren. Het is nog maar de vraag of Revenge opnieuw een boeiend geheel weet te vormen. Ongeacht of de tweede serie ook succes boekt, is het zeker dat serie één niet mag ontbreken in de lijst met beste thrillerseries.  Revenge kent een vernieuwende thema ‘wraak’, kent een uitmuntende cast en vooral een verassend en spannend verhaal.  Mochten er toch wat negatieve recensies over de serie ronddwalen op het internet, dan hebben de makers hun reactie in ieder geval al klaarliggen: ‘Revenge’.

Recensie: Huawei Ascend Y300

Recensie van Huawei Ascend Y300. Huawei een opkomend merk in Nederland.

Rennen naar een gezondere toekomst

Een recensie van de handige app Runkeeper. Begin met het naar een gezondere toekomst.

Met wie trouw jij, gratis consult en Geld, Liefde en Geluk

Dit klopt zo goed dat je er bang van wordt! Lees hier hoe je met behulp van een online helderziende te weten kunt komen met wie jij trouwt.

Op vakantie in Marmaris, Turkije

Een recensie over een vakantie in marmaris met je vriend(in)

Het Standford Prison Experiment

De bewakers kropen zo ver in hun rol dat ze de gevangen zo erg lieten lijden dat het experiment na 6 dagen stopgezet werd.

Het Opinel zakmes

Opinel zakmes, korte beschrijving en recensie

De sterke en machtige maar ook arrogante Thor wordt na het veroorzaken van een enorme oorlog verbannen naar de aarde. Daar moet hij tussen de mensen leven om te bewijzen dat hij terug mag komen. Daar wordt hij de sterke verdediger van het goede en neemt verantwoordelijkheden die voorheen ondenkbaar waren geweest bij Th

Samenvatting Crazy

samenvatting van het boek crazy

Fear and Loathing in Las Vegas and Other American Stories