The Big Bang Theory

In dit artikel vindt je mijn recensie en leuke weetjes over deze komische tv serie.

Deze vier geeks zijn niet alleen superslim, maar missen ook sociale vaardigheden. Ze proberen zich aan te passen aan de normale mens, maar hebben hier de grootste moeite mee. Gelukkig helpt hun overbuurvrouw Penny ze. Penny is niet zo slim, maar wel supermooi. Ze vechten daarom ook regelmatig om hun aandacht. Heel leuk om te zien, maar hoe begon deze serie eigenlijk?

De serie.

De serie is bedacht door Chuck Lorre (Two and a Half men) en Bill Pardy (Dharma&Greg). De eerste aflevering is in 2007 in Amerika uitgezonden en Veronica heeft de eerste aflevering in 2009 in Nederland uitgezonden. Tot nu toe zijn er vier seizoenen gemaakt, maar er is al toegezegd dat daar nog zeker drie seizoenen bij gaan komen. De hoofdrollen worden vertolkt door: Jim Parsons, Johnny Galecki, Kaley Cuoco, Simon Helberg en Kunal Nayyar.

Elke werkdag worden oude afleveringen op Veronica herhaald en binnenkort komen er weer nieuwe afleveringen aan. Er worden ook een hoop dubbele afleveringen uitgezonden. Zo kan je lekker een avondje Big Bang kijken.

De start van The Big Bang ging niet zo vlotjes in Nederland. De kijkcijfers vielen tegen, daarom dat ze de programmering aanpasten. Ze gingen deze serie gelijk na Two and a half men uitzenden en hoopten zo dat mensen dan zouden blijven hangen. Dit wordt ook wel “doorkijken” genoemd. En dit werkte. Wel iets eerder bij de mannen dan bij de vrouwen, want in 2010 keken er meer mannen, maar in 2011 hebben de vrouwen dit ingehaald. Ondanks het feit dat 2011 vooral in het teken van de herhalingen stond. In februari 2012 zal er gelukkig weer een nieuw seizoen uitgezonden gaan worden. Tegenwoordig heeft de serie trouwens geen gangmaker zoals Two and a half men meer nodig om kijkers te trekken. Ze zijn zelfs een goede concurrent van de hitserie Goede tijden Slechte tijden.

Het concept.

Het programma is opgebouwd rond 4 vrienden die in een appartement wonen. Leonard, Sheldon, Rajesh en Howard. Ze werken allemaal bij dezelfde werkgever en behalve Howard zijn ze allemaal gepromoveerd op een natuurwetenschappelijke richting. Al snel komt er een nieuwe overbuurvrouw op hun etage wonen. Zij heet Penny. Penny is niet erg slim, werkt als serveerster terwijl ze haar best doet om als actrice door te breken. De grappen van de 4 vrienden zijn op niveau, dus Penny begrijpt deze niet vaak, maar is wel een stuk vaardiger op sociaal gebied. En daarnaast heeft Penny een hoop aantrekkelijke vriendinnen. De 4 vrienden willen dan ook graag aandacht van Penny of haar vriendinnen. De serie draait op de chemie tussen Leonard en Sheldon. Zij zijn kamergenoten van elkaar, maar Leonard past zich meer aan dan Sheldon. Voorbeelden hiervan zijn dat Sheldon een vaste plaats op de bank heeft, dit in verband met de verschillende tochtstromen in de kamer, en dat Leonard niet mag fluiten. Doet hij dit wel dan volgt er een waarschuwing. Bij twee waarschuwingen moet hij verhuizen. Sheldon is dan ook extreem autistisch in zijn gedrag. Alles moet elke dag volgens een vast patroon verlopen, anders is hij erg van slag. De vrienden en Penny zorgen dus regelmatig dat zijn vaste routine verstoord wordt. Dit voor hun eigen vermaak, maar ook zeker voor het vermaak van de kijker.

De acteurs.

SheldonSheldon Cooper door Jim Parsons

Deze man is de slimste nerd van de groep vrienden, maar ook het ergste sociaal gestoord. Hij kan zich erg moeilijk inleven in situaties die de normale mensen meemaken. Hij is daardoor dus ook verre van normaal. Zijn grappen worden niet altijd begrepen en hij doet zijn best om verschillende natuurkundige theorie-en aan te tonen of te ontkrachten. Zelfs hij daarvoor met zijn vrienden naar de Noordpool toe moet. Hij is samen met Leonard de hoofdpersoon van deze serie.

Leonard

Leonard Hofstadter door Johnny Galecki

Hij is kamergenoot van Sheldon en is erg slim, maar ook erg geduldig. Hij is minder contactgestoord dan Sheldon, maar slim genoeg om Sheldon te begrijpen. Omdat hij sociaal wat sterker is, is hij een beetje de populairste jongen van de groep nerds. Daarom heeft hij ook een tijd lang een relatie met Penny. Samen met Sheldon draait de serie om zijn karakter.

RajeshRajesh Koothrappali door Kunal Nayyar

Rajesh komt uit India, maar woont en werkt nu in Amerika. Hij heeft nog wel regelmatig contact met zijn ouders in India. Hij is met name erg grappig wanneer er een vrouw in de buurt is, want dan kan hij niets meer zeggen. Alleen wanneer hij alcohol drinkt komt hij helemaal los en durft hij wel met een vrouw te praten. Wanneer hij nuchter is, lost hij dit probleem op door in het oor van Howard te fluisteren die dan verteld wat Rajesh net fluisterde.

HowardHoward Wolowitz door Simon Helberg

Howard is de enige uit de groep die niet afgestudeerd is in een Natuurkundige wetenschap. Hij heeft wel een master in bouwkunde, maar voor zijn vrienden is dit echt lachwekkend. Hun grappen gaan hier dan ook regelmatig over. Naast het werk is hij eigenlijk alleen maar bezig om de vrouwen van zich af te slaan. Alhoewel, hij doet alsof dit het geval is, want geen één vrouw wil met hem daten. Hij zet zichzelf dan ook altijd voor paal door te liegen over wie hij is en wat hij doet. Maar in zijn aparte outfits komen deze leugens niet erg geloofwaardig over.  In het laatste seizoen echter lukt het hem om wel een vriendinnetje te krijgen.

PennyPenny door Kaley Cuoco

Penny heeft geen achternaam in de serie, maar dit is geen gemis. Ze komt al snel tegenover Leonard en Sheldon te wonen. Waar Sheldon haar schoonheid niet in de gaten heeft, zijn de andere jongens niet bij haar weg te slaan. Ze doen alles voor haar. Zo helpen ze haar verhuizen, maar gaan ze ook verhaal halen bij haar grote, brede, stoere ex-vriend wanneer hij haar nog geld verschuldigd is. De humor van de nerds is te moeilijk voor haar om te begrijpen, maar al snel hoort ze wel bij de vriendengroep. Dit betekend dat ze mee eet, maar liever niet buiten met hun vertoond. Stiekem gaat ze wel steeds meer om deze jongens geven.

Mijn mening.

Na een roestige start vind ik het terecht dat deze serie nu zo populair aan het worden is. De meeste mensen hebben hier nu al wel over gehoord of zijn fanatieke volgers. Het concept is leuk omdat humor op niveau erg grappig kan zijn. Sommige mensen vinden dat de gewone mens de grappen niet kan begrijpen, omdat je dan een natuurkundige achtergrond nodig zou hebben. Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. De grappen zijn zo duidelijk, dat ze wel te begrijpen zijn. Alhoewel ik heel veel woorden niet zou kunnen ontcijferen zonder de Nederlandse ondertiteling. Voor de mensen die de ondertitels moeten maken is deze serie denk ik ook een grote uitdaging! Wat de serie ook nog prettig maakt is dat elke aflevering een nieuw verhaal is. Wanneer je de vorige aflevering gemist hebt, kom je niet halverwege een verhaal binnenvallen. Dit in tegenstelling tot GTST of ATWT.

Omdat deze serie zo toegankelijk is spreekt het mij erg aan. Wanneer jij behoefte voelt om naar een serie te kijken waarbij je dubbel ligt van het lachen en niet teveel hoeft na te denken heb je aan deze een goede. Ik wens je dan ook veel kijkplezier toe!

Foobie gebruiker kaatje19

Geschreven artikelen: 44

Meer awards, meer spektakel

Vrijdag 19 Oktober was het dan zover: het gouden televizier-ring gala. Heel bekend Nederland loopt uit voor deze happening. Is het eigenlijk wel een geslaagd gala?

Het land van de Samen - Annica Wennström

Red Riding Hood (2011)

Hoe een leuk sprookje voor kinderen

Het zijn net mensen van Joris Luyendijk

Recensie van het boek: Het zijn net mensen. De Arabische wereld door de ogen van een nieuws correspondent.

Recensie: Huawei Ascend Y300

Recensie van Huawei Ascend Y300. Huawei een opkomend merk in Nederland.

Recensie op 'Logboek' van Harry Mulisch

Onlangs, twee jaar na zijn dood, verscheen 'Logboek' van Harry Mulisch. Het dagboek beschrijft de periode van 1991 - 1992 .

Het nieuwe album van de Foo Fighters genaamd Wasting Light

De Foo Fighters zijn weer terug van weg geweest.

Due Date

Een erg leuke komedie waarin Zach Galifianakis zich weer van zijn goede kant laat zien

Fenomenale 'Verkeerde Benen'

Een recensieverslag na het meemaken van de geweldige voorleesperforamnce van Ronald Snijders: Verkeerde benen

Samsung PS63C7700 3D Plasma-tv 63” de review.

Je eigen thuisbioscoop? Misschien is deze tv wel iets voor je. Lees verder in de review.

Boekrecensie: De Windzangers, eerste boek - De Vlucht

De Vlucht is het boeiende eerste deel van de vierdelige fantasy-serie De Windzangers door Megan Lindholm, die onder het pseudoniem Robin Hobb beroemd is geworden.

Alle Tijd (2011)

Het twintig jaar jongere zusje van Maarten gaat samen wonen met haar vriend Teun. Dit alles tot ongenoegen van Maarten want nu moet hij zijn eigen leven gaan herzien en weer oppakken. Dit brengt veel hilarische en emotionele momenten met zich mee. Tot het moment dat Molly ernstig ziek wordt, is het leuk en grappig daar

Koninginnedag-drama

Betoog over het koninginnedagdrama

Filmrecensie: Toy Story 3