True Grit is de nieuwe film van de Coen Brothers, bekend van onder andere ‘The Big Lebowski (ook met Jeff Bridges)’. Deze nieuwe film is een western, een genre wat de Coen Brothers nog niet eerder hebben aangedaan. In de film spelen Jeff Bridges, Matt Damon en Josh Brolin als bekende namen, en Hailee Steinfeld als nieuwkomer. True Grit heeft 10 Oscar nominaties ontvangen, waaronder voor Best Film, Jeff Bridges als Best Actor in a Leading Role en Hailee Steinfeld als Best Actress in a Supporting Role.

True Grit is van origine een boek en is al eens eerder verfilmt. Het verhaal gaat over een 14 jarig meisje, Mattie Ross (Hailee Steinfeld), wiens vader wordt vermoordt door Tom Chaney (Josh Brolin). Deze pittige tante gaat op zoek naar een man die haar vader kan wreken, en zo komt ze Rooster Cogburn (Jeff Bridges) tegen, een sheriff die van zijn whisky houdt. Ook komt ze een Texas Ranger tegen, Laboeuf (Matt Damon), die ook op zoek is naar Chaney voor een andere misdaad. Het drietal gaat samen op zoek naar Chaney maar dat loopt niet soepel. Laboeuf is een beetje vol van zichzelf en iets te trots op zijn staat Texas, wat Cogburn helemaal niet kan uitstaan. Uiteindelijk lukt het met z’n drieën om Chaney en zijn bende te vinden, en eigenhandig schiet Mattie Chaney dood.

De film is typisch Coen. Het is een spannend verhaal maar is ondertussen ook hartstikke grappig. Jeff Bridges kan zich helemaal vinden in de rol van Cogburn en dat merk je. Zijn komieke timing is perfect in deze film en hij doet de rol met zoveel overtuiging dat je min of meer verwacht dat hij in het echt ook een stevig drink probleem heeft en met een ooglapje op rondloopt. Matt Damon is hierin te zien in een rol waarin je hem vaker zou willen zien. Hij lijkt misschien een vreemde keuze voor de rol van een Texas Ranger, maar het past heel goed bij hem. Ook hij brengt de rol met veel overtuiging en is grappig in deze film. De laatste tijd zie je Damon vaak in rollen zoals hij die ook deed in de Bourne trilogie, maar het zou zijn carrière goed doen om vaker iets totaal anders te doen. Hij wordt zeker onderschat in het komieke genre. Een fijne verassing is Hailee Steinfeld. Het pit van haar karakter brengt ze goed over in de film en misstaat haar niet. Je zult zeker nog veel van haar gaan horen in de toekomst.

Een kleine teleurstelling was het einde van de film. Het einde van de film was te kort en te plotseling (ondanks dat Chaney al dood is, wat eigenlijk het doel van de hele missie is). Het einde was ook een beetje slap in vergelijking met de rest van het verhaal. De toon van het einde is heel anders. De film heeft toch een lichte toon omdat het een grappige film is, naast dat het spannend is, maar het einde probeert iets te serieus te zijn.

Daarnaast is ook de muziek van de film niet heel bijzonder, het is precies wat je verwacht in een western, en daar had ik graag toch iets spannends gehoord.

Ondanks dat is de film een absolute aanrader en het zal ook zeker een klassieker gaan worden.

Geschreven artikelen: 4

Splice (2010)

Twee jonge wetenschappers worden plotseling een halt toegeroepen door de financierders voordat ze een nieuw wezen creëren om medische doelen te bereiken door het splitsen van meerdere DNA cellen van diverse organismen. Wanneer zij besluiten hun activiteiten stiekem zelf door te zetten, maken van het splitsen van DNA e

Kroller Muller Museum: Jachthuis Sint Hubertus

Jonathan Livingston Zeemeeuw

Dit boek gaat over een meeuw die anders is dan de anderen. Ik heb er een recensie over geschreven.