Viaduc de Millau (brug van Millau)


Publicatie datum:

Viaduc de Millau (brug van Millau)

Gesponsorde koppelingen

Het Viaduc de Millau (brug van Millau) is de brug met de hoogste pijlers en het hoogste autobrugdek ter wereld. De brug van Millau werd gebouwd ter oplossing voor de verkeersproblemen rond het Franse stadje Millau.

Gesponsorde koppelingen

Brug van Millau

 Het Viaduc de Millau (brug van Millau) is de brug met de hoogste pijlers en het hoogste autobrugdek ter wereld. De brug van Millau werd gebouwd ter oplossing voor de verkeersproblemen rond het Franse stadje Millau. Hiernaast werden in de zelfde periode voor de aansluitroute kilometers nieuwe snelweg vervaardigd.

Plannen

De plannen voor dit meesterwerk ontstonden al in 1987. De plannen sloten aan bij het ontwerp voor de A75 van Clermont-Ferrand naar Béziers. In 1998 werden vier concepten gepresenteerd. Uiteindelijk kozen de Fransen voor het vierde ontwerp. Deze oplossing was een enorme brug over de vallei van de Tarne. In 1993 viel het besluit voor de hoogste variant in het vierde concept. Deze variant was korter (looptijd), goedkoper en veiliger dan de andere varianten.

Ontwerp

Michel Virlogeux ontwierp de tuiconstructie. Norman Foster ontwierp de brug op zich. In 2001 werd opdracht gegeven voor de bouw en in hetzelfde jaar werd nog de eerste steen gelegd. De volgende mijlpaal was op 20 oktober 2003. Op deze datum kwam de hoogste pijler van de brug op een hoogte van 254m. uit. Hiermee werd het oude record (181m.) verbroken.

Oplevering

Drie jaar na start van de bouw werd op 14 december 2004 de brug voor verkeer opengesteld. De Franse president Chirac knipte het rode lintje door. De bouwer van de brug heeft een contract waarmee deze 25 jaar tol mag heffen van verkeer dat de brug passeert. In 25 jaar hoopt de bouwer haar investering terug te verdienen.  

Technische feiten:

Tuibrug met 8 overspanningen van 342 meter lang. Metalen wegdek weegt 36000 ton, is 32 meter breed, 2460 meter lang en rust op 7 peilers. De weg heeft 6 rijstroken en helt 3%. De pijlers variëren van 77 tot 246 meter hoogte, rustend op een fundering van 15 meter diep. Op elke pijler staat een pyloon van 97 meter hoog, waarvan de top van de hoogste pyloon zich bevindt op 343 meter boven maaiveld.

Dit giga-project kostte grofweg 400 miljoen en dient 120 jaar stand te houden.

W.T. Friesen

Student TU-Delft, 2009

 

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Milla

 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 14
Leden aangebracht: 8

Meer uit de categorie regios-landen

Portugese 'WIJN' weetjes

Wetenswaardigheden over Portugese wijnen en wijnstreken

Checkpoint Bollywood

De hoofdpersoon reist vanuit India naar Kashmir, een gebied waarover nog altijd strijd gevoerd wordt tussen India en Pakistan. Ook de verhoudingen tussen mannen en vrouwen komt aan de orde.

De geschiedenis van Europas meest bekende surfeiland: Fuerteventura

De geschiedenis van Fuerteventura, van de oudheid tot nu. Alles over de verovering en het koloniale Fuerteventura.

Viva Las Vegas

Tips en advies voor als u de prachtige en enerverende stad Las Vegas wilt bezoeken

Is Lloret de Mar veilig?

Dit jaar verscheen Lloret de Mar in het nieuws vanwege rellen tussen de toeristen en de politie. Is Lloret de Mar nu werkelijk een gevaarlijke vakantie bestemming geworden?