Waarom zijn er zoveel storingen op de Nederlandse spoorwegen?


Publicatie datum:

Elke winter hoor je het weer op het nieuws, de NS heeft last van storingen! Hoe kan dit zo snel uitlopen op chaos?

Gesponsorde koppelingen

De Nederlandse Spoorwegen hebben al heel wat kritiek over zich heen gehad. Elke winter wanneer er een beetje sneeuw valt of het iets begint te vriezen is het weer raak. Chaos! Wissels op het spoor werken niet of de rails zijn ondergesneeuwd. Allemaal problemen die telkens weer de kop opsteken en massa's reizigers irriteren. Treinen rijden niet meer of ze hebben vertraging, waardoor andere aansluitingen weer gemist worden. Wat is nou de oorzaak van dit alles?

Gesponsorde koppelingen

De Nederlandse spoorwegen zijn samen met die van Zwitserland de drukst bezette. Het grote contrast tussen Nederland en Zwitserland is dat in Zwitserland veel, maar dan ook veel meer treinen op tijd rijden dan in Nederland. En dat terwijl er in Zwitserland jaarlijks tientallen centimeters sneeuw naar beneden valt, wat Nederland lang niet haalt. Bij tien cm sneeuw in Nederland wordt al gewerkt met een aangepaste dienstregeling om zo de allergrootste problemen te vermijden. Het lijkt erg vreemd dat het verschil tussen beide landen zo groot is, maar de oorzaak ligt relatief eenvoudig. 

Nederlandse rails

Het grootste probleem is in feite dat de rails in Nederland niet geschikt zijn voor onze winterse weersomstandigheden. Voor een goede werking van de rails is het in winterse omstandigheden van belang om de rails ijs- en sneeuwvrij te houden. Het punt is alleen dat maar 40% van de Nederlandse rails verwarmd zijn. Deze rails worden met gas verwarmd en soms valt de gasvlam weg, waardoor de wissels alsnog vastvriezen. 

Zwitserland & Oostenrijk

In de alpenlanden is er wel degelijk nagedacht over een goed spoorsysteem.  In Zwitserland en Oostenrijk zijn alle rails electrisch verwarmd en is het railsysteem zo ontworpen dat het extreem koude temperaturen en grote sneeuwval aan kan. Door het gebruik van electriciteit heb je niet het probleem dat er een gasvlam kan doven. Deze soort verwarming doet het vrijwel altijd. Alleen bij extreem barre omstandigheden tredenin deze landen veel problemen op, maar dit komt maar sporadisch voor.  

Canada

Ook in Canada valt er veel sneeuw, maar hier hebben ze een andere oplossing voor gevonden. Vooraan de trein wordt een extra wagon gemonteerd met een schuif eraan. Deze schuift alle sneeuw van de rails af, waardoor de trein gewoon kan blijven rijden. 

 Kostenpost

Wil je de problemen in Nederland oplossen, dan is het noodzakelijk om een grote investering te doen in andere verwarmingsmethoden. In Zwitserland gaat per jaar 2.7 miljard euro naar de spoorwegen, in Nederland maar 1.7 miljard. Voor zo'n klein land als de onze, die overigens geen maandenlang last heeft van extreme winterse omstandigheden zoals in de alpenlanden, is het daarom geen prioriteit om de problemen aan te pakken. Wellicht dat er in financieel goede jaren nog eens wat aan gedaan wordt, maar tot die tijd zullen we de vertragingen gewoon moeten accepteren. 

http://youtu.be/Z3ab6v73yh4 


Foobie gebruiker Koeiengek

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 35
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie reizen

Openbaar vervoer apps

Wat zijn de handigste apps voor het openbaar vervoer? De handigste apps voor android en iphone

24/7 Feest in Chersonissos?! Of toch niet alleen dat...

Chersonissos in Kreta is onder jongeren toch wel de bekendste en populairste vakantiebestemming in Griekenland. Waarom? En wat is er voor de rest te beleven?

venetiaans carnaval

een kleuren spektakel op de pleinen, de straatjes en het St. Marcoplein van Venetie met zijn pracht van maskers en kleding.

Prachtig Galway bay

Ierse traditie en cultuur opsnuiven in Galway bay

Eger: barokstadje aan de rand van het Bukkgebergte in Noord Oost Hongarije

Bezienswaardigheden in Eger, tips voor een toeristisch bezoekje