Crowdsourcing


Publicatie datum:

Is er een kracht van de massa of kan het ook anders zijn?

Gesponsorde koppelingen

Crowdsourcing. Een nog relatief jong begrip waarbij men er van uitgaat dat je door de kracht van de massa op ideeën zult komen die anders verborgen zouden blijven. Maar klopt dat altijd?

Gesponsorde koppelingen

Een bekend voorbeeld is dat van de chipsfabrikant die het publiek (the crowd) vroeg om smaken aan te leveren waarvan men graag chips zou willen hebben. Het regende ideeën: van chips met komkommersmaak, radijsjessmaak tot chips met de smaak van een patatje pinda. Uit al die aangeleverde wensen werden er drie geselecteerd, gemaakt en gedurende een aantal weken uitgeprobeerd. Tenslotte bleef er een over. 

De uiteindelijke gedachte is dat het de kracht van de hoeveelheid is die uiteindelijk voor succes zorgt. Hoe meer mensen reageren of meedoen, des te groter de kans dat hét idee er bij zal zitten. Toch zijn er wel een paar kanttekeningen te maken. 

Er is al meerdere keren gesteld dat de massa dom is. Een massa laat zich leiden door gevoelens en sentimenten en die zijn niet altijd redelijk, eerlijk of goed. Hoe de massa van het Duitse volk zich voor de Tweede Wereldoorlog liet leiden door een man als Hitler laat dit goed zien. Als je in die tijd de methode van crowdsourcing op die massa had losgelaten, had je – als je het goed had gespeeld – de uitkomsten gekregen die je als Nazileider wilde. Niet dat Hitler dat overigens nodig had. 

Je kunt de massa bespelen door de manier waarop je je vraag stelt. Of het tijdstip waarop je de vraag stelt. Je bespeelt de massa ook door de crowdsourcing op zich zelf. 

Immers, de suggestie wordt gewekt dat door deze wijze van doen het de massa is die met een oplossing komt of met het beste antwoord op een bepaalde vraag. Dat lijkt zo, maar schijn bedriegt. Het is degene die alle reacties binnenkrijgt en bewerkt, die bepaalt welke oplossing er wordt gekozen. Hij kan er natuurlijk voor kiezen die oplossing te nemen die de meeste mensen voorstellen, maar wat als dat de duurste oplossing is? Of de oplossing die het moeilijkst te verwezenlijken is? 

Als verreweg de meeste mensen chips hadden willen proeven met de smaak van wilde eend , maar dat was heel moeilijk te maken en de smaak van een patatje pinda lag bij wijze van spreken al klaar? Had de wilde eend dan een eerlijke kans gekregen? 

De vakman zal stellen dat het bij crowdsourcing gaat om de kracht van de grote hoeveelheid ideeën. Bij de kracht van de massa. Bij de massa zal er het gevoel zijn dat ze er toe doen. Dat ze bepalend zijn. Dat is niet zo of hoeft helemaal niet zo te zijn.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 22
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie samenleving

zwanger willen worden? en niet veel te besteden?

tips voor vrouwen die zwanger willen worden, of voor zwangeren die niet veel geld hebben te besteden.

Met je vinger in je neus

Waar komen etiketten eigenlijk vandaan en hoe ontwikkelen deze zich?

Makkelijk en snel zelf verhuizen

Verhuizen naar de nieuwe woning kan je prima zelf regelen. Zo kan je tijdens de verhuzing veel geld besparen.

Minder alcoholische drankjes

Redenen om minder alcoholische drankjes te drinken

Vergelijkend winkelen in Nederland en Belgie

Over prijsreglementeringen en vergelijkende reclame in beide lidstaten. Een vergelijkende studie van wetgeving en toepassingen.