Ontwikkelingen binnen de jeugdzorg

Publicatie datum:

Beschrijving van ontwikkelingen in de jeugdzorg en jeugdhulpverlening van de afgelopen 500 jaar.

Gesponsorde koppelingen

In dit artikel worden de belangrijkste ontwikkelingen in de jeugdzorg van 1500 tot 2005 besproken.

Jeugd als aparte levensfase, weeshuizen en leerplicht
Een eerste belangrijke ontwikkeling is dat de jeugd werd gezien als aparte levensfase. Het kind werd belangrijker en ook niet meer zomaar gedood of te vondeling gelegd. Ook de opkomst van de weeshuizen was belangrijk: veel ouders stierven jong, en door de weeshuizen werden de kinderen niet meer aan hun lot overgelaten. In 1530 pleitte Luther voor invoering van leerplicht en vooral in de 16e en 17e eeuw groeide het aantal scholen. In de 18e eeuw kreeg het kind meer aandacht en werden kinderen uit de middenklasse en hoger in een ‘jeugdland' opgevoed. In 1784 werd de Maatschappij tot Nut van het Algemeen opgericht, waarin onderwijs werd gezien als tegenwicht voor armoede: hierdoor ontstonden armenscholen.

Industrialisatie
Door de industrialisatie ging men in de fabriek werken in plaats van thuis, waardoor het gezin zijn ‘thuisbasis' voor een belangrijk deel verloor. De aandacht verschoof naar van zorg voor wezen naar zorg voor criminele en verwaarloosde jeugd. Rond de eeuwwisseling van de 18e en 19e eeuw kwam orthopedagogiek op als tak van de wetenschap, waardoor er behoefte kwam aan omscholing van het personeel en ingrijpen van de overheid.

Kinderwetten
In 1874 ontstond de eerste kinderwet: de Wet op de kinderarbeid. In 1898 werden de Kinderwetten ingediend, in 1905 traden deze in werking en in 1901 kwam de Leerplichtwet tot stand. De Kinderwetten bestonden uit: (1) de Burgerlijke Kinderwet die bepaalde dat de staat de opvoeding van kinderen op zich neemt als de ouders hun opvoedingsplicht niet nakomen, (2) de Strafrechtelijke Kinderwet die aparte strafbepalingen regelt voor kinderen en (3) de Kinderbeginselenwet die procedurele veranderingen regelt in de rechtszaak. De overheid kon nu ingrijpen in het gezin. De jeugdhulpverlening en de jeugdgezondheidszorg ontwikkelden zich. In 1907 werd het eerste koloniehuis gesticht voor kinderen met een verminderde lichamelijke gezondheid. In 1928 werd de Nederlandse vereniging tot bevordering van consultatiebureaus voor moeilijke kinderen opgericht, waardoor de eerste gespecialiseerde ambulante zorg en de geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen ontstonden.

Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de overheid meer aandacht voor de jeugdzorg. Er kwamen positieve ontwikkelingen tot stand, maar toch was het beeld van de jeugdbescherming niet goed. Prof. Koekebakker ontdekte dat veel tehuizen geen pedagogische diagnostiek en orthopedagogisch behandelplan hadden. Zijn rapport zorgde voor verbetering van details, maar de veranderingen schoten tekort.

De jaren '60
In de jaren '60 ging men anders denken over jeugd en jeugdbescherming. Er ontstonden actiegroepen en belangenorganisaties. De Belangenvereniging Minderjarigen richtte zich tegen de structuur van tehuizen, kinderbescherming en de maatschappij. Er moest meer aandacht komen voor liefde en affectie en het gezin kreeg weer een grotere rol. In 1974 werd de Gemengde Interdepartementale Werkgroep Jeugdwelzijnsbeleid (GIWJ of werkgroep MIK) ingevoerd. In 1979 volgde de oprichting van de Interdepartementale Werkgroep Ambulante en Preventieve Voorzieningen voor jeugdigen (IWAPV). De Wet op de jeugdhulpverlening nam de belangrijkste punten van de IWRV en de IWAPV over: de hulpverlening moest zo kort, licht, nabij en tijdig mogelijk plaatsvinden. Er ontstonden grote verschillen tussen jeugdzorg in de regio's.

Wet op de jeugdzorg
In 2005 trad de Wet op de jeugdzorg in werking, waarin de volgende hoofdpunten stonden: recht op jeugdzorg en versterking positie cliënt en versterking gemeentelijk jeugdbeleid. De Wet op de jeugdzorg maakt recht op jeugdzorg en integratie jeugdhulpverlening en jeugdbescherming mogelijk. In het voorjaar '05 is aangekondigd dat de Wet gewijzigd zal worden: gesloten opname zal dan mogelijk worden.

Bron:
Hermanns e.a., 2005, Handboek Jeugdzorg deel 1: Stromingen en specifieke doelgroepen, Bohn Stafleu van Loghum

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 10
Leden aangebracht: 0

comments powered by Disqus

Meer uit de categorie samenleving

Hoe kun je ADD zo goed mogelijk benutten?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je al je aparte trekjes juist positief worden.

De oorsprong van Stichting De Kringen

Hoe uit een verdrietig initiatief een mooie stichting ontstond.

Nederland als het Israël van het Westen

Nederland als uitverkoren natie

Verloedering

Langzamerhand worden we een maatschappij waarin mensen leven die gewoon lekker doen en laten wat ze willen

trouwen de meest perfecte dag

Heb je de stap gezet en wens je te trouwen? Heb je al aan alles gedacht?

zwanger willen worden? en niet veel te besteden?

tips voor vrouwen die zwanger willen worden, of voor zwangeren die niet veel geld hebben te besteden.

De democratische wereld

De wereld van technologie, vrijheid en democratie. De wereld die ongemerkt totalitarisme creeert.

Groepsprocessen.

De fases die een groep doorloopt wanneer men voor het eerst bij elkaar is.

Het plan van de overheid om vettaks in te voeren

Een betoog over het vettaks-plan van de overheid

Windenergie, windkracht, gratis groene stroom

Steeds meer nieuwe maar ook verbeterde oude vindingen zorgen voor gratis windenergie voor iedereen.

Overbevolking

Beschrijving van overbevolking, de evolutie, gevolgen, problematiek en oplossingen.

Waarom geven we iemand die een grote eikel is een “Gouden Eikel”?

Iedereen kent wel een grote eikel maar waarom geven we iemand die een grote eikel is een “Gouden Eikel”?

Wat drijft de Soenniten tot hun terreurdaden?

Steeds vaker worden er aanslagen gepleegd door extremistische Soenniten, wat drijft hen tot hun daden.

De Ku Klux Klan tussen 1944 en 1950

Hoe de Ku Klux Klan werd bestreden tegen het eind van Wereld Oorlog II en de periode daarna

Stiekem worden we steeds asocialer..

In de huidige maatschappij zie je dat we steeds minder rekening houden met de medemens. En dat we steeds meer vanuit onszelf denken en doen.

Velodrome d'Hiver

In 1942 vond de grootste razzia in de Franse geschiedenis plaats. Duizenden Joden werden ondergebracht in het wielerstadion Velodrome d'Hiver wachtend op hun dood in Auschwitz.

Kun je iedereen welvarend maken?

Zorgt volledige werkgelegenheid ervoor dat iedereen welvarend wordt?

Bezwaarschrift voor mijn boete

Bezwaarschrift schrijven voor mijn boete

Sociale isolement: hoe krijg je sociaal contact

Hoe kun je snel sociaal contact krijgen met andere mensen? Wat zijn de mogelijkheden om een sociaal isolement te doorbreken?

De perfecte samenleving is maakbaar maar alleen op kleine schaal

Er is een samenleving mogelijk waarin iedereen gelijk, gezond en gelukkig is.

Waarom een goedkoop personenbusje voor gehandicapte wezen in India?

Wat is de motivering voor de aanschaf van een goedkoop personenbusje voor gehandicapte wezen in India?

Leon de Winter

De bekende Nederlandse schrijver, columnist en filmproducent

Hoe ontstaat eenzaamheid bij ouderen en wat kun je er aan doen?

Eenzaamheid bij ouderen wordt in Nederland een steeds groter probleem, hoe komt dat en wat is er aan te doen?

Waarom moet de consument steeds meer verleid worden? (ten koste van het milieu)

Steeds meer milieuvriendelijk producten wijken voor meer vervuilende producten die de consument meer verleiden.

Hoezo trouw?

De trouw verdwijnt uit onze maatschappij. Is dat wel zo goed?