Personal branding


Publicatie datum:

Dit artikel maakt duidelijk waar je op moet letten bij personal branding en hoe je dit effectiever kan inzetten.

Gesponsorde koppelingen

Tegenwoordig lijkt het steeds moeilijker om ergens echt uit te springen en echt uniek over te komen. Men solliciteert letterlijk met honderden tegelijk naar één functie. Zelfs in het winterse straatbeeld zien de meesten er maar grijs en grauw uit met donkere kleding en donkere jassen, niemand valt echt op. Toch is iedereen uniek! Hoe kan je er nou voor zorgen dat jij niet als één van die grijze muizen of als één van de 13 in een dozijn gezien wordt? Het antwoord is personal branding!

Gesponsorde koppelingen

Wat is Personal Branding?
Personal branding is het jezelf presenteren als een merk. Eigenlijk is het dus marketing van een individu. Hierbij wordt een positief beeld van een persoon neergezet waarbij duidelijk wordt waarom die persoon uniek is en waar hij of zij goed in is. Over het algemeen is het doel jezelf beter te presenteren op de arbeidsmarkt en zo een baan te vinden of hogerop te komen vanuit de huidige baan.

Hoe doe je dat?
Het internet en met name social media zijn bij uitstek geschikt om jezelf te promoten. Het is laagdrempelig, voor iedereen bereikbaar en grotendeels gratis! Het enige wat het kost is tijd en moeite.

Als professional is er één ding wat je zeker moet hebben: een compleet (!) LinkedIn profiel. Deze wordt namelijk door recruiters steeds meer gebruikt in plaats van of naast het klassieke cv, vooral wegens de aanbevelingen die je hier kunt weergeven. Ook is er vanuit jouw profiel makkelijk door te klikken naar pagina's/websites van bedrijven waar je gewerkt hebt en wordt het duidelijk of je een goede netwerker bent. Als jouw LinkedIn niet volledig is, zal je minder snel gevonden worden. Als hij daarnaast ook nog eens niet gelijk is aan jouw klassieke cv, zal dit eerder tegen je spreken dan voor je. Vul daarom jouw profiel volledig in, dus o.a. jouw arbeidsverleden, opleidingen en vaardigheden, en probeer hier aanbevelingen voor te verzamelen. Indien je in jouw vakgebied ook internationaal bezig bent, dan is het raadzaam om zowel een Nederlands als Engels profiel aan te maken. Let ook op dat je een nette representatieve (semi)zakelijke profielfoto hebt en geen vakantiefoto of iets dergelijks. Je kan namelijk maar één keer een eerste indruk maken!

Een eigen website of blog is ook zeker een goede manier om meer van jezelf te laten zien. Je kan jouw eigen creativiteit op het uiterlijk ervan loslaten en in een blog kan je duidelijk laten blijken waar je aan denkt, je mee bezig bent en/of waar je verstand van hebt.
Natuurlijk zijn de sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Google+ uitstekende media voor personal branding. Als je creatief bent, kan je hier Pinterest nog aan toevoegen als visuele ondersteuning.

Zoals bij alles gelden ook bij personal branding een aantal (gedrags)regels:

  • - Wees consistent in al jouw uitingen. Zorg dat je overal hetzelfde beeld van jezelf schetst en dat je jezelf vooral niet tegenspreekt. Dit draagt bij aan de merkherkenning
  • - Wees jezelf en doe je niet anders voor, want:
    1. dit hou je nooit lang vol
    2. je loopt dankzij het internet sneller het risico door de mand te vallen
    3. het is makkelijker om consistent te zijn als je geen onwaarheden vertelt
  • - Voor social media...
    Do's:
    • - positieve berichten plaatsen
    • - ambities, prestaties en eigen ontwikkeling tonen (wel met mate, je wilt niet overkomen alsof -je de hele dag met een veer in je reet loopt)
    • - houdt een goede balans aan tussen werk en privé, dan is dit helemaal niet erg om te combineren en hoef je geen verschillende accounts aan te maken

    Don'ts:

    • - geen gezeur, echt over niets en niemand
    • - afschermen van hele profielen, natuurlijk kan je beter wel jouw contactgegevens afschermen voor mensen die niet jouw vrienden zijn, maar laat andere dingen zoals beroep, hobbies en opleidingen lekker openbaar staan, dan kunnen mensen tenminste een beeld van je vormen
    • - steeds maar over één onderwerp praten, zoals feesten/huisdieren/kinderen.... het is niet erg om af en toe over deze onderwerpen iets te noemen, maar bij te veel over één onderwerp haken mensen snel af en geeft een eenzijdig beeld van jou
  • - profielfoto's waarop je feestend/met drankje/met sigaret in de hand te zien bent... een cultureel vakantiekiekje voor een mooi gebouw zou dan weer wel kunnen...
  • - Google jezelf regelmatig! Dingen kunnen eeuwig op internet blijven staan, dus controleer goed of er niet nog rare foto's/uitspraken staan die je (misschien wel in een beschonken toestand) als puber geplaatst hebt. Kom je wel iets tegen wat je liever weg wilt hebben? Probeer het dan zelf te verwijderen of neem contact op met de beheerder van die website.

Er zijn vast nog wel meer dingen waar je rekening mee zou kunnen houden, maar met bovenstaande lijst moet je al een heel eind kunnen komen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie spiritueel

Gratis naar het Anne Frankhuis

Het Anne Frank huis is eigenlijk verplichte kost voor iedereen, daarom kun je nu online “Gratis naar het Anne Frank huis”.

Wat is de boodschap van God, mijn boodschap van God

Voor degene die er voor open staan heeft God iedere dag een nieuwe boodschap.

Wat is de zin van het leven? update 2014-12-25

Wat is het nut van de mensheid en wat is de zin van het leven?

Was Jezus een persoon of een groep belastingontduikers die zichzelf Jezus noemden?

Als Jezus inderdaad een groep was dan was het een groep belastingontduikers?

Waarom mag een mens niet sterven? d.d. 2015-04-11

Hij bidt iedere avond dat hij alstublieft niet meer wakker mag worden. Waarom mag een mens niet sterven?