Fitness tips


Publicatie datum:

Fitness is leuker als je je focust op wat je wilt bereiken en welke apparaten je daarvoor kunt gebruiken. Met tegenzin op de loopband lopen, helpt niet.

Gesponsorde koppelingen
Fitness in de sportschool is nooit mijn favoriete bezigheid geweest. Ik dans mijn hele leven al, dat vind ik leuk om te doen. Ergens naar toe werken (naar een eindejaarsoptreden bijvoorbeeld) en dan op het podium te staan en te stralen. Alle bewegingen strak doen met een grote lach op je gezicht. Sporten in de sportschool doe ik altijd een beetje met tegenzin, terwijl ik mezelf eigenlijk nooit zag als iemand die niet van sporten houdt. Maar daar is sinds kort verandering gekomen.....!
Gesponsorde koppelingen
 
 
Ik ben nu al bijna 4 jaar geregeld in de sportschool te vinden. Dat is omdat ik niet altijd de gelegenheid heb om me in te schrijven bij een dansschool en vind dat ik vaker per week moet bewegen en op mijn lijn moet letten. In die 4 jaar tijd ben ik lid geweest van 3 verschillende sportscholen: Eerst trainde ik weleens bij de sportschool van de Universiteit van Utrecht. Ik ben daar 1 jaar geregeld met een vriendin naartoe gegaan. Het jaar daarop hebben we eigenlijk, zonder overleg, beiden ons abbonnement niet verlengd. We waren het blijkbaar over eens dat we er geen van beiden zin in hadden. 
 
Daarna ben ik samen met mijn moeder, en uiteindelijk ook met mijn zus lid geworden van SportCity. Het kostte 40 euro per maand (in die tijd was dat nog één van de goedkoopste abonnementen waarbij groepslessen inbegrepen waren). Ik vond het daar best leuk. In het begin kreeg je een rondleiding met uitleg van alle apparaten en elk uur had je buikspierkwartier. Ook hadden ze zumba en andere groepslessen. Helaas ben ik na de verplichte 2 jaar ook weer gestopt omdat we steeds minder gingen en het toch best duur was. Ik inmiddels ook verhuisd van Amsterdam naar Utrecht, en het filiaal in Utrecht was voor mij niet makkelijk bereikbaar.
 
Nu ben ik lid van FitForFree, ik heb het duurste abbonnement van 20 euro per maand, inclusief groepslessen. Ik ging in het begin enthousiast naar Zumba en Sh'bam, maar na een tijdje begon ik het best saai te vinden. De pasjes zijn niet uitdagend voor mij, omdat ik altijd al heb gedanst. Ook is het heel springerig en moet ik echt energie van tevoren verzamelen om toch maar weer te gaan. De les BBB (Buik, Benen, Billen) vind ik wel heel goed. Zwaar, maar niet springerig. En de belangrijke delen van het lichaam worden getraind, dus je voelt je wel alsof je iets doet waar je ook wat aan hebt later. Één keer heb ik de nieuwe les FightX geprobeerd. Ik dacht, na het reclamefilmpje voor die les te hebben gezien, dat het leuk kick-box achtig zou zijn. Meerdere mensen in mijn omeving doen aan kickboxen of hebben eraan gedaan en het lijkt best populair te zijn. Helaas was de les geinspireerd op Insanity Workout die je weleens op TelSell ofzo ziet. Niks voor mij dus... Het was de eerste keer dat ik tijdens het sporten het liefst huilend weg wilde rennen. 
 
Uiteindelijk deed ik maar 1 keer per week een uurtje bbb en had ik geen zin meer in fitness... Totdat een vriendin van mij met mij meeging naar de sportschool! Ze is zelf 2 jaar lid geweest bij een dure sportschool met veel begeleiding en wist heel goed hoe je al die apparaten moest gebruiken. Sindsdien heb ik elke dag wel zin om te sporten en denk ik dat ik er veel profijt van zal hebben wanneer het weer bikini-weer is! Met haar begeleiding heb ik toch een manier gevonden om het sporten niet te vermoeiend te maken, maar wel zodanig dat je er wat aan hebt. Ik focus me dus echt op de delen van mijn lichaam waar ik graag verandering in zou willen zien: mijn buik en mijn dijen. We lopen de apparaten af die daarvoor bestemd zijn, zoals Leg Press, Adductor, Abductor (ook voor de billen) en Abdominal Machine. Natuurlijk wel opwarmen op de loopband, roeiapparaat, stepmachine of die trap-beklim machine (zo een 10 tot 15 minuten).
 
Natuurlijk is het ook belangrijk om gezond en niet veel te eten. Ik heb zelf besloten dat het niet nodig is om veel te eten als je honger hebt. Het hangt ook wel van je bouw af natuurlijk en van wat je doet in het dagelijks leven. Als je zwaar werk doet of veel energie nodig hebt moet je wel genoeg eten. Maar aangezien ik nogal klein van stuk ben en de hele dag achter de computer zit voor mijn studie en stage, vind ik dat 1 kommetje cruesly met yoghurt en een banaan als ontbijt wel voldoende is, voor de lunch 1 boterham en tegen 6 uur avondeten (niet te veel rijst/pasta/aardappelen, maar veel groenten en vlees). Tussendoor als ik honger heb, probeer ik gewoon veel (water) te drinken. Zelf ben ik iemand die sowieso al te weinig drinkt, maar als je drinkt vult je maag ook en kun je je honger uitstellen. Als je veel eet, raakt je maag daaraan gewend en heb je altijd honger en kun je gewoon heel veel eten. Als je jezelf aanwent om weinig te eten, heb je op een gegeven moment ook minder trek en kan je niet veel eten. Veel eten is ook helemaal niet nodig. Regelmatig eten, wel. 
 
In ieder geval is dit mijn nieuwe routine. Ik ga nu gemiddeld 3 keer per week naar de sportschool. Ik ga wel proberen wat vaker buiten hard te lopen (ook al hou ik daar helemaal niet van), maar het trainen van de spieren zal je niet zien als het verstopt zit onde reen laag vet! Over een paar maanden zal ik weer een artikel publiceren met de effecten van dit trainings-schema en levensstijl.
 



Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Dopinggebruik in de topsport moet niet gelegaliseerd worden

Er wordt tegenwoordig steeds vaker doping gebruikt in de topsport, maar dit verpest de sport en daarom moet doping niet gelegaliseerd worden.

Speelsteden WK voetbal 2014

Speelsteden van het WK voetbal in 2014 in Brazilië

Anke Huber

Duitse tennister die 12 WTA tornooien op haar naam wist te schrijven

Roeien

Artikel over roeien.

Hoe vang je die ene grote karper?

Het vangen van die grote karper gebeurt niet zonder een goede voorbereiding. Hier zijn alvast enkele raadgevingen die je op weg kunnen helpen.