Bodybuilding training en voeding


Publicatie datum:

tips voor beginnende bodybuilders

Gesponsorde koppelingen

Bij het starten met krachttraining of bodybuilding wordt vaak de fout begaan dat men zoveel mogelijk gewicht wil heffen. Hierbij geef ik u tips om op een goeie manier te beginnen met trainen.

Gesponsorde koppelingen

Bodybuilding: een levenswijze

Wie erover nadenkt om aan bodybuilding te gaan beginnen moet zich goed realiseren dat deze sport veel disipline en inzet vereist. Men moet tevens zijn eetgewoontes aanpassen en zich strikt aan zijn of haar trainingsschema houden. Men dient bij aanvang reeds over een goede fysiek te beschikken en bereid zijn om inspanningen te doen. Volhouden is de boodschap als men iets wil bereiken.

De eerste weken is het best om eerst gewone fitness oefeningen te doen in de gym , vooral cardio oefeningen zoals lopen op de band, fietsen op fietstrainer, roeien op roeitrainer en zodoende een uithoudingsvermogen op te bouwen. Het heeft geen enkele zin om zomaar met allerlei gewichten te gaan experimenteren zonder kennis te hebben over de manier van trainen met gewichten want op die manier breek je alleen maar je spieren af en loop je kans op verwondingen.

Voeding:

     Het is belangrijk je voeding aan te passen bij deze sport. Aangeraden is om veel koolhydraten in te nemen. Deze zijn in tal van groenten te vinden waaronder de meeste koolsoorten. Verder dient opgepast te worden met vetten. Het beste is weinig varensvlees te eten en veel vis en groenten in vervanging. Let wel: Men moet wel goed blijven eten en niet gaan dieeten. Als aanvulling kan men ook supplementen innemen die meestal genomen worden vlak voor of na de training , al naar gelang het supplement. Voorbeelden hiervan zijn: proteinen, aminozuren enz.... Er is een grote verscheidenheid aan deze produkten te vinden bij verscheidene sportwinkels en kruidenwinkels. Hier geldt ook, experimenteer en zoek uit wat voor jou het beste is.

Rust:

    Heel belangrijk is de nachtrust. Men dient dagelijks 8u aan slaap te hebben .

    Trainen bestaat uit reps en sets, dit is reeksen en aantal bewegingen per reeks. Ook hier zoek je je eigen tempo. Belangrijk is tussen 2 reps de nodige rustpauze te nemen. Normaal gaat men er van uit dat men 1 min rust neemt tussen 2 reps door. Een reeks bestaat meestal uit 3 sets en een set uit 12 bewegingen. Dit is individueel aan te passen. Als je een set van 12 bewegingen uitvoert moet je aan de 8ste beweging reeds verzuurde spieren krijgen ( pijn in de betreffende spieren). Voel je de pijn al eerder dan gebruik je teveel gewicht.

Trainen:

     Gebruik in het begin zeker niet teveel gewicht. Voer de oefeningen exact uit zoals beschreven in de schema's in de fitness centra.

Begin bijvoorbeeld de maandag met biceps, triceps en schouderoefeningen, de dinsdag borstspieren, rugspieren en onderarmen, de woensdag rustdag, de donderdag onderlichaam ( dijen, benen enz..) de vrijdag buikspieren en cardio.

Let op: train nooit 2 dagen na elkaar dezelfde spiergroep omdat deze de nodige rust moeten hebben om te recupereren. Een spier die belast wordt verzuurd, dit wil zeggen dat het spierweefsel afbreekt. Tijdens de rust hersteld de spier zich en bouwt telkens weer iets méér spierweefsel aan.

Tal van trainingsschema en dergelijke zijn terug te vinden op diverse sport en fitness websites maar denk eraan , luister naar je eigen lichaam.

Succes en volharding toegewenst 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

WTA-toernooi van Rosmalen

Het enige WTA-tornooi van Nederland, doch een vaste waarde binnen het tenniscircuit

Bowlen als sport.

Bowlen niet alleen als uitje, maar ook als sport!

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

Cricket voor dummies

De absolute basis principes van cricket worden in woord en beeld voorgesteld.

Niet juichen wanneer tegen de oude club wordt gescoord

Niet juichen wanneer tegen de oude club wordt gescoord, wordt dit wel of niet gewaardeerd?