Bodybuilding training en voeding


Publicatie datum:

tips voor beginnende bodybuilders

Gesponsorde koppelingen

Bij het starten met krachttraining of bodybuilding wordt vaak de fout begaan dat men zoveel mogelijk gewicht wil heffen. Hierbij geef ik u tips om op een goeie manier te beginnen met trainen.

Bodybuilding: een levenswijze

Wie erover nadenkt om aan bodybuilding te gaan beginnen moet zich goed realiseren dat deze sport veel disipline en inzet vereist. Men moet tevens zijn eetgewoontes aanpassen en zich strikt aan zijn of haar trainingsschema houden. Men dient bij aanvang reeds over een goede fysiek te beschikken en bereid zijn om inspanningen te doen. Volhouden is de boodschap als men iets wil bereiken.

De eerste weken is het best om eerst gewone fitness oefeningen te doen in de gym , vooral cardio oefeningen zoals lopen op de band, fietsen op fietstrainer, roeien op roeitrainer en zodoende een uithoudingsvermogen op te bouwen. Het heeft geen enkele zin om zomaar met allerlei gewichten te gaan experimenteren zonder kennis te hebben over de manier van trainen met gewichten want op die manier breek je alleen maar je spieren af en loop je kans op verwondingen.

Voeding:

     Het is belangrijk je voeding aan te passen bij deze sport. Aangeraden is om veel koolhydraten in te nemen. Deze zijn in tal van groenten te vinden waaronder de meeste koolsoorten. Verder dient opgepast te worden met vetten. Het beste is weinig varensvlees te eten en veel vis en groenten in vervanging. Let wel: Men moet wel goed blijven eten en niet gaan dieeten. Als aanvulling kan men ook supplementen innemen die meestal genomen worden vlak voor of na de training , al naar gelang het supplement. Voorbeelden hiervan zijn: proteinen, aminozuren enz.... Er is een grote verscheidenheid aan deze produkten te vinden bij verscheidene sportwinkels en kruidenwinkels. Hier geldt ook, experimenteer en zoek uit wat voor jou het beste is.

Rust:

    Heel belangrijk is de nachtrust. Men dient dagelijks 8u aan slaap te hebben .

    Trainen bestaat uit reps en sets, dit is reeksen en aantal bewegingen per reeks. Ook hier zoek je je eigen tempo. Belangrijk is tussen 2 reps de nodige rustpauze te nemen. Normaal gaat men er van uit dat men 1 min rust neemt tussen 2 reps door. Een reeks bestaat meestal uit 3 sets en een set uit 12 bewegingen. Dit is individueel aan te passen. Als je een set van 12 bewegingen uitvoert moet je aan de 8ste beweging reeds verzuurde spieren krijgen ( pijn in de betreffende spieren). Voel je de pijn al eerder dan gebruik je teveel gewicht.

Trainen:

     Gebruik in het begin zeker niet teveel gewicht. Voer de oefeningen exact uit zoals beschreven in de schema's in de fitness centra.

Begin bijvoorbeeld de maandag met biceps, triceps en schouderoefeningen, de dinsdag borstspieren, rugspieren en onderarmen, de woensdag rustdag, de donderdag onderlichaam ( dijen, benen enz..) de vrijdag buikspieren en cardio.

Let op: train nooit 2 dagen na elkaar dezelfde spiergroep omdat deze de nodige rust moeten hebben om te recupereren. Een spier die belast wordt verzuurd, dit wil zeggen dat het spierweefsel afbreekt. Tijdens de rust hersteld de spier zich en bouwt telkens weer iets méér spierweefsel aan.

Tal van trainingsschema en dergelijke zijn terug te vinden op diverse sport en fitness websites maar denk eraan , luister naar je eigen lichaam.

Succes en volharding toegewenst 

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Wat is de oudste voetbalclub ter wereld?

Dit artikel gaat over welke club zich de oudste voetbalclub ter wereld mag noemen.

Waarom 'harder' lopen?

Een aantal goede redenen om te beginnen met hardlopen!

De Nijmeegse Wandelvierdaagse - het begin.

In dit artikel leg ik uit hoe de Nijmeegse Wandelvierdaagse is ontstaan en waarom deze wandeltocht voor zoveel mensen zo speciaal is.

Zumba verovert de wereld

Zumba verovert de wereld!

De Roparun

Wat is de Roparun? Informatie over de wedstrijd en goede doelen die door Stichting de Roparun gesteund worden.

Hoe je je schaatsen goed kunt slijpen.

Hier kun je leren hoe je je eigen schaatsen kan slijpen!

Voetbal op de Waddeneilanden

Dit artikel gaat over het voetbal op de Waddeneilanden.

Barefoot running, is rennen op blote voeten echt beter ?

Is “barefoot” hardlopen -alsof je op blote voeten rent- beter voor je lichaam dan met moderne hardloopschoenen ? de meningen zijn verdeeld.

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

Longboarden

De onbekende variant van het skateboarden

Ek voetbal en de scheidsrechters

Op grote voetbalevenementen worden de scheidsrechters tot op het bot getest

Fit voor de zomer!

Het goede weer komt er weer aan... Tijd voor een goede conditie en een platte buik!

De avond4daagse

De avondvierdaagse is een sportieve oerhollandse traditie. Maar hoe is dit groots georganiseerde wandelevenement nu eigenlijk ontstaan?

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

Teemu Tainio

Teemu Tainio is een Fin geboren op 27 november 1979 in de Finse stad Tornio. Tainio is een allround middenvelder, hij kan op meerdere posites prima uit de voeten.

De theorie van Janda

Het principe van Janda legt uit welke spieren we moeten verkorten en welke verlengen om een goede lichaamshouding te bekomen en blessures te voorkomen.

Bowlen als sport.

Bowlen niet alleen als uitje, maar ook als sport!

Korfbal: De spelregels

Zelf heb ik op korfbal gezeten en vond het een leuke, explosieve sport. Meisjes en jongens gemengd in een team wat het des te leuker maakt. In dit artikel behandel ik de kenmerken/spelregels van deze balsport!

Zo worden wij Europees Kampioen

Voetbal, Europees kampioenschap, EK 2012, Nederlands Elftal, Oranje, Polen, Oekraine, Nederland, Spanje, Duitsland.

Paintball: De keuze van je marker

Criteria voor de keuze van mijn marker

Wielrennen op een Tacx Rollerbank

De Tacx rollerbank wordt de door grootste wielrenners gebruikt voor een belangrijke tijdrit. Is het voor particulier gebruik handig om zo’n Tacx aan te schaffen? En wat kan je er dan mee? Welke overwegingen moet men maken en wat zijn de voor- en nadelen van de rollerbank?

Alles over voetbal

Hoe werkt het potje voetbal en alles over voetbal

Vitaminen en mineralen gebruikt bij het bodybuilden

Een korte samenvatting van de meest voorkomende vitaminen die gebruikt worden bij het bodybyuilden

Corruptie Fifa leidt tot frustratie!

Hoe de corruptie binnen de fifa tot frustratie leidt bij de voetballiefhebber

Positief Coachen

Positief coachen beschrijft hoe je kinderen (als sporter of kind) positief kunt aanmoedigen en belonen en daarmee u en uw kind beter kunt steunen.