Bodybuilding training en voeding


Publicatie datum:

tips voor beginnende bodybuilders

Gesponsorde koppelingen

Bij het starten met krachttraining of bodybuilding wordt vaak de fout begaan dat men zoveel mogelijk gewicht wil heffen. Hierbij geef ik u tips om op een goeie manier te beginnen met trainen.

Bodybuilding: een levenswijze

Wie erover nadenkt om aan bodybuilding te gaan beginnen moet zich goed realiseren dat deze sport veel disipline en inzet vereist. Men moet tevens zijn eetgewoontes aanpassen en zich strikt aan zijn of haar trainingsschema houden. Men dient bij aanvang reeds over een goede fysiek te beschikken en bereid zijn om inspanningen te doen. Volhouden is de boodschap als men iets wil bereiken.

De eerste weken is het best om eerst gewone fitness oefeningen te doen in de gym , vooral cardio oefeningen zoals lopen op de band, fietsen op fietstrainer, roeien op roeitrainer en zodoende een uithoudingsvermogen op te bouwen. Het heeft geen enkele zin om zomaar met allerlei gewichten te gaan experimenteren zonder kennis te hebben over de manier van trainen met gewichten want op die manier breek je alleen maar je spieren af en loop je kans op verwondingen.

Voeding:

     Het is belangrijk je voeding aan te passen bij deze sport. Aangeraden is om veel koolhydraten in te nemen. Deze zijn in tal van groenten te vinden waaronder de meeste koolsoorten. Verder dient opgepast te worden met vetten. Het beste is weinig varensvlees te eten en veel vis en groenten in vervanging. Let wel: Men moet wel goed blijven eten en niet gaan dieeten. Als aanvulling kan men ook supplementen innemen die meestal genomen worden vlak voor of na de training , al naar gelang het supplement. Voorbeelden hiervan zijn: proteinen, aminozuren enz.... Er is een grote verscheidenheid aan deze produkten te vinden bij verscheidene sportwinkels en kruidenwinkels. Hier geldt ook, experimenteer en zoek uit wat voor jou het beste is.

Rust:

    Heel belangrijk is de nachtrust. Men dient dagelijks 8u aan slaap te hebben .

    Trainen bestaat uit reps en sets, dit is reeksen en aantal bewegingen per reeks. Ook hier zoek je je eigen tempo. Belangrijk is tussen 2 reps de nodige rustpauze te nemen. Normaal gaat men er van uit dat men 1 min rust neemt tussen 2 reps door. Een reeks bestaat meestal uit 3 sets en een set uit 12 bewegingen. Dit is individueel aan te passen. Als je een set van 12 bewegingen uitvoert moet je aan de 8ste beweging reeds verzuurde spieren krijgen ( pijn in de betreffende spieren). Voel je de pijn al eerder dan gebruik je teveel gewicht.

Trainen:

     Gebruik in het begin zeker niet teveel gewicht. Voer de oefeningen exact uit zoals beschreven in de schema's in de fitness centra.

Begin bijvoorbeeld de maandag met biceps, triceps en schouderoefeningen, de dinsdag borstspieren, rugspieren en onderarmen, de woensdag rustdag, de donderdag onderlichaam ( dijen, benen enz..) de vrijdag buikspieren en cardio.

Let op: train nooit 2 dagen na elkaar dezelfde spiergroep omdat deze de nodige rust moeten hebben om te recupereren. Een spier die belast wordt verzuurd, dit wil zeggen dat het spierweefsel afbreekt. Tijdens de rust hersteld de spier zich en bouwt telkens weer iets méér spierweefsel aan.

Tal van trainingsschema en dergelijke zijn terug te vinden op diverse sport en fitness websites maar denk eraan , luister naar je eigen lichaam.

Succes en volharding toegewenst 


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

Poweryoga

Poweryoga, een fantastische manier om een sterk en gezond lichaam te krijgen (en te houden)

Lionel Messi

Lionel Messi, FC Barcelona, Maradona, Pele, Cruijff, Cristiano Ronaldo, Zidane

Een cadeau voor de voetballiefhebber

Is je vriend of man voetballiefhebber? Als zijn verjaardag of de kerst er weer aankomt wordt het tijd om weer een leuk voetbal cadeau voor hem uit te zoeken.

Pentjak Silat, een oosterse vechtkunst

Pentjak Silat, oosterse vechtkunst waarbij geestelijke ontwikkeling, ontspanning, snelheid en soepelheid en kracht centraal staan. Pentjak Silat wordt ook wel Pencak Silat genoemd.

Blade runner: Oscar Pistorius

Haalt blade runner voordeel uit zijn protheses

Thuis trainen een goed alternatief voor de sportschool?

thuis trainen lijkt een ideale oplossing maar wat zijn nu de voordelen en wat zijn de valkuilen.

Snel in Shape met de Ab Doer Twist

Met de ab doer twist kun je je lichaam in je eigen huis sterker maken. Het is een gemakkelijk, snel en effectief apparaat.

Yvonne Hak: De nieuwe Ellen van Lange?

Yvonne hak is de nieuwe Elen van Lange, of niet? Met haar ongelooflijke prestatie met het behalen van zilver in barcelona.

Hoe zal de rematch tussen Yushin Okami en Anderson Silva verlopen?

Een analyse over hoe de rematch tussen Okami en A.Silva zal verlopen.

De geschiedenis van het voetbal

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld, maar hoe is deze sport ontstaan?

Paaldansen, pole fitness, paaldanseres

Op deze pagina vindt je uitgebreide informatie over paaldansen, paaldanseressen, pole fitness en paalsport

Nordic Walking

Nordic Walking, lopen met stokken.

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

Wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Skiën, langlaufen, snowboarden, ijsklimmen, wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

aikido verdediging zonder aanval

aikido, hoe werkt de vechtsport zonder aanval?

Wat eet ik na een training?

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Wat zijn de duurste voetbaltransfers ooit??

In deze artikel word vertelt wat de 5 duurste voetbaltransfers ooit zijn ik zou zeggen check it.

Bowlen als sport.

Bowlen niet alleen als uitje, maar ook als sport!

Hardlopen als therapie

Steeds meer mensen ervaren de therapeutische werking van hardlopen.

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

Paaldansen of pole-fitness

De stripclubs ontstegen!

De Nijmeegse Wandelvierdaagse - het begin.

In dit artikel leg ik uit hoe de Nijmeegse Wandelvierdaagse is ontstaan en waarom deze wandeltocht voor zoveel mensen zo speciaal is.

Leren snowboarden

Een theoretische uitleg en tips om te leren snowboarden. Beginnen met snowboarden is meer dan op een board gaan staan en naar beneden duiken.

Iedereen kan top coach worden met het Barcelona systeem.

Met voetbal win je alleen als team, één speler is nooit bepalend.