Tips en advies voor het hardlopen


Publicatie datum:

Tips om succesvoller te zijn in het hardlopen. Of je nu voorhet plezier een paar rondjes rent in het bos of serieus in training bent voor een marathon, dit artikel heeft handige tips om je doelen te bereiken!

Gesponsorde koppelingen

Als je hardloopt (of het van plan bent!) dan moet je zeker verderlezen! In dit artikel behandelen we handige tips voor de beginnende hardloper en advies voor de meer ervaren jogger om sneller vooruitgang te boeken! Of je nu aan het trainen bent voor de marathon van New York of gewoon een paar rondjes wil maken in het bos, hier vind je zeker enkele tips waar je wat aan hebt!

Bezoek je huisarts

Hardlopen is gezond, maar als je het niet goed aanpakt kan het ten koste gaan van je gezondheid. Zeker als je al op leeftijd bent, of in het verleden hart- of ademhalingsproblemen hebt gehad kan hardlopen averechts werken. Ga daarom eerst even langs bij de dokter en vertel over je plannen om te gaan joggen. Een check-up zal uitwijzen of je er klaar voor bent.

Koop goede schoenen

Niet elke sportschoen is geschikt voor hardlopen! Voorkom knie- en rugklachten en bezuinig niet op goede schoenen! Ga naar een sportspeciaalzaak in de buurt en laat je uitgebreid adviseren.

Begin met een rennen/lopen-programma

Zeker als je helemaal ongetraind aan de gang gaat zal het niet meevallen om lange afstanden te rennen. Begin daarom met een speciaal programma waarin je bijvoorbeeld eerst 3 minuten rent en vervolgens 1 minuut loopt. Daarna begin je weer 3minuten te rennnen, vervolgens loop je 1 minuut, enzovoort.

Begin rustig

Hardlopers zijn doodlopers! Zeker als je pas net begonnen bent met hardlopen moet je rustig aan beginnen met bijvoorbeeld een paar kilometer. Van daaruit kun je je programma uitbouwen.

Houd je hartslag in de gaten

Hardlopen is een sport die draait om het uithoudingsvermogen. Een hartslagmeter is daarom een goede investering.

Discipline

Om je conditie op peil te houden of uit te bouwen moet je geregeld trainen. Het is veel beter om bijvoorbeeld 3 of 4 keer per week voor 30 minuten te gaan rennen, dan 1 keer per week een training van 2 uur af te werken!

Geef niet op!

Iedereen heeft zo zijn eigen reden om te gaan hardlopen. Misschien wil je wat kilo's afvallen, of je wilt je conditie verbeteren. Het is in elk geval belangrijk om niet te snel op te geven als het je niet snel genoeg gaat. Blijf rennen en je zult je doel bereiken!

Let op wat je eet

Een gezonde eter zal betere resultaten boeken!

De warming-up en de cooling-down

Begin niet zodra je de voordeur dicht doet als een dolle te rennen! Geef je lichaam eerst de tijd om rustig op te warmen en voorkom blessures. Vergeet niet te rekken en te strekken. Ook de cooling-down is belangrijk. Houd je hier strikt aan!

Vind een hardloopmaatje

Als het buiten koud en nat is zul je wellicht niet veel zin hebben om te gaan hardlopen. Probeer daarom een maatje te vinden! Het is een stuk gezelliger met zijn tweeën en je houdt elkaar scherp.

Veel plezier met hardlopen!

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 24
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

De Elfstedentocht

De historie van de Elfstedentocht in een notendop.

Zumba verovert de wereld

Zumba verovert de wereld!

Een cadeau voor de voetballiefhebber

Is je vriend of man voetballiefhebber? Als zijn verjaardag of de kerst er weer aankomt wordt het tijd om weer een leuk voetbal cadeau voor hem uit te zoeken.

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

Anke Huber

Duitse tennister die 12 WTA tornooien op haar naam wist te schrijven

Full Body Training

Hoe krijg ik een strak lichaam?

De geschiedenis van het voetbal

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld, maar hoe is deze sport ontstaan?

Roeien

Artikel over roeien.

Paintball: Masker/ Goggles

Keuze van een masker

Positief Coachen

Positief coachen beschrijft hoe je kinderen (als sporter of kind) positief kunt aanmoedigen en belonen en daarmee u en uw kind beter kunt steunen.

Paaldansen, pole fitness, paaldanseres

Op deze pagina vindt je uitgebreide informatie over paaldansen, paaldanseressen, pole fitness en paalsport

Corruptie Fifa leidt tot frustratie!

Hoe de corruptie binnen de fifa tot frustratie leidt bij de voetballiefhebber

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

Dopinggebruik in de topsport moet niet gelegaliseerd worden

Er wordt tegenwoordig steeds vaker doping gebruikt in de topsport, maar dit verpest de sport en daarom moet doping niet gelegaliseerd worden.

play-offs van de Jupiler league

De play-offs van de jupiler pro league staan weer in het verschiet? Hoe zit het nu eigenlijk met deze play-offs?

Wat is de oudste voetbalclub ter wereld?

Dit artikel gaat over welke club zich de oudste voetbalclub ter wereld mag noemen.

Snel in Shape met de Ab Doer Twist

Met de ab doer twist kun je je lichaam in je eigen huis sterker maken. Het is een gemakkelijk, snel en effectief apparaat.

Honkbal

De basisregels van honkbal.

Clenbuterol gebruik

Contador word geschorst voor 1 jaar, voor een minimale hoeveelheid clenbuterol in zijn lichaam. Dit artikel zet de dopingregels over clenbuterol uiteen en bekijkt eerdere gevallen. Is een schorsing hier op zijn plaats?

Wat zijn de duurste voetbaltransfers ooit??

In deze artikel word vertelt wat de 5 duurste voetbaltransfers ooit zijn ik zou zeggen check it.

Bondscoach zijn

Blij dat ik geen bondscoach ben want wanneer doe je het goed?

Bridge: sterke klaver biedsystemen

Precisie is een zeer succesvol biedsysteem

Sportvoeding

Wat is sportvoeding juist en waaruit bestaat deze zoal?

Damesvoetbal

He! je laat je toch niet dollen door een meisje?!