Bewegingen aanleren met actief leren


Publicatie datum:

De theorie en de practijk van het actief leren. Hoe pak je dat het beste aan?

Gesponsorde koppelingen

Het is bewezen dat bewegingen beter geleerd worden als mensen (vaak kinderen) er actief mee bezig zijn. Waarom is de actieve vorm van leren beter en hoe pas je dat in de praktijk toe?

Om uit te leggen waarom een bepaalde manier van aanleren beter werkt dan een andere gebruiken we de benen-om-en-om beweging uit het waterpolo even als voorbeeld (klik hier voor een video). Dit is een soort van schoolslag been beweging, waarbij de benen om en om bewogen worden. Omdat dit vrij onnatuurlijk is, is het voor kinderen vaak lastig om de beweging juist uit te voeren. Dit artikel beschrijft een theoretische onderbouwing van hoe dat moet. De principes die hier gebruikt worden gelden niet alleen voor de benen-om-en-om beweging, maar kunnen in alle sporten, bij alle complexe bewegingen worden toegepast.

Er bestaat een theorie over het bewegen, de dynamische systeem theorie (DST) van Bernstein. Volgens die theorie ben je constant opzoek naar het meest efficiënte bewegingspatroon. Simpel gezegd: je kan recht van de bank naar de deur lopen (is het efficiëntst), maar als er een stoel in de weg staat kies je toch een ander pad (over de stoel klimmen is niet efficiënt). Zo is het met bewegingen ook. Je leert een basisbeweging, maar is deze voor de situatie niet de beste, dan kies je een andere beweging. Deze theorie geeft ook aan welke stadia je doorloopt als je een beweging aanleert. Deze stadia worden ook vaak gebruikt in boeken over de trainingsleer. Dit zijn de drie stadia waarin een beweging geleerd word:

- Bevriezen vrijheidsgraden (1 bewegingspatroon word ingeprent)

- Ontdooien vrijheidsgraden (variatie leert het individu van alle mogelijkheden gebruik te maken)

- Benutten vrijheidsgraden (de beweging is geleerd en kan altijd op de beste manier gebruikt worden)

Een goede uitleg zorgt voor het bevriezen van de vrijheidsgraden. Je instrueert precies over hoe je de beweging uitvoert, dus hoe de bal geschopt moet worden, hoe een speer gegooid moet worden of hoe onze benen-om-en-om beweging het best gaat. Een instructie video is daarbij van onschatbare waarde. Mensen hebben namelijk delen in de hersenen die erg goed zijn in het nadoen van bewegingen (spiegelneuronen). Een instructie video, of een demonstratie op zich is dan ook erg krachtig. Hierna zou je kinderen gewoon hun gang moeten laten gaan met de beweging. Laat ze het lekker uitproberen, dan komen ze vaak vanzelf op de beste methode (dat is immers het efficiëntst). Dit is het ontdooien van vrijheidsgraden, de kinderen proberen dingen uit en merken wat wel en niet goed gaat, zo leren ze de beste beweging. Daarna volgt het benutten van de vrijheidsgraden. Omdat de kinderen veel variatie hebben gehad in hun oefening kunnen ze nu in elke situatie de optimale oplossing vinden. Er is niet slechts 1 variant ingesleten (wat je wel krijgt bij het zogenaamde drillen) maar door vrijheid in de beweging te geven kunnen nu van alle aangeleerde bewegingen gebruik gemaakt worden.

De schaduwzijde, wat als een kind totaal niet de goede beweging doet? Dit is bijvoorbeeld vaak het geval als het kind iets achter loopt in de motorische ontwikkeling. Dan werkt het niet om het kind vrij te laten, hij zal de optimale oplossing niet vinden en zal een verkeerde beweging aanleren. Dan is het zaak om zo’n kind één op één rustig uit te leggen wat er precies van hem verlangt word. Goed de instructie video bekijken helpt vaak ook waarbij de je precies aanwijst waar het kind op moet letten. Maak het kind bewust van zijn bewegingen en van de goede beweging.

Om dit terug te leiden naar de benen-om-en-om, laat het kind kijken naar zijn eigen benen en dat vergelijken met een goede uitvoer. En als je gaat oefenen laat je het kind in gedachten op de maat meetellen (nu links, dan rechts, nu links, dan rechts…. enz). Blijkt deze aanpak nog steeds niet te werken, dan kan je het kind in het ergste geval uit het water halen en bijvoorbeeld zittend op een bankje de beweging laten doen, zodat hij/zij echt goed ziet wat er moet gebeuren. Normaal gesproken is dat een methode die het kind ernstig beperkt in zijn variabiliteit aan bewegingen. Er word dan immers 1 specifieke beweging opgelegd. Sommige kinderen hebben echter die eenzijdigheid nodig omdat zij de grote variabiliteit aan bewegingen waarmee ze anders geconfronteerd worden niet aankunnen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 4
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Vlaggendrager Dorian van Rijsselberge

Mineralen bij het sporten

Opsomming van de belangrijkste minderalen bij het sporten

Ferrari in de Formule 1

Ferrari is Formule 1, en Formule 1 is Ferrari. Als enige team is de Italiaanse renstal vanaf de start van het wereldkampioenschap Formule 1 in 1950, alle seizoenen van de partij geweest. “Ferrari is het enige team dat we echt zouden missen als ze zouden stoppen’’ zei Bernie Ecclestone de grote baas van de Formule

Bondscoach zijn

Blij dat ik geen bondscoach ben want wanneer doe je het goed?

Il Grande Torino

Het Dream Team van de jaren '40, door een noodlottig ongeval kwam een memorabel tijdperk tot een vervroegd einde.

De Olympische Spelen spreekbeurt, De Olympische Spelen werkstuk

In dit artikel lees je alles over de oorsprong de ontwikkeling van de Olympische Spelen.

Thuis trainen een goed alternatief voor de sportschool?

thuis trainen lijkt een ideale oplossing maar wat zijn nu de voordelen en wat zijn de valkuilen.

Kickboksen

De herkomst en basisprincipes van het Kickboksen

Is Financial Fair Play de toekomst van voetbal?

Gaan clubs zoals Barcelona en Chelsea echt de regerende hand van de UEFA voelen?

Het juiste onthakingsgereedschap

Hoe kan ik veilig een snoek onthaken?

Zumba verovert de wereld

Zumba verovert de wereld!

Voor de beginnende bodybuilder

Handige gids voor de beginnende bodybuilder met een kort overzicht van de belangrijkste aspecten van het bodybuilden.

bewegingen aanleren passief of actief?

Wat is beter, actief of passief aanleren van bewegingen?

WTA-toernooi van Rosmalen

Het enige WTA-tornooi van Nederland, doch een vaste waarde binnen het tenniscircuit

Viktor Onopko, Russich record-international

De carriére van Viktor Onopko, verdediger van Rusland.

Dopinggebruik in de topsport moet niet gelegaliseerd worden

Er wordt tegenwoordig steeds vaker doping gebruikt in de topsport, maar dit verpest de sport en daarom moet doping niet gelegaliseerd worden.

Keert Gerard Kemkers terug als schaatscoach?

Gerard Kemkers, misschien wel de meest succesvolle schaatscoach ooit, stopte in 2014 om bij FC Groningen aan de slag te gaan. Of keert hij terug als schaatscoach?

Zo worden wij Europees Kampioen

Voetbal, Europees kampioenschap, EK 2012, Nederlands Elftal, Oranje, Polen, Oekraine, Nederland, Spanje, Duitsland.

Fair play geliefd?

Fair play geliefd of liever niet?

De avond4daagse

De avondvierdaagse is een sportieve oerhollandse traditie. Maar hoe is dit groots georganiseerde wandelevenement nu eigenlijk ontstaan?

Pentjak Silat, een oosterse vechtkunst

Pentjak Silat, oosterse vechtkunst waarbij geestelijke ontwikkeling, ontspanning, snelheid en soepelheid en kracht centraal staan. Pentjak Silat wordt ook wel Pencak Silat genoemd.

Hardlooptips voor beginners

Goede voornemens? Lees hier hoe ook jij kunt beginnen met hardlopen én hoe je het volhoudt!

play-offs van de Jupiler league

De play-offs van de jupiler pro league staan weer in het verschiet? Hoe zit het nu eigenlijk met deze play-offs?

Hodgson opgelucht? Overname Liverpool nog lang niet zeker!

Bij overname van de voetbalclub Liverpool FC, is NESV bij machte de huidige trainer te ontslaan. Deze overname lijkt echter nog verre van zeker te zijn.

Wie hoort er in de spits bij Oranje?

dit artikeltje gaat over wie er in de spits hoort bij het Nederlands elftal