Full Body Training


Publicatie datum:

Hoe krijg ik een strak lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Tegenwoordig wil iedereen er goed uitzien. Vrouwen moeten een wespentaille hebben en super strakke benen, mannen vooral een sixpack, grote spierballen en verschrikkelijk gespierd zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om met 3 trainingen per week toch je volledige lichaam te trainen? Wat is er naast trainen nog belangrijk? Hoe zit het met mijn voeding? Op al deze vragen ga ik een antwoord proberen te geven in dit artikel.

Allereerst is het geheim van een strak lichaam een combinatie tussen voldoende beweging, intensieve training en een uitgebalanceerd dieet. Vooral de laatste eis schrikt veel mensen af, maar er is een verschil tussen een gezond dieet en jezelf uithongeren. Het is erg belangrijk tijdens je training voldoende te eten, alles wat je eet moet voldoende voedingsstoffen bevatten, je bent immers bezig topprestaties te leveren met je lichaam. Daarom is het belangrijk om voornamelijk eiwitten te eten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaam, eiwitten bouwen je spieren op en zorgen ervoor dat je lichaam je spieren ook weer kan herstellen na een intensieve training. Eiwitten zitten vooral in vlees, melkproducten en dan met name kwark. Vlak voor en tijdens je training heb je voornamelijk koolhydraten nodig, koolhydraten zijn een makkelijke bron van energie voor je lichaam, daarom is het aan te raden vlak voor en tijdens je training fruitsappen aangelengd met water te drinken. De ideale samenstelling is 1/3de deel sap en 2/3de deel water. Eén uur na de training is het ideale tijdstip om veel eiwitten tot je te nemen, het is dan ook aan te raden een uur na de training een flinke bak kwark te eten.

Tot zover je voeding, nu gaan we over op het echte werk. De trainingen.. Trainen is erg belangrijk om een strak lijf te krijgen, maar rust is minstens zo belangrijk. Probeer dus 3 dagen te trainen en 4 dagen te rusten in de week. Een ideaal schema is:
Maandag: 1.5 uur krachttraining
Dinsdag: Rust
Woensdag: 1.5 uur krachttraining
Donderdag: Rust
Vrijdag: 1.5 uur krachttraining
Zaterdag & zondag: Rust

Deze dagen kunnen natuurlijk omgedraaid worden, maar probeer na elke trainingssessie minimaal 1 dag rust in de plannen.

Als laatste komen we dan aan op de daadwerkelijke trainingen. Als je 3 dagen in de week intensief traint moet je proberen je lichaam op te delen in 3 grote groepen. Je traint elke trainingsdag 1 groep. Op deze manier weet je zeker dat elk lichaamsdeel evenveel aandacht krijgt en evenvaak getraind wordt. Uitgaande van het schema hierboven train je:
Op maandag: je borst, buik en benen (de BBB-dag)
Op woensdag: je rug, schouders en biceps (de RSB-dag)
Op vrijdag: je triceps, onderarmen en billen (de TOB-dag)

De oefeningen die je op je trainingsdagen doet kunnen heel uiteenlopend zijn, het is leuk om veel te variëren omdat je op die manier veel plezier in je trainingen houdt. Je kunt voor de borst bijvoorbeeld chest-press met halters, bankdrukken of flies doen. Verzin zoveel mogelijk verschillende oefeningen of vraag hulp bij de trainers in je fitnesscentrum bij het bedenken van nieuwe oefeningen.

Als laatste wil ik benadrukken dat je veel doorzettingsvermogen nodig hebt om een goed lichaam te krijgen. Het is niet mogelijk binnen een paar weken een bodybuilder te zijn als je het op een gezonde, legale manier wil doen. Verwacht dit ook niet van jezelf. Qua gewicht raad ik je aan de weegschaal met een korreltje zout te nemen, spieren zijn zwaarder dan vet, je kan dus slanker worden, maar wel zwaarder. Het is verstandiger af te gaan op je vetpercentage, elke goede sportschool kan dit voor je bepalen. Probeer dit 1x per maand te laten bepalen zodat je een goed inzicht krijgt in je eigen vooruitgang en je motivatie uit dit resultaat kan putten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Legendary Dixie

De man die net zo hard kopte als anderen schoten, en er 60 in een seizoen inlegde. Een legende die zijn laatste zucht uitblies in zijn geliefde stadion.

Worden we als Nederland ooit nog wereldkampioen voetballen?

Wat moet er verbeteren in het met name jeugdvoetbal om wereldkampioen te worden

De theorie van Janda

Het principe van Janda legt uit welke spieren we moeten verkorten en welke verlengen om een goede lichaamshouding te bekomen en blessures te voorkomen.

Wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Skiën, langlaufen, snowboarden, ijsklimmen, wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Clenbuterol gebruik

Contador word geschorst voor 1 jaar, voor een minimale hoeveelheid clenbuterol in zijn lichaam. Dit artikel zet de dopingregels over clenbuterol uiteen en bekijkt eerdere gevallen. Is een schorsing hier op zijn plaats?

Racing Mechelen

Waar een wil is, is een weg

Rugby

Rugby is een leuke cantact sport voor grote, kleine, dikke, dunne, dames en heren.

Wat zijn de duurste voetbaltransfers ooit??

In deze artikel word vertelt wat de 5 duurste voetbaltransfers ooit zijn ik zou zeggen check it.

Positief Coachen

Positief coachen beschrijft hoe je kinderen (als sporter of kind) positief kunt aanmoedigen en belonen en daarmee u en uw kind beter kunt steunen.

Oudste professionele voetbalclub

Een artikel over de oudste nog actieve voetbalclubs in Europa

Full Body Training

Hoe krijg ik een strak lichaam?

Het didactisch cyclisch model

Didactische organisatie van een trainingsles

Korfbal: De spelregels

Zelf heb ik op korfbal gezeten en vond het een leuke, explosieve sport. Meisjes en jongens gemengd in een team wat het des te leuker maakt. In dit artikel behandel ik de kenmerken/spelregels van deze balsport!

Keert Gerard Kemkers terug als schaatscoach?

Gerard Kemkers, misschien wel de meest succesvolle schaatscoach ooit, stopte in 2014 om bij FC Groningen aan de slag te gaan. Of keert hij terug als schaatscoach?

Hardlopen

Hardlopen om aan je gezondheid, conditie en snelheid te werken.

Het juiste onthakingsgereedschap

Hoe kan ik veilig een snoek onthaken?

De voetbalverslaggeving in Nederland

een visie over de voetbalverslaggeving in nederland

Hoe vang je een karper, Hoe vang je een grote karper

In Nederland wemelt het van de grote karpers, lees hier hoe je die vangen kunt.

Paaldansen, pole fitness, paaldanseres

Op deze pagina vindt je uitgebreide informatie over paaldansen, paaldanseressen, pole fitness en paalsport

Parachutespringen

Parachutespringen, de basis, waar en op wat voor manier?

Zumba, de nieuwe fitnesstrend.

Zumba is dè nieuwe trend op het gebied van fitness, maar waarom?

Gestopt met roken door fitness !

In dit artikeltje vertel ik je hoe ik ben gestopt met roken en hoe je dit zelf makkelijk kunt verwezenlijken.

Start to run, beginnen met hardlopen met je persoonlijke coach!

Lees hier hoe je binnen 20 weken 10 km kan hardlopen!

Mineralen bij het sporten

Opsomming van de belangrijkste minderalen bij het sporten

Voetbal op de Waddeneilanden

Dit artikel gaat over het voetbal op de Waddeneilanden.