Full Body Training


Publicatie datum:

Hoe krijg ik een strak lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Tegenwoordig wil iedereen er goed uitzien. Vrouwen moeten een wespentaille hebben en super strakke benen, mannen vooral een sixpack, grote spierballen en verschrikkelijk gespierd zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om met 3 trainingen per week toch je volledige lichaam te trainen? Wat is er naast trainen nog belangrijk? Hoe zit het met mijn voeding? Op al deze vragen ga ik een antwoord proberen te geven in dit artikel.

Allereerst is het geheim van een strak lichaam een combinatie tussen voldoende beweging, intensieve training en een uitgebalanceerd dieet. Vooral de laatste eis schrikt veel mensen af, maar er is een verschil tussen een gezond dieet en jezelf uithongeren. Het is erg belangrijk tijdens je training voldoende te eten, alles wat je eet moet voldoende voedingsstoffen bevatten, je bent immers bezig topprestaties te leveren met je lichaam. Daarom is het belangrijk om voornamelijk eiwitten te eten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaam, eiwitten bouwen je spieren op en zorgen ervoor dat je lichaam je spieren ook weer kan herstellen na een intensieve training. Eiwitten zitten vooral in vlees, melkproducten en dan met name kwark. Vlak voor en tijdens je training heb je voornamelijk koolhydraten nodig, koolhydraten zijn een makkelijke bron van energie voor je lichaam, daarom is het aan te raden vlak voor en tijdens je training fruitsappen aangelengd met water te drinken. De ideale samenstelling is 1/3de deel sap en 2/3de deel water. Eén uur na de training is het ideale tijdstip om veel eiwitten tot je te nemen, het is dan ook aan te raden een uur na de training een flinke bak kwark te eten.

Tot zover je voeding, nu gaan we over op het echte werk. De trainingen.. Trainen is erg belangrijk om een strak lijf te krijgen, maar rust is minstens zo belangrijk. Probeer dus 3 dagen te trainen en 4 dagen te rusten in de week. Een ideaal schema is:
Maandag: 1.5 uur krachttraining
Dinsdag: Rust
Woensdag: 1.5 uur krachttraining
Donderdag: Rust
Vrijdag: 1.5 uur krachttraining
Zaterdag & zondag: Rust

Deze dagen kunnen natuurlijk omgedraaid worden, maar probeer na elke trainingssessie minimaal 1 dag rust in de plannen.

Als laatste komen we dan aan op de daadwerkelijke trainingen. Als je 3 dagen in de week intensief traint moet je proberen je lichaam op te delen in 3 grote groepen. Je traint elke trainingsdag 1 groep. Op deze manier weet je zeker dat elk lichaamsdeel evenveel aandacht krijgt en evenvaak getraind wordt. Uitgaande van het schema hierboven train je:
Op maandag: je borst, buik en benen (de BBB-dag)
Op woensdag: je rug, schouders en biceps (de RSB-dag)
Op vrijdag: je triceps, onderarmen en billen (de TOB-dag)

De oefeningen die je op je trainingsdagen doet kunnen heel uiteenlopend zijn, het is leuk om veel te variëren omdat je op die manier veel plezier in je trainingen houdt. Je kunt voor de borst bijvoorbeeld chest-press met halters, bankdrukken of flies doen. Verzin zoveel mogelijk verschillende oefeningen of vraag hulp bij de trainers in je fitnesscentrum bij het bedenken van nieuwe oefeningen.

Als laatste wil ik benadrukken dat je veel doorzettingsvermogen nodig hebt om een goed lichaam te krijgen. Het is niet mogelijk binnen een paar weken een bodybuilder te zijn als je het op een gezonde, legale manier wil doen. Verwacht dit ook niet van jezelf. Qua gewicht raad ik je aan de weegschaal met een korreltje zout te nemen, spieren zijn zwaarder dan vet, je kan dus slanker worden, maar wel zwaarder. Het is verstandiger af te gaan op je vetpercentage, elke goede sportschool kan dit voor je bepalen. Probeer dit 1x per maand te laten bepalen zodat je een goed inzicht krijgt in je eigen vooruitgang en je motivatie uit dit resultaat kan putten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

De twinkeling in de ogen van Peter

De twinkeling in de ogen van Peter. Ajax - Manchester City door de ogen van een 12-jarige.

Anke Huber

Duitse tennister die 12 WTA tornooien op haar naam wist te schrijven

Ek voetbal en de scheidsrechters

Op grote voetbalevenementen worden de scheidsrechters tot op het bot getest

Manchester United FC

manchester united de beste voetbalclub in Engeland

Sportsponsoring

Korte uitleg over sportsponsoring

Hodgson opgelucht? Overname Liverpool nog lang niet zeker!

Bij overname van de voetbalclub Liverpool FC, is NESV bij machte de huidige trainer te ontslaan. Deze overname lijkt echter nog verre van zeker te zijn.

De geschiedenis van de formule 1 sport!

Wat is de geschiedenis van de formule 1 wagen?

Interview met Luc Wouters

Een interview met Luc Wouters (Burgemeester van Lummen en Scheidsrechter in de Jupiler Pro League)

Parachutespringen

Parachutespringen, de basis, waar en op wat voor manier?

bewegingen aanleren passief of actief?

Wat is beter, actief of passief aanleren van bewegingen?

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

Wat eet ik na een training?

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Worden we als Nederland ooit nog wereldkampioen voetballen?

Wat moet er verbeteren in het met name jeugdvoetbal om wereldkampioen te worden

Zoli, Magische Magyaar in de 21ste eeuw

De glansrijke carriëre van een Hongaar die afrekende met drugs, drank en slechte vrienden.

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

De kunst van het aanslaan.

Hoe een vis aanslaan?

Wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Skiën, langlaufen, snowboarden, ijsklimmen, wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Teemu Tainio

Teemu Tainio is een Fin geboren op 27 november 1979 in de Finse stad Tornio. Tainio is een allround middenvelder, hij kan op meerdere posites prima uit de voeten.

Net dat meer calorieen verbranden

In dit artikel gaan we tips geven hoe jij ook net dat meer calorieen kunt verbranden en volhouden !

Speelsteden WK voetbal 2014

Speelsteden van het WK voetbal in 2014 in Brazilië

Nederlandse voetbal competitie

Nederlandse jeugdspelers krijgen weer kansen

Waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

Op de olympische spelen in Sotsji won Nederland nagenoeg alles met schaatsen, hoe komt dit en waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

De Roparun

Wat is de Roparun? Informatie over de wedstrijd en goede doelen die door Stichting de Roparun gesteund worden.

Tips bij de aanschaf van loopschoenen

Waar moet u op letten wanneer u nieuwe loopschoenen gaat kopen?

Krav Maga - De Israelische zelfverdedigingssport

Krav Maga uitleg wat de sport inhoud