Full Body Training


Publicatie datum:

Hoe krijg ik een strak lichaam?

Gesponsorde koppelingen

Tegenwoordig wil iedereen er goed uitzien. Vrouwen moeten een wespentaille hebben en super strakke benen, mannen vooral een sixpack, grote spierballen en verschrikkelijk gespierd zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om met 3 trainingen per week toch je volledige lichaam te trainen? Wat is er naast trainen nog belangrijk? Hoe zit het met mijn voeding? Op al deze vragen ga ik een antwoord proberen te geven in dit artikel.

Allereerst is het geheim van een strak lichaam een combinatie tussen voldoende beweging, intensieve training en een uitgebalanceerd dieet. Vooral de laatste eis schrikt veel mensen af, maar er is een verschil tussen een gezond dieet en jezelf uithongeren. Het is erg belangrijk tijdens je training voldoende te eten, alles wat je eet moet voldoende voedingsstoffen bevatten, je bent immers bezig topprestaties te leveren met je lichaam. Daarom is het belangrijk om voornamelijk eiwitten te eten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaam, eiwitten bouwen je spieren op en zorgen ervoor dat je lichaam je spieren ook weer kan herstellen na een intensieve training. Eiwitten zitten vooral in vlees, melkproducten en dan met name kwark. Vlak voor en tijdens je training heb je voornamelijk koolhydraten nodig, koolhydraten zijn een makkelijke bron van energie voor je lichaam, daarom is het aan te raden vlak voor en tijdens je training fruitsappen aangelengd met water te drinken. De ideale samenstelling is 1/3de deel sap en 2/3de deel water. Eén uur na de training is het ideale tijdstip om veel eiwitten tot je te nemen, het is dan ook aan te raden een uur na de training een flinke bak kwark te eten.

Tot zover je voeding, nu gaan we over op het echte werk. De trainingen.. Trainen is erg belangrijk om een strak lijf te krijgen, maar rust is minstens zo belangrijk. Probeer dus 3 dagen te trainen en 4 dagen te rusten in de week. Een ideaal schema is:
Maandag: 1.5 uur krachttraining
Dinsdag: Rust
Woensdag: 1.5 uur krachttraining
Donderdag: Rust
Vrijdag: 1.5 uur krachttraining
Zaterdag & zondag: Rust

Deze dagen kunnen natuurlijk omgedraaid worden, maar probeer na elke trainingssessie minimaal 1 dag rust in de plannen.

Als laatste komen we dan aan op de daadwerkelijke trainingen. Als je 3 dagen in de week intensief traint moet je proberen je lichaam op te delen in 3 grote groepen. Je traint elke trainingsdag 1 groep. Op deze manier weet je zeker dat elk lichaamsdeel evenveel aandacht krijgt en evenvaak getraind wordt. Uitgaande van het schema hierboven train je:
Op maandag: je borst, buik en benen (de BBB-dag)
Op woensdag: je rug, schouders en biceps (de RSB-dag)
Op vrijdag: je triceps, onderarmen en billen (de TOB-dag)

De oefeningen die je op je trainingsdagen doet kunnen heel uiteenlopend zijn, het is leuk om veel te variëren omdat je op die manier veel plezier in je trainingen houdt. Je kunt voor de borst bijvoorbeeld chest-press met halters, bankdrukken of flies doen. Verzin zoveel mogelijk verschillende oefeningen of vraag hulp bij de trainers in je fitnesscentrum bij het bedenken van nieuwe oefeningen.

Als laatste wil ik benadrukken dat je veel doorzettingsvermogen nodig hebt om een goed lichaam te krijgen. Het is niet mogelijk binnen een paar weken een bodybuilder te zijn als je het op een gezonde, legale manier wil doen. Verwacht dit ook niet van jezelf. Qua gewicht raad ik je aan de weegschaal met een korreltje zout te nemen, spieren zijn zwaarder dan vet, je kan dus slanker worden, maar wel zwaarder. Het is verstandiger af te gaan op je vetpercentage, elke goede sportschool kan dit voor je bepalen. Probeer dit 1x per maand te laten bepalen zodat je een goed inzicht krijgt in je eigen vooruitgang en je motivatie uit dit resultaat kan putten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Interview met Luc Wouters

Een interview met Luc Wouters (Burgemeester van Lummen en Scheidsrechter in de Jupiler Pro League)

Hodgson opgelucht? Overname Liverpool nog lang niet zeker!

Bij overname van de voetbalclub Liverpool FC, is NESV bij machte de huidige trainer te ontslaan. Deze overname lijkt echter nog verre van zeker te zijn.

Poweryoga

Poweryoga, een fantastische manier om een sterk en gezond lichaam te krijgen (en te houden)

Racing Mechelen

Waar een wil is, is een weg

WTA-toernooi van Rosmalen

Het enige WTA-tornooi van Nederland, doch een vaste waarde binnen het tenniscircuit

'Tist', Poul Nielsen

Amateurvoetballer die 52 keer scoorde in 38 interlands voor Denemarken.

Positief Coachen

Positief coachen beschrijft hoe je kinderen (als sporter of kind) positief kunt aanmoedigen en belonen en daarmee u en uw kind beter kunt steunen.

De Nijmeegse Wandelvierdaagse - het begin.

In dit artikel leg ik uit hoe de Nijmeegse Wandelvierdaagse is ontstaan en waarom deze wandeltocht voor zoveel mensen zo speciaal is.

Alles over voetbal

Hoe werkt het potje voetbal en alles over voetbal

Tips bij de aanschaf van loopschoenen

Waar moet u op letten wanneer u nieuwe loopschoenen gaat kopen?

Wat is Tifosi en waar komt Tifosi vandaan?

Tifosi is een bekend merk sport-zonnebril maar waar komt het woord Tifosi vandaan?

Hatha Yoga is sport, maar veel meer dan dat!

Hatha-yoga maakt niet alleen het lichaam soepel en sterk, maar brengt vooral evenwicht tussen lichaam en geest.�

Sportvoeding

Wat is sportvoeding juist en waaruit bestaat deze zoal?

Kwartfinale Chelsea Liverpool lijkt al beslist

1-3 Liverpool Chelsea lijkt het een gesloten zaak.

levende legende Lionel Messi

FC Barcelona's levende legende Messi.

Waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

Op de olympische spelen in Sotsji won Nederland nagenoeg alles met schaatsen, hoe komt dit en waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

Bewegingen aanleren met actief leren

De theorie en de practijk van het actief leren. Hoe pak je dat het beste aan?

Full Body Training

Hoe krijg ik een strak lichaam?

Blade runner: Oscar Pistorius

Haalt blade runner voordeel uit zijn protheses

Beginnen met duiken

Begin vandaag nog met je Padi duik cursus. Hoe, wat, waar en waarom over duiken.

Waarom zijn topsporters (en dat ze veel geld kunnen verdienen) zo belangrijk?

In iedere zichzelf respecterende talkshow komen vaak topsporters aan het woord, waarom is het verhaal van topsporters zo belangrijk?

Uitslag per dag etappe Tour du France 2012

Per dag etappe de uitslag van de Tour du France 2012.

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

Leren snowboarden

Een theoretische uitleg en tips om te leren snowboarden. Beginnen met snowboarden is meer dan op een board gaan staan en naar beneden duiken.

Gestopt met roken door fitness !

In dit artikeltje vertel ik je hoe ik ben gestopt met roken en hoe je dit zelf makkelijk kunt verwezenlijken.