Leren snowboarden


Publicatie datum:

Een theoretische uitleg en tips om te leren snowboarden. Beginnen met snowboarden is meer dan op een board gaan staan en naar beneden duiken.

Gesponsorde koppelingen

Snowboarden is een sport die net als eigenlijk alle andere boardsporten is afgeleid van het golfsurfen.

Net als bij het surfen is t mogelijk om gewoon op een board te gaan staan en zelf wat te gaan proberen, dit is niet aan te raden. Ook na het doorlezen van dit artikel raad ik toch wel aan om de eerste paar dagen dat je gaat snowboarden les te nemen.

1. Wat is een snowboard?

Een snowboard heeft doorgaans nagenoeg gelijke voor en achterkant. Er zijn wel kleine verschillen maar die ga ik hier niet behandelen omdat ieder snowboard dat geschikt is voor beginners beide kant op gereden moet kunnen worden. Een snowboard heeft over de lange zijden scherpe stalen om te zorgen dat je bij het maken van bochten goed grip hebt. Verder zijn er uiteraard bindingen op bevestigd en in sommige gevallen tussen de bindingen ook nog een gripvlak om je achterste voet op te zetten bij bijvoorbeeld het uitkomen van een stoeltjeslift.

 

2. Glijden met 1 voet vast

Belangrijk om als eerste te oefenen is om met alleen je voorste voet vast een klein stukje van 4 a 5 meter te glijden. Dit is van belang als je namelijk de lift uit komt dat je uit de weg bent voor de volgende die achter je aan komen.
Om dit gaan oefenen zoek een klein heuveltje met een hoop ruimte rondom dat op een vlak stuk eindigt.
Maak nu je voorste voet vast in de binding boven aan t heuveltje, zorg dat de binding goed stevig zit want de binding brengt je lichaamsbeweging over op t board zodat je uiteindelijk bochten gaat maken.

Nu ben je klaar om je eerste stukje te snowboarden, Zet je achterste voet tussen de twee bindingen tegen je achterste binding aan en glij nu heel rustig rechtdoor t heuveltje af en laat je tot stilstand komen op t vlakke stuk. Herhaal dit een paar keer tot je zonder al te veel problemen dat stukje kan glijden.
Hou er namelijk rekening mee dat dit een oefening is om veilig uit een stoeltjes- of sleeplift te komen. Het is dus belangrijk dat je dit kan doen zonder veel te vallen zodat de mensen die na je uit de lift komen niet over je heen vallen.

 

3. Roetsjen (remmend de berg af)

Als je de vorige oefening onder controle hebt dan is het tijd om met de lift de (oefen)piste op te gaan.
Nu doe je boven beide voeten vast in de bindingen en ga je staan met je gezicht naar beneden toe. Als je een denkbeeldige rechte lijn van de top naar de voet van de berg trekt dan is het de bedoeling dat je je board daar haaks op houdt.
De bedoeling is nu om met je board haaks op de denkbeeldige lijn naar benenden te roetsjen. De truc bij deze oefening is om je hielen goed in de sneeuw te houden, dit kun je makkelijk doen door je tenen omhoog te duwen. Als t goed is voel je dan ook wel dat je board zich in de sneeuw vastzet. Verder is het belangrijk om je knieen goed buigen als in een soort poephouding. Door jezelf dit gelijk in het begin goed aan te leren heb je er later ook profijt van omdat je dan makkelijker bochten kan maken en klappen van eventuele bulten en hobbels op de piste kunt opvangen.
De kunst is nu om dit in een vloeiende beweging te doen door steeds je tenen wat naar benenden te doen waardoor je board gaat glijden. Zorg er wel voor dat je je board/tenen niet teveel naar beneden drukt want dan hapt ie in de sneeuw en val je voorover.
Oefen dit tot je dat balans goed hebt gevonden tussen tenen naar voren en tenen omhoog. Lukt dit ga dan proberen om dezelfde oefening te maar achteruit.

Als je bij het roetsjen teveel naar links of rechts denkt af te buigen dan kun je dit corrigeren door wat in te sturen naar de andere kant en daarmee kom je ook gelijk bij het laatste deel van deze uitleg.

 

 

4. Bochten maken

Als je op je board staat en je steekt je armen uit naar recht boven de lengterichting van je board dan kun je makkelijker bochten leren maken. Probeer in het begin je bochten in 3 stukken op te delen;
Deel 1 Insturen  Het insturen doe je nu door je voorste arm rustig in de richting te wijzen waar je heen wilt gaan en ook daarop te blijven wijzen tot je die richting op gaat. Wijs eerst gewoon recht omlaag, je zult merken dat je dan eerst wel veel snelheid maakt maar dit wordt wel weer gecompenseerd door het uitsturen.
Deel 2 recht omlaag gaan  Zoals hierboven beschreven ga je na het insturen eerst een stukje recht omlaag met je board vlak, dit is om zeker te zijn dat je genoeg snelheid hebt om uit te sturen. Doe je dit niet dan val je om, vergelijk het maar met een bocht maken op de fiets terwijl je heel langzaam fietst. Stel dat je denkt: �ik ga te hard en ik vind het eng! dan kun je remmen door weer te roetsjen.
Deel 3 Uitsturen  Voor het uitsturen geldt hetzelfde als voor het insturen, rustig wijzen welke je op wilt en je bocht is afgerond.



Dit was in het kort een uitleg over hoe te beginnen met snowboarden! Deze uitleg is gewoon geschreven als theoretische leidraad maar niet als les methode oid.
Ga je voor het eerst op wintersport neem dan altijd een paar lessen om de techniek onder de knie te krijgen!

Lesnemen klinkt misschien niet zo stoer maar het snowboarden is leuker doordat je eerder zelfstandig en goed een berg af kan komen. Daarnaast is het met oog op je eigen veiligheid maar ook met oog op de veiligheid van andere wintersporters belangrijk dat je goed weet waar je mee bezig bent.

 

Veel plezier en succes!


Foobie gebruiker bassiea

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Zoli, Magische Magyaar in de 21ste eeuw

De glansrijke carriëre van een Hongaar die afrekende met drugs, drank en slechte vrienden.

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

De voetbalverslaggeving in Nederland

een visie over de voetbalverslaggeving in nederland

aikido verdediging zonder aanval

aikido, hoe werkt de vechtsport zonder aanval?

Geen fluwelen maar betonnen revolutie

Johan Cruijff staat op het punt om de macht over te nemen binnen AJAX. Artikel over woensdag 30-03-2011. Dag van de waarheid.

Gestopt met roken door fitness !

In dit artikeltje vertel ik je hoe ik ben gestopt met roken en hoe je dit zelf makkelijk kunt verwezenlijken.

Hockey, de basis van het spel

In dit artikel wordt de basis van het hockeyspel besproken

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

Waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

Op de olympische spelen in Sotsji won Nederland nagenoeg alles met schaatsen, hoe komt dit en waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen?

Zumba, de nieuwe fitnesstrend.

Zumba is dè nieuwe trend op het gebied van fitness, maar waarom?

Vlaggendrager Dorian van Rijsselberge

Het didactisch cyclisch model

Didactische organisatie van een trainingsles

Teemu Tainio

Teemu Tainio is een Fin geboren op 27 november 1979 in de Finse stad Tornio. Tainio is een allround middenvelder, hij kan op meerdere posites prima uit de voeten.

Bewegingen aanleren met actief leren

De theorie en de practijk van het actief leren. Hoe pak je dat het beste aan?

Iedereen kan top coach worden met het Barcelona systeem.

Met voetbal win je alleen als team, één speler is nooit bepalend.

Basketbal

basketbal, historie, regels, nationaal en internationaal

Sportverslaving: Als sporten ongezond wordt

Dwangmatig/verslavend sporten.

De elfstedentocht 2012

Komt er een elfstedentocht?

Hoe vang je die ene grote karper?

Het vangen van die grote karper gebeurt niet zonder een goede voorbereiding. Hier zijn alvast enkele raadgevingen die je op weg kunnen helpen.

Longboarden

De onbekende variant van het skateboarden

Nordic Walking

Nordic Walking, lopen met stokken.

Wie is Kaka

dit is een stukje tekst over Kaka

Fitness tips

Fitness is leuker als je je focust op wat je wilt bereiken en welke apparaten je daarvoor kunt gebruiken. Met tegenzin op de loopband lopen, helpt niet.

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

Paintball: De keuze van je marker

Criteria voor de keuze van mijn marker