Sportvoeding


Publicatie datum:

Wat is sportvoeding juist en waaruit bestaat deze zoal?

Gesponsorde koppelingen

Sportvoeding staat voor een eetpatroon waarbij men door voeding probeert een zo goed mogelijke sportprestatie neer te zetten.

Onderverdeling

Sportvoeding kunnen we onderverdelen in twee categorieën:

  • Fysieke sportvoeding
  • Geestelijke sportvoeding

Geestelijke sportvoeding

Hierbij denken we vooral aan opwekkende drugs zoals cafeïne, theÏne, taurine en dergelijke die vooral gebruikt worden bij schaken, schietsport en andere concentratiesporten. Ze dienen vooral om mentaal fris te blijven, en de focus hoog te houden.

Fysieke sportvoeding

Voor sporters is het belangrijk om voldoende koolhydraten op te nemen, liefst in de vorm van zetmeel. Ook het tijdstip waarop ze deze koolhydraten eten is van belang. De beste momenten om dit te doen zijn vlak na het ontwaken en direct na een fysieke inspanning. Studies hebben aangetoond dat op die momenten het positieve effect van de koolhydraten het grootst is.

Voor de inspanning

Dagelijks wordt het aangeraden van 8-10 gr per kg lichaamsgewicht aan koolhydraten op te nemen. Ook moet je zeker voldoende drinken. De laatste maaltijd nuttig je best zo'n 2-4 uur voor de inspanning, deze maaltijd moet zeker voldoende koolhydraten bevatten. Ook suiker is zeker geen slecht idee. De laatste dagen voor de inspanning eet je best ook niet te veel vezels.

Tijdens de inspanning

Bij een inspanning langer dan 45 minuten, kan de prestatie verbeterd worden door ook tijdens de inspanning nog koolhydraten te eten. Het beste zijn den glucose, saccharose of glucosepolymeren, aangezien deze zeer snel in het bloed worden opgenomen. Fructose en galactose worden niet zo snel opgenomen, en hebben dus niet zo heel veel nut tijdens een inspanning. Tijdens het sporten gaat er ook veel vocht verloren, en dus dien je ook voldoende vocht op te nemen. Ideaal is het indien de opname van koolhydraten en vocht kan gecombineerd worden. Hiervoor bestaat een uitgebreid gamma aan sportdranken.

Na de inspanning

Een koolhydraatrijke voeding na de inspanning zorgt voor een sneller herstel, zeker indien je dit combineert met voldoende rust. Toch mag je ook hier niet overdrijven, om maag- en darmklachten te voorkomen.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 46
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie sport

Hardlopen als therapie

Steeds meer mensen ervaren de therapeutische werking van hardlopen.

Thuis trainen een goed alternatief voor de sportschool?

thuis trainen lijkt een ideale oplossing maar wat zijn nu de voordelen en wat zijn de valkuilen.

Franck Ribery/Scarface raakt slaags met Arjen Robben.

Hoe het voetbal is veranderd

Hoe het voetbal is veranderd

WTA-toernooi van Rosmalen

Het enige WTA-tornooi van Nederland, doch een vaste waarde binnen het tenniscircuit

Hatha Yoga is sport, maar veel meer dan dat!

Hatha-yoga maakt niet alleen het lichaam soepel en sterk, maar brengt vooral evenwicht tussen lichaam en geest.�

Blade runner: Oscar Pistorius

Haalt blade runner voordeel uit zijn protheses

Welke vorm van Pilates is het beste?

Lees snel meer over de verschillende vormen van pilates die er zijn. Kies voor jezelf de beste uit..

De geschiedenis van het voetbal

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld, maar hoe is deze sport ontstaan?

Johan Derken over zijn turbulente carriere

De Voetbal loopbaan van Johan Derksen

Honkbal spreekbeurt

Alles over de oorsprong de ontwikkeling van de Honkbal.

Yvonne Hak: De nieuwe Ellen van Lange?

Yvonne hak is de nieuwe Elen van Lange, of niet? Met haar ongelooflijke prestatie met het behalen van zilver in barcelona.

Krav Maga - De Israelische zelfverdedigingssport

Krav Maga uitleg wat de sport inhoud

Bondscoach zijn

Blij dat ik geen bondscoach ben want wanneer doe je het goed?

De Elfstedentocht

De historie van de Elfstedentocht in een notendop.

De Rode Duivels zullen ook het WK in Brazilie niet halen

Waarom de Rode Duivels ook het wereldkampioenschap in Brazilie 2014 niet halen.

Geen fluwelen maar betonnen revolutie

Johan Cruijff staat op het punt om de macht over te nemen binnen AJAX. Artikel over woensdag 30-03-2011. Dag van de waarheid.

Gestopt met roken door fitness !

In dit artikeltje vertel ik je hoe ik ben gestopt met roken en hoe je dit zelf makkelijk kunt verwezenlijken.

De elfstedentocht 2012

Komt er een elfstedentocht?

Officials bij zwemwedstrijden

Bij zwemwedstrijden lopen altijd veel mensen rond het bad. Heb je je wel eens afgevraagd welke functie zij hebben?

Leren snowboarden

Een theoretische uitleg en tips om te leren snowboarden. Beginnen met snowboarden is meer dan op een board gaan staan en naar beneden duiken.

Il Grande Torino

Het Dream Team van de jaren '40, door een noodlottig ongeval kwam een memorabel tijdperk tot een vervroegd einde.

Hoe vang je een karper, Hoe vang je een grote karper

In Nederland wemelt het van de grote karpers, lees hier hoe je die vangen kunt.

Kim Clijsters

De carrière van de grootste tennister uit de lage landen

Dopinggebruik in de topsport moet niet gelegaliseerd worden

Er wordt tegenwoordig steeds vaker doping gebruikt in de topsport, maar dit verpest de sport en daarom moet doping niet gelegaliseerd worden.