Sportvoeding


Publicatie datum:

Wat is sportvoeding juist en waaruit bestaat deze zoal?

Gesponsorde koppelingen

Sportvoeding staat voor een eetpatroon waarbij men door voeding probeert een zo goed mogelijke sportprestatie neer te zetten.

Onderverdeling

Sportvoeding kunnen we onderverdelen in twee categorieën:

  • Fysieke sportvoeding
  • Geestelijke sportvoeding

Geestelijke sportvoeding

Hierbij denken we vooral aan opwekkende drugs zoals cafeïne, theÏne, taurine en dergelijke die vooral gebruikt worden bij schaken, schietsport en andere concentratiesporten. Ze dienen vooral om mentaal fris te blijven, en de focus hoog te houden.

Fysieke sportvoeding

Voor sporters is het belangrijk om voldoende koolhydraten op te nemen, liefst in de vorm van zetmeel. Ook het tijdstip waarop ze deze koolhydraten eten is van belang. De beste momenten om dit te doen zijn vlak na het ontwaken en direct na een fysieke inspanning. Studies hebben aangetoond dat op die momenten het positieve effect van de koolhydraten het grootst is.

Voor de inspanning

Dagelijks wordt het aangeraden van 8-10 gr per kg lichaamsgewicht aan koolhydraten op te nemen. Ook moet je zeker voldoende drinken. De laatste maaltijd nuttig je best zo'n 2-4 uur voor de inspanning, deze maaltijd moet zeker voldoende koolhydraten bevatten. Ook suiker is zeker geen slecht idee. De laatste dagen voor de inspanning eet je best ook niet te veel vezels.

Tijdens de inspanning

Bij een inspanning langer dan 45 minuten, kan de prestatie verbeterd worden door ook tijdens de inspanning nog koolhydraten te eten. Het beste zijn den glucose, saccharose of glucosepolymeren, aangezien deze zeer snel in het bloed worden opgenomen. Fructose en galactose worden niet zo snel opgenomen, en hebben dus niet zo heel veel nut tijdens een inspanning. Tijdens het sporten gaat er ook veel vocht verloren, en dus dien je ook voldoende vocht op te nemen. Ideaal is het indien de opname van koolhydraten en vocht kan gecombineerd worden. Hiervoor bestaat een uitgebreid gamma aan sportdranken.

Na de inspanning

Een koolhydraatrijke voeding na de inspanning zorgt voor een sneller herstel, zeker indien je dit combineert met voldoende rust. Toch mag je ook hier niet overdrijven, om maag- en darmklachten te voorkomen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 46
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie sport

Hoe je je schaatsen goed kunt slijpen.

Hier kun je leren hoe je je eigen schaatsen kan slijpen!

De Elfstedentocht

De historie van de Elfstedentocht in een notendop.

levende legende Lionel Messi

FC Barcelona's levende legende Messi.

Worden we als Nederland ooit nog wereldkampioen voetballen?

Wat moet er verbeteren in het met name jeugdvoetbal om wereldkampioen te worden

bewegingen aanleren passief of actief?

Wat is beter, actief of passief aanleren van bewegingen?

Supplementen

Uitleg over de supplementen die gebruikt worden bij bodybuilding

Uitslag per dag etappe Tour du France 2012

Per dag etappe de uitslag van de Tour du France 2012.

Bodypump

Een totale body workout voor alle spiergroepen

Paintball: De keuze van je marker

Criteria voor de keuze van mijn marker

Ek voetbal en de scheidsrechters

Op grote voetbalevenementen worden de scheidsrechters tot op het bot getest

Onze Eredivisie

Eredivise, Ajax, FC Twente, PSV, AZ, Feyenoord, SC Heerenveen, Excelsior, De graafschap, Nederland, Talent

Messi klaar voor start nieuw seizoen

Lionel Messi is klaar voor het nieuw seizoen in de Primera Division.

Wat zijn de duurste voetbaltransfers ooit??

In deze artikel word vertelt wat de 5 duurste voetbaltransfers ooit zijn ik zou zeggen check it.

Waarom zijn topsporters (en dat ze veel geld kunnen verdienen) zo belangrijk?

In iedere zichzelf respecterende talkshow komen vaak topsporters aan het woord, waarom is het verhaal van topsporters zo belangrijk?

Hoe wordt je een wereldberoemde voetballer?

Lees hier hoe een gewone Nederlandse jongen bij toeval een wereldberoemde voetballer wordt.

Fitness tips

Fitness is leuker als je je focust op wat je wilt bereiken en welke apparaten je daarvoor kunt gebruiken. Met tegenzin op de loopband lopen, helpt niet.

Rugby

Rugby is een leuke cantact sport voor grote, kleine, dikke, dunne, dames en heren.

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

‘Bewegingsarmoede’ kost meer dan sportblessures

Wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Skiën, langlaufen, snowboarden, ijsklimmen, wat is de avontuurlijkste vorm van wintersport?

Tscha Bum, Aziatisch voetballer van de 20e eeuw

Cha Bum-Kun, in 1999 door de IFFHS werd hij verkozen tot Aziatisch voetballer van de 20e eeuw.

Barefoot running, is rennen op blote voeten echt beter ?

Is “barefoot” hardlopen -alsof je op blote voeten rent- beter voor je lichaam dan met moderne hardloopschoenen ? de meningen zijn verdeeld.

Sporten op de Olympische Winterspelen.

Welke disciplines worden er allemaal beoefend op de Olympische Winterspelen?

Zumba, de nieuwe fitnesstrend.

Zumba is dè nieuwe trend op het gebied van fitness, maar waarom?

Bridge: sterke klaver biedsystemen

Precisie is een zeer succesvol biedsysteem

Ontstaan van het tafeltennis

Het ontstaan en de evolutie van tafeltennis.