Sportvoeding


Publicatie datum:

Wat is sportvoeding juist en waaruit bestaat deze zoal?

Gesponsorde koppelingen

Sportvoeding staat voor een eetpatroon waarbij men door voeding probeert een zo goed mogelijke sportprestatie neer te zetten.

Onderverdeling

Sportvoeding kunnen we onderverdelen in twee categorieën:

  • Fysieke sportvoeding
  • Geestelijke sportvoeding

Geestelijke sportvoeding

Hierbij denken we vooral aan opwekkende drugs zoals cafeïne, theÏne, taurine en dergelijke die vooral gebruikt worden bij schaken, schietsport en andere concentratiesporten. Ze dienen vooral om mentaal fris te blijven, en de focus hoog te houden.

Fysieke sportvoeding

Voor sporters is het belangrijk om voldoende koolhydraten op te nemen, liefst in de vorm van zetmeel. Ook het tijdstip waarop ze deze koolhydraten eten is van belang. De beste momenten om dit te doen zijn vlak na het ontwaken en direct na een fysieke inspanning. Studies hebben aangetoond dat op die momenten het positieve effect van de koolhydraten het grootst is.

Voor de inspanning

Dagelijks wordt het aangeraden van 8-10 gr per kg lichaamsgewicht aan koolhydraten op te nemen. Ook moet je zeker voldoende drinken. De laatste maaltijd nuttig je best zo'n 2-4 uur voor de inspanning, deze maaltijd moet zeker voldoende koolhydraten bevatten. Ook suiker is zeker geen slecht idee. De laatste dagen voor de inspanning eet je best ook niet te veel vezels.

Tijdens de inspanning

Bij een inspanning langer dan 45 minuten, kan de prestatie verbeterd worden door ook tijdens de inspanning nog koolhydraten te eten. Het beste zijn den glucose, saccharose of glucosepolymeren, aangezien deze zeer snel in het bloed worden opgenomen. Fructose en galactose worden niet zo snel opgenomen, en hebben dus niet zo heel veel nut tijdens een inspanning. Tijdens het sporten gaat er ook veel vocht verloren, en dus dien je ook voldoende vocht op te nemen. Ideaal is het indien de opname van koolhydraten en vocht kan gecombineerd worden. Hiervoor bestaat een uitgebreid gamma aan sportdranken.

Na de inspanning

Een koolhydraatrijke voeding na de inspanning zorgt voor een sneller herstel, zeker indien je dit combineert met voldoende rust. Toch mag je ook hier niet overdrijven, om maag- en darmklachten te voorkomen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 46
Leden aangebracht: 1

Meer uit de categorie sport

Wat eet ik na een training?

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Capoeira

Capoeira is een Afrikaans-Braziliaanse vecht- en danssport.

Open Tennisdagen succes dankzij fotograaf.

Tijdens de Open Tennisdagen kun je kennis maken met tennis! Ook bij jou in de buurt!

Wielrennen op een Tacx Rollerbank

De Tacx rollerbank wordt de door grootste wielrenners gebruikt voor een belangrijke tijdrit. Is het voor particulier gebruik handig om zo’n Tacx aan te schaffen? En wat kan je er dan mee? Welke overwegingen moet men maken en wat zijn de voor- en nadelen van de rollerbank?

Tips en advies voor het hardlopen

Tips om succesvoller te zijn in het hardlopen. Of je nu voorhet plezier een paar rondjes rent in het bos of serieus in training bent voor een marathon, dit artikel heeft handige tips om je doelen te bereiken!

Bewegingen aanleren met actief leren

De theorie en de practijk van het actief leren. Hoe pak je dat het beste aan?

Waarom 'harder' lopen?

Een aantal goede redenen om te beginnen met hardlopen!

Start to run, beginnen met hardlopen met je persoonlijke coach!

Lees hier hoe je binnen 20 weken 10 km kan hardlopen!

Krav Maga - De Israelische zelfverdedigingssport

Krav Maga uitleg wat de sport inhoud

Fitness tips

Fitness is leuker als je je focust op wat je wilt bereiken en welke apparaten je daarvoor kunt gebruiken. Met tegenzin op de loopband lopen, helpt niet.

Hoe wordt je een wereldberoemde voetballer?

Lees hier hoe een gewone Nederlandse jongen bij toeval een wereldberoemde voetballer wordt.

Hardlooptips voor beginners

Goede voornemens? Lees hier hoe ook jij kunt beginnen met hardlopen én hoe je het volhoudt!

Wat is Tifosi en waar komt Tifosi vandaan?

Tifosi is een bekend merk sport-zonnebril maar waar komt het woord Tifosi vandaan?

Volleybal

Wat is Volleybal, welke regels zijn er?

Ruxandra Dragomir

Roemeens tennisspeelster die vooral furore maakte in het WTA circuit

zelfverdediging hoe werkt het?

de maatschappij wordt steeds harder. Maar hoe ga je hier mee om?

Waar moet men op letten bij werphengels?

Hiermee geef ik enkele tips bij het kiezen van de juiste werphengel.

Paintball: Masker/ Goggles

Keuze van een masker

Oudste professionele voetbalclub

Een artikel over de oudste nog actieve voetbalclubs in Europa

Paintball: De keuze van je marker

Criteria voor de keuze van mijn marker

Stretchen of juist niet?

is stretchen in of uit? Is het nodig of niet?

Zoli, Magische Magyaar in de 21ste eeuw

De glansrijke carriëre van een Hongaar die afrekende met drugs, drank en slechte vrienden.

Vitaminen en mineralen gebruikt bij het bodybuilden

Een korte samenvatting van de meest voorkomende vitaminen die gebruikt worden bij het bodybyuilden

Clenbuterol gebruik

Contador word geschorst voor 1 jaar, voor een minimale hoeveelheid clenbuterol in zijn lichaam. Dit artikel zet de dopingregels over clenbuterol uiteen en bekijkt eerdere gevallen. Is een schorsing hier op zijn plaats?

De geschiedenis van het voetbal

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld, maar hoe is deze sport ontstaan?