Start to run, beginnen met hardlopen met je persoonlijke coach!


Publicatie datum:

Lees hier hoe je binnen 20 weken 10 km kan hardlopen!

Gesponsorde koppelingen

Denk je al langer dat het tijd is voor meer beweging maar kom je er niet toe? Dan is Start to Run absoluut iets voor jou!  Er wordt in dit artikel uitgelegd wat start to run inhoudt, hoe het werkt en wat je kan verwachten. Als je het programma goed volgt, kun je na 20 weken 10 km achter elkaar hardlopen!

Start to run is een hardloop programma met je eigen persoonlijke coach! Start to run bestaat uit mp3 lessen. Het is onder verdeeld in 2 reeksen. De eerste reeks brengt je naar de 5 km, de tweede reeks brengt je naar de 10 km.

Start to run is opgericht door Vlaanderen Sportland één.

1e reeks:

De lessen zijn heel langzaam opgebouwd. Je begint namelijk met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, etc. Elke les wordt het iets meer opgebouwd. Na 27 lessen (= 9 weken) kun je 30 minuten achter elkaar hardlopen, wat gelijk staat aan ongeveer 5 km. Je persoonlijke coach is Evy Gruyaert en die helpt je onderweg. Zij vertelt precies wanneer je moet lopen en wanneer je weer moet wandelen. Verder geeft ze tijdens die lessen ook tips en motiveert ze je. Ondertussen dat je aan het hardlopen of wandelen bent, zet Evy een leuk muziekje op. Het is de bedoeling dat je 3x per week loopt, elke keer een andere les en dat je tussen de lessen door minimaal 1 dag rust heb.

Dit is bijvoorbeeld een goed voorbeeld uit de eerste reeks:
Maandag: Les 1.
Dinsdag: Rust.
Woensdag: Les 2.
Donderdag: Rust.
Vrijdag: Les 3.
Zaterdag: Rust.
Zondag: Rust.

Etc. etc.

2e reeks:
Bij de eerste reeks ben je alleen bezig met zolang mogelijk te rennen en uiteindelijk 30 minuten te kunnen hardlopen. De tweede reeks zit iets anders in elkaar. Bij de tweede reeks ga je van 5 km naar 10 km. Maar daar zijn de lessen iets anders verdeeld. De 1e les van de week ren je namelijk 30 minuten. Dat is elke week hetzelfde. Bij de tweede les van de week ga je wel elke week iets langer lopen, de eerste week ren je de tweede les 35 minuten, de tweede week ren je de tweede les 38 minuten, etc. En bij de laatste les van de week krijg je eerst een warming up, dan ga je hardlopen, maar tijdens het hardlopen krijg je ook intervals, en daarna heb je een cooling down.

Intervals zijn stukjes waarin je wat sneller loopt. Meestal zijn die stukjes tussen de 1 en 5 minuten. Het doel van intervals is dat je uiteindelijk sneller gaat lopen. Stel je moet 25 minuten lopen. Dan kan het zijn dat je na 5 minuten hardlopen, 1 minuut iets sneller moet lopen, dat is dus een interval.

In de tweede reeks ziet een week er dus zo uit:
Maandag: Les 1 = 30 minuten (deze blijft de hele reeks hetzelfde).
Dinsdag: Rust.
Woensdag: Les 2 = 35 minuten (dit wordt dus steeds langer).
Donderdag: Rust.
Vrijdag: Les 3 = 10 minuten warming up, 25 minuten hardlopen met 4x 30 seconden versnellen (intervals), 10 minuten uitlopen (cooling down).
Zaterdag: Rust.
Zondag: Rust.

Het voordeel van het langzaam opbouwen is dat je minder kans hebt op blessures. Hardlopen is één van de intensiefste sporten die er is en je lichaam/spieren moeten daar eerst aan wennen. Het is dus niet goed om ze te over belasten.

Ik ben door start to run heel gemotiveerd gebleven. Het bouwde heel langzaam op, waardoor ik elke les vol kon houden. En ik merkte ook vrij snel dat mijn conditie verbeterd was.

De mp3 lessen van start to run kun je downloaden via internet. Als je op google 'start to run' intypt dan krijg je genoeg sites waar je dat kunt doen.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 1
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Nordic Walking

Nordic Walking, lopen met stokken.

Bachata; de nieuwe dansstijl

Een van oorsprong Amerikaans-Latijnse muziekstijl

AS Roma

De club, de historie en de fans

Sportschoenen: De vaktermen

over de vaktermen die te maken hebben met sportschoenen

Hardloopschoenen kopen

dingen die je niet mag vergeten!

Cricket voor dummies

De absolute basis principes van cricket worden in woord en beeld voorgesteld.

Tscha Bum, Aziatisch voetballer van de 20e eeuw

Cha Bum-Kun, in 1999 door de IFFHS werd hij verkozen tot Aziatisch voetballer van de 20e eeuw.

play-offs van de Jupiler league

De play-offs van de jupiler pro league staan weer in het verschiet? Hoe zit het nu eigenlijk met deze play-offs?

Hoe krijg je een 6-pack

Hierin beschrijf ik hoe je snel een 6-pack kunt krijgen.

Hockey, de basis van het spel

In dit artikel wordt de basis van het hockeyspel besproken

Korfbal: De spelregels

Zelf heb ik op korfbal gezeten en vond het een leuke, explosieve sport. Meisjes en jongens gemengd in een team wat het des te leuker maakt. In dit artikel behandel ik de kenmerken/spelregels van deze balsport!

Gestopt met roken door fitness !

In dit artikeltje vertel ik je hoe ik ben gestopt met roken en hoe je dit zelf makkelijk kunt verwezenlijken.

Messi klaar voor start nieuw seizoen

Lionel Messi is klaar voor het nieuw seizoen in de Primera Division.

Capoeira

Capoeira is een Afrikaans-Braziliaanse vecht- en danssport.

De Rode Duivels zullen ook het WK in Brazilie niet halen

Waarom de Rode Duivels ook het wereldkampioenschap in Brazilie 2014 niet halen.

De vooroordelen over vrouwenvoetbal.

Interview met Amber van der Heijde over vrouwenvoetbal

Ek voetbal en de scheidsrechters

Op grote voetbalevenementen worden de scheidsrechters tot op het bot getest

Barcelona - Chelsea

'De verdediging is de beste aanval'

Hardlopen

Hardlopen om aan je gezondheid, conditie en snelheid te werken.

Beginnen met duiken

Begin vandaag nog met je Padi duik cursus. Hoe, wat, waar en waarom over duiken.

Yvonne Hak: De nieuwe Ellen van Lange?

Yvonne hak is de nieuwe Elen van Lange, of niet? Met haar ongelooflijke prestatie met het behalen van zilver in barcelona.

Pastor, Taribo West

Succesvolle Nigeriaanse clubhopper, die vooral bekendheid verwierf door zijn excentrieke haarstijl.

De Nijmeegse Wandelvierdaagse - het begin.

In dit artikel leg ik uit hoe de Nijmeegse Wandelvierdaagse is ontstaan en waarom deze wandeltocht voor zoveel mensen zo speciaal is.

Hatha Yoga is sport, maar veel meer dan dat!

Hatha-yoga maakt niet alleen het lichaam soepel en sterk, maar brengt vooral evenwicht tussen lichaam en geest.�

Hardlooptips voor beginners

Goede voornemens? Lees hier hoe ook jij kunt beginnen met hardlopen én hoe je het volhoudt!