Stretchen of juist niet?


Publicatie datum:

is stretchen in of uit? Is het nodig of niet?

Gesponsorde koppelingen

Waarom verhoogt stretchen juist de kans op blessures  en verlaagt 't het prestatievermogen, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Gesponsorde koppelingen

Stretchen of juist niet?

Steeds meer mensen gaan joggen. Sommigen staan voordat ze beginnen uitgebreid de spieren te rekken en te stretchen. Voor menig sporter is het een ritueel. Voor en na het sporten worden de spieren ‘ns even lekker uitgerekt. Stretchen is goed, werd er vroeger gezegd door de trainer.

Ik zal uitleggen waarom stretchen juist de kans op blessures verhoogt en het prestatievermogen verlaagt, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Wanneer je spieren oprekt en deze enige tijd in een verlengde positie vasthoudt, dan is dat een statische stretch. Er treedt dan ontspanning van de spier op. Als ontspanning is dat wel lekker, maar het is niet effectief als voorbereiding op een prestatie. Je spieren worden hierdoor slomer en kunnen niet meer snel reageren. Wanneer je tijdens het hardlopen bijvoorbeeld door je enkel gaat, hebben je spieren reactiesnelheid nodig om te voorkomen dat je je enkelbanden verrekt. Daarnaast zie je ook vaak mensen hun bovenbenen stretchen. Dat is al helemaal niet nodig omdat je bovenbeenspieren tijdens het hardlopen nooit in een opgerekte positie werken.

Stretchen tegen spierpijn?

Nee, juist niet! Het is een fabel dat spierpijn verholpen of juist voorkomen kan worden door te stretchen. Het verergert de spierpijn. Want wat is spierpijn? Spierpijn ontstaat door kleine scheurtjes in de spiervezels. Door te stretchen vergroot je dus alleen maar deze scheurtjes en neemt de kans op spierpijn juist toe.

Stretchen zou in de cooling-down spierverkorting tegen gaan, maar ook dat is niet zo. Het lijkt misschien of de spier verkort is na een intensieve belasting, maar dat is een schijnverkorting. Na het hardlopen heeft het de voorkeur rustig uitwandelen om de afvalstoffen en het melkzuur beter af te voeren en de bouwstoffen aan te voeren zodat de spieren sneller kunnen herstellen.

Wanneer mag je dan wel stretchen?

Stretchen mag altijd als je het voor ontspanning doet. Als je de hele dag in dezelfde houding werkt of vaak herhalende handelingen verricht, is stretchen ook zeker van belang. Je brengt je lichaam in een heel andere houding en op die manier geef je de gespannen spieren de kans om zich lekker een beetje te ontspannen.

Als je doelstelling van de stretch, leniger worden is, dan mag je ook stretchen. Doe dit alleen niet na een inspanning, maar het liefst aan het begin van een les of training. Maar wil je daarna intensief gaan sporten, zal je toch eerst weer een warming-up moeten doen. Statisch stretchen is niet zinvol als lenigheidstraining. Je rekt alleen het bindweefsel van de spier op, de spier zelf wordt niet langer. De juiste manier is om een spier eerst in de eindstand te brengen, dus lang maken en dan licht aanspannen.

Wil je toch stretchen voor of tijdens een training kun je kiezen voor een korte rustige verende stretch. Dit verhoogt weer de spierspanning en daardoor ook het reactievermogen van de spier. De beste voorbereiding op een sportprestatie is het rustig uitvoeren van de sportbeweging zelf. Als we dan weer even teruggaan naar het hardlopen, dan begin je dus gewoon met een paar minuten rustig te wandelen, dat breidt je verder uit naar snelwandelen, rustig joggen, snel joggen en tenslotte sprinten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Bewegingen aanleren met actief leren

De theorie en de practijk van het actief leren. Hoe pak je dat het beste aan?

Fair play geliefd?

Fair play geliefd of liever niet?

Wat eet ik na een training?

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Paintball: Masker/ Goggles

Keuze van een masker

Uitslag per dag etappe Tour du France 2012

Per dag etappe de uitslag van de Tour du France 2012.