Stretchen of juist niet?


Publicatie datum:

is stretchen in of uit? Is het nodig of niet?

Gesponsorde koppelingen

Waarom verhoogt stretchen juist de kans op blessures  en verlaagt 't het prestatievermogen, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Stretchen of juist niet?

Steeds meer mensen gaan joggen. Sommigen staan voordat ze beginnen uitgebreid de spieren te rekken en te stretchen. Voor menig sporter is het een ritueel. Voor en na het sporten worden de spieren ‘ns even lekker uitgerekt. Stretchen is goed, werd er vroeger gezegd door de trainer.

Ik zal uitleggen waarom stretchen juist de kans op blessures verhoogt en het prestatievermogen verlaagt, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Wanneer je spieren oprekt en deze enige tijd in een verlengde positie vasthoudt, dan is dat een statische stretch. Er treedt dan ontspanning van de spier op. Als ontspanning is dat wel lekker, maar het is niet effectief als voorbereiding op een prestatie. Je spieren worden hierdoor slomer en kunnen niet meer snel reageren. Wanneer je tijdens het hardlopen bijvoorbeeld door je enkel gaat, hebben je spieren reactiesnelheid nodig om te voorkomen dat je je enkelbanden verrekt. Daarnaast zie je ook vaak mensen hun bovenbenen stretchen. Dat is al helemaal niet nodig omdat je bovenbeenspieren tijdens het hardlopen nooit in een opgerekte positie werken.

Stretchen tegen spierpijn?

Nee, juist niet! Het is een fabel dat spierpijn verholpen of juist voorkomen kan worden door te stretchen. Het verergert de spierpijn. Want wat is spierpijn? Spierpijn ontstaat door kleine scheurtjes in de spiervezels. Door te stretchen vergroot je dus alleen maar deze scheurtjes en neemt de kans op spierpijn juist toe.

Stretchen zou in de cooling-down spierverkorting tegen gaan, maar ook dat is niet zo. Het lijkt misschien of de spier verkort is na een intensieve belasting, maar dat is een schijnverkorting. Na het hardlopen heeft het de voorkeur rustig uitwandelen om de afvalstoffen en het melkzuur beter af te voeren en de bouwstoffen aan te voeren zodat de spieren sneller kunnen herstellen.

Wanneer mag je dan wel stretchen?

Stretchen mag altijd als je het voor ontspanning doet. Als je de hele dag in dezelfde houding werkt of vaak herhalende handelingen verricht, is stretchen ook zeker van belang. Je brengt je lichaam in een heel andere houding en op die manier geef je de gespannen spieren de kans om zich lekker een beetje te ontspannen.

Als je doelstelling van de stretch, leniger worden is, dan mag je ook stretchen. Doe dit alleen niet na een inspanning, maar het liefst aan het begin van een les of training. Maar wil je daarna intensief gaan sporten, zal je toch eerst weer een warming-up moeten doen. Statisch stretchen is niet zinvol als lenigheidstraining. Je rekt alleen het bindweefsel van de spier op, de spier zelf wordt niet langer. De juiste manier is om een spier eerst in de eindstand te brengen, dus lang maken en dan licht aanspannen.

Wil je toch stretchen voor of tijdens een training kun je kiezen voor een korte rustige verende stretch. Dit verhoogt weer de spierspanning en daardoor ook het reactievermogen van de spier. De beste voorbereiding op een sportprestatie is het rustig uitvoeren van de sportbeweging zelf. Als we dan weer even teruggaan naar het hardlopen, dan begin je dus gewoon met een paar minuten rustig te wandelen, dat breidt je verder uit naar snelwandelen, rustig joggen, snel joggen en tenslotte sprinten.


Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

Vitaminen en mineralen gebruikt bij het bodybuilden

Een korte samenvatting van de meest voorkomende vitaminen die gebruikt worden bij het bodybyuilden

Zoli, Magische Magyaar in de 21ste eeuw

De glansrijke carriëre van een Hongaar die afrekende met drugs, drank en slechte vrienden.

Welke vorm van Pilates is het beste?

Lees snel meer over de verschillende vormen van pilates die er zijn. Kies voor jezelf de beste uit..

Blade runner: Oscar Pistorius

Haalt blade runner voordeel uit zijn protheses

Wat eet ik na een training?

Als je de juiste voedingsstoffen eet, helpt het je ook om vet te verliezen.

Lionel Messi

Lionel Messi, FC Barcelona, Maradona, Pele, Cruijff, Cristiano Ronaldo, Zidane

Nederlandse voetbal competitie

Nederlandse jeugdspelers krijgen weer kansen

Nordic Walking

Nordic Walking, lopen met stokken.

De kunst van het aanslaan.

Hoe een vis aanslaan?

Afvallen. Hoe en wat te doen.

Informeren hoe afvallen in zijn werk gaat.

Krav Maga - De Israelische zelfverdedigingssport

Krav Maga uitleg wat de sport inhoud

Fit voor de zomer!

Het goede weer komt er weer aan... Tijd voor een goede conditie en een platte buik!

Sportschoenen: De vaktermen

over de vaktermen die te maken hebben met sportschoenen

Gratis eredivisie voetbal kijken op de televisiezender Fox

Op verzoek van velen komt de televisiezender Fox gratis in de plaats van 13th Street.

Olympische Spelen

waarom de olympische spelen goed zijn voor Nederland

Wie hoort er in de spits bij Oranje?

dit artikeltje gaat over wie er in de spits hoort bij het Nederlands elftal

Franck Ribery/Scarface raakt slaags met Arjen Robben.

Ontstaan van het tafeltennis

Het ontstaan en de evolutie van tafeltennis.

Rugby

Rugby is een leuke cantact sport voor grote, kleine, dikke, dunne, dames en heren.

Wat is Tifosi en waar komt Tifosi vandaan?

Tifosi is een bekend merk sport-zonnebril maar waar komt het woord Tifosi vandaan?

Start to run, beginnen met hardlopen met je persoonlijke coach!

Lees hier hoe je binnen 20 weken 10 km kan hardlopen!

Hoe je je schaatsen goed kunt slijpen.

Hier kun je leren hoe je je eigen schaatsen kan slijpen!

levende legende Lionel Messi

FC Barcelona's levende legende Messi.

De avond4daagse

De avondvierdaagse is een sportieve oerhollandse traditie. Maar hoe is dit groots georganiseerde wandelevenement nu eigenlijk ontstaan?

Voetbal op de Waddeneilanden

Dit artikel gaat over het voetbal op de Waddeneilanden.