Stretchen of juist niet?


Publicatie datum:

is stretchen in of uit? Is het nodig of niet?

Gesponsorde koppelingen

Waarom verhoogt stretchen juist de kans op blessures  en verlaagt 't het prestatievermogen, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Stretchen of juist niet?

Steeds meer mensen gaan joggen. Sommigen staan voordat ze beginnen uitgebreid de spieren te rekken en te stretchen. Voor menig sporter is het een ritueel. Voor en na het sporten worden de spieren ‘ns even lekker uitgerekt. Stretchen is goed, werd er vroeger gezegd door de trainer.

Ik zal uitleggen waarom stretchen juist de kans op blessures verhoogt en het prestatievermogen verlaagt, want daar zit een sporter niet op te wachten.

Wanneer je spieren oprekt en deze enige tijd in een verlengde positie vasthoudt, dan is dat een statische stretch. Er treedt dan ontspanning van de spier op. Als ontspanning is dat wel lekker, maar het is niet effectief als voorbereiding op een prestatie. Je spieren worden hierdoor slomer en kunnen niet meer snel reageren. Wanneer je tijdens het hardlopen bijvoorbeeld door je enkel gaat, hebben je spieren reactiesnelheid nodig om te voorkomen dat je je enkelbanden verrekt. Daarnaast zie je ook vaak mensen hun bovenbenen stretchen. Dat is al helemaal niet nodig omdat je bovenbeenspieren tijdens het hardlopen nooit in een opgerekte positie werken.

Stretchen tegen spierpijn?

Nee, juist niet! Het is een fabel dat spierpijn verholpen of juist voorkomen kan worden door te stretchen. Het verergert de spierpijn. Want wat is spierpijn? Spierpijn ontstaat door kleine scheurtjes in de spiervezels. Door te stretchen vergroot je dus alleen maar deze scheurtjes en neemt de kans op spierpijn juist toe.

Stretchen zou in de cooling-down spierverkorting tegen gaan, maar ook dat is niet zo. Het lijkt misschien of de spier verkort is na een intensieve belasting, maar dat is een schijnverkorting. Na het hardlopen heeft het de voorkeur rustig uitwandelen om de afvalstoffen en het melkzuur beter af te voeren en de bouwstoffen aan te voeren zodat de spieren sneller kunnen herstellen.

Wanneer mag je dan wel stretchen?

Stretchen mag altijd als je het voor ontspanning doet. Als je de hele dag in dezelfde houding werkt of vaak herhalende handelingen verricht, is stretchen ook zeker van belang. Je brengt je lichaam in een heel andere houding en op die manier geef je de gespannen spieren de kans om zich lekker een beetje te ontspannen.

Als je doelstelling van de stretch, leniger worden is, dan mag je ook stretchen. Doe dit alleen niet na een inspanning, maar het liefst aan het begin van een les of training. Maar wil je daarna intensief gaan sporten, zal je toch eerst weer een warming-up moeten doen. Statisch stretchen is niet zinvol als lenigheidstraining. Je rekt alleen het bindweefsel van de spier op, de spier zelf wordt niet langer. De juiste manier is om een spier eerst in de eindstand te brengen, dus lang maken en dan licht aanspannen.

Wil je toch stretchen voor of tijdens een training kun je kiezen voor een korte rustige verende stretch. Dit verhoogt weer de spierspanning en daardoor ook het reactievermogen van de spier. De beste voorbereiding op een sportprestatie is het rustig uitvoeren van de sportbeweging zelf. Als we dan weer even teruggaan naar het hardlopen, dan begin je dus gewoon met een paar minuten rustig te wandelen, dat breidt je verder uit naar snelwandelen, rustig joggen, snel joggen en tenslotte sprinten.

Gesponsorde koppelingen

Auteursinformatie


Geschreven artikelen: 3
Leden aangebracht: 0

Meer uit de categorie sport

De voetbalverslaggeving in Nederland

een visie over de voetbalverslaggeving in nederland

De kunst van het aanslaan.

Hoe een vis aanslaan?

Hockey, de basis van het spel

In dit artikel wordt de basis van het hockeyspel besproken

Nordic Walking

Nordic Walking, lopen met stokken.

Blade runner: Oscar Pistorius

Haalt blade runner voordeel uit zijn protheses

Beach Yoga, Bikram Yoga op het strand.

Naast de traditionele Hatha Yoga en Power Yoga is er nu ook Bikram Yoga op het strand, ook wel Beach Yoga genoemd.

Paintball: Masker/ Goggles

Keuze van een masker

Hoe vang je een karper, Hoe vang je een grote karper

In Nederland wemelt het van de grote karpers, lees hier hoe je die vangen kunt.

Racing Mechelen

Waar een wil is, is een weg

Franck Ribery/Scarface raakt slaags met Arjen Robben.

Thuis trainen een goed alternatief voor de sportschool?

thuis trainen lijkt een ideale oplossing maar wat zijn nu de voordelen en wat zijn de valkuilen.

De Olympische Spelen spreekbeurt, De Olympische Spelen werkstuk

In dit artikel lees je alles over de oorsprong de ontwikkeling van de Olympische Spelen.

Onze Eredivisie

Eredivise, Ajax, FC Twente, PSV, AZ, Feyenoord, SC Heerenveen, Excelsior, De graafschap, Nederland, Talent

De Elfstedentocht

De historie van de Elfstedentocht in een notendop.

Capoeira

Capoeira is een Afrikaans-Braziliaanse vecht- en danssport.

Beginnen met duiken

Begin vandaag nog met je Padi duik cursus. Hoe, wat, waar en waarom over duiken.

Sport biedt meer dan opwinding

Wat sport ons allemaal biedt.

Barcelona - Chelsea

'De verdediging is de beste aanval'

Sportschoenen: De vaktermen

over de vaktermen die te maken hebben met sportschoenen

Ontstaan van het tafeltennis

Het ontstaan en de evolutie van tafeltennis.

Korfbal: De spelregels

Zelf heb ik op korfbal gezeten en vond het een leuke, explosieve sport. Meisjes en jongens gemengd in een team wat het des te leuker maakt. In dit artikel behandel ik de kenmerken/spelregels van deze balsport!

Lionel Messi

Lionel Messi, FC Barcelona, Maradona, Pele, Cruijff, Cristiano Ronaldo, Zidane

Cricket voor dummies

De absolute basis principes van cricket worden in woord en beeld voorgesteld.

WTA-toernooi van Rosmalen

Het enige WTA-tornooi van Nederland, doch een vaste waarde binnen het tenniscircuit

Welke vorm van Pilates is het beste?

Lees snel meer over de verschillende vormen van pilates die er zijn. Kies voor jezelf de beste uit..